וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בירידות שערים

עומרי כהן

17.6.2006 / 0:44

נאסד"ק ירד ב-0.7%. צורן איבדה 3% בעקבות הגשת התביעה כנגדה בנוגע לחלוקת האופציות

האם התיקון האלים שחוו בורסות העולם בחמשת השבועות האחרונים קרוב לסיום? ייתכן שכן. אתמול נראה המסחר בוול סטריט כחגיגת סיום לגל הירידות החריף, אשר גבה ממדד S&P 500 ירידה של 7.7% לרמת שפל של שבעה חודשים. מדדי המניות כולם רשמו אתמול עליות שערים חדות ומדד S&P 500 השלים טיפוס דו-יומי של 2.7%.

היום חזרו המדדים לטריטוריה שלילית בסיוע דברי נשיא הבנק הפדרלי של סט. לואיס, וויליאם פול, אשר החזירו את החששות מפני האינפלציה ומהצורך ההעלאות נוספות של הריבית. מדד S&P 500 ירד ב-0.4% ל-1,251 נקודות, אולם איבד בשבוע כולו רק 0.1% מערכו. נאסד"ק ירד ב-0.7% ל-2,129 נקודות והשלים ירידה שבועית של 0.2%. דאו ג'ונס נותר ללא שינוי ב-11,014 נקודות אולם עלה בשבוע כולו ב-1.1%. נאסד"ק 100 מוטה הטכנולוגיה ירד ב-0.7% ל-1,562 נקודות.

בשוק הסולידי נרשמו ירידות במחירי איגרות החוב הממשלתיות והתשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-0.03% ל-5.128%. פול אמר היום לעיתונאים בקוריאה, כי האינפלציה בארה"ב נמצאת מעל הטווח הרצוי וכי הבנק הפדרלי עשוי להידרש לפעולות נוספות כדי למנוע את התחזקותה של האינפלציה.

הראלי של אתמול הוסבר בדברי יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי, בן ברננקי, באשר ליכולתה של כלכלת ארה"ב להתמודד עם עליית מחירי הנפט. אולם, נראה כי עבור משקיעים רבים, הפכו חלק ניכר מהמניות ה"איכותיות" לזולות בעקבות הירידות האחרונות, ויצרו לפתע הזדמנויות קנייה במחירים אטרקטיביים. עליות היומיים הקודמים, עשויות אומנם להעיד על סיומה המתקרב של המגמה השלילית, אולם ייתכן שעוד יעברו מספר שבועות לפני שיחזור השוק למגמה החיובית, אשר איפיינה אותו בארבעת החודשים הראשונים של 2006. העצבנות הרבה, אשר שלטה בשוק מאז ה-10 במאי, עשויה להימשך בתקופה הקרובה, ולהתבטא במגמה אופקית עם תנודתיות חדה של המדדים.

בגזרה המקרו כלכלית דווח עוד לפני הפתיחה, כי הגירעון בחשבון השוטף של הממשל האמריקאי הצטמצם ברבעון הראשון בהיקף גבוה מהצפוי של 14.4 מיליארד דולר ל-208.7 מיליארד דולר. במקביל, ירד שיעור הגירעון מסך התוצר המקומי הגולמי של ארה"ב ל-6.4%, לעומת 7% ברבעון הרביעי של 2005. בוול סטריט ציפו בממוצע לקיטון של 2.9 מיליארד דולר בגירעון.

בנוסף, דווח לאחר הפתיחה על שיפור גבוה מהצפוי באמון הצרכנים בארה"ב. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה במחצית הראשונה של יוני ב-3.3 נקודות ל-82.4 נקודות, לאחר הנפילה החדה במאי. תחזיות כלכלנים בשוק צפו בממוצע עלייה של 0.5 נקודות בלבד.

ברננקי אמר אתמול בנאום בפני המועדון הכלכלי של שיקאגו, כי בטווח הקצר עלולים מחירי האנרגיה הגבוהים, ובמיוחד הנפט הגולמי, להאט את קצב הצמיחה של כלכלת ארה"ב ולהעלות את האינפלציה. אולם לדבריו, בטווח הארוך, ניתן לשלוט בהשפעת מחירי האנרגיה הגבוהים על הכלכלה. היום עלה הנפט הגולמי ב-38 סנט ל-69.88 דולר לחבית, אולם איבד בשבוע כולו 2.4% מערכו.

מניית חברת תכנון השבבים למוצרי אלקטרוניקה ביתיים, צורן, איבדה 3% ל-23.9 דולר, לאחר שכנגד החברה הוגשה תביעה נגזרת בנוגע לעבירות לכאורה על חוקי ניירות ערך פדרליים, בעת חלוקת אופציות למנהלים בשנים 2001-1998. עבירות אלו, המכונות בקדייטינג (קביעה בדיעבד של תאריכי חלוקת האופציות), הפכו בשנה האחרונה לאחד הנושאים העיקריים בוול סטריט.

שתי מניות ישראליות אחרות, קומברס טכנולוג'י ומרקורי אינטראקטיב, סבלו בשנה האחרונה מירידות חדות בעקבות חשדות לביצוע עבירות מסוג זה. החשדות אף הובילו להתפטרותם של שני האנשים החזקים בחברות, אמנון לנדן יו"ר ומנכ"ל מרקורי וקובי אלכסנדר יו"ר ומנכ"ל קומברס. בעקבות הפרשה דחתה גם מרקורי את פרסום דו"חותיה הכספיים והודחה בשל כך מהמסחר בבורסת נאסד"ק. קומברס עשויה למצוא עצמה אף היא בקרוב מחוץ לנאסד"ק, לאחר שדחתה גם היא את הגשת הדו"חות הרבעוניים המורחבים. מרקורי ירדה ב-0.1% ל-35.9 דולר. קומברס איבדה עוד 0.9% ל-20.1 דולר והשלימה נפילה של 31% מאז התפוצצות הפרשה באמצע מארס.

איום דומה רובץ גם לפתחה של החברה הבת, ורינט. היום הודיעה ורינט כי קיבלה מכתב התרעה מנאסד"ק, לאחר שלא הגישה את הדו"חות במועד. ורינט, שכמה מעובדיה קשורים לפרשת האופציות בקומברס, הוסיפה כי בכוונתה להציג לנאסד"ק תוכנית להגשת הדו"חות, אולם אין ביכולתה להבטיח כי לא תודח מנאסד"ק עוד לפני כן. למרות החשש מהדחה אפשרית עלתה ורינט ב-1.5% ל-29.7 דולר, לאחר ירידה של כ-20% בשלושת החודשים האחרונים.

מניית אם סיסטמס עלתה ב-1.6% ל-29.2 דולר והשלימה טיפוס של 7.6% בשלושה ימים, בסיוע הערכות אופטימיות של שבבנק ההשקעות UBS. אתמול העלו ב-UBS את המלצה למניית המתחרה הגדולה של אם-סיסטמס, סנדיסק, וציינו כי נראה שיפור במחירי רכיבי הפלאש (זיכרון בלתי נדיף) מסוג NAND, אחרי חודשים של חשש מפני לחצי מחירים עקב עודף היצע בשוק. "פעילות התמחור הבריאה מכינה את הקרקע לשיפור בסיסי השוק עד סוף 2006", נכתב בסקירה של UBS. עוד ציינו שם, כי הביקוש וההיצע לרכיבי פלאש NAND נראים מאוזנים בצורה מתאימה ל-2006 ול-2007. על רקע הדברים גם חזר UBS על המלצת "קנייה" לאם סיסטמס עם מחיר יעד של 38 דולר.

חברת האנרגיה אלון USA, המפעילה בית זיקוק בטקסס ותחנות תדלוק בדרום ארה"ב, חתמה על הסכם ל-15 שנה עם חברת צינורות הנפט Centurion. ההסכם יעניק לאלון את האפשרות להעביר לבית הזיקוק נפט גולמי בהיקף של לפחות 21.5 אלף חביות מדי יום. אלון ירדה ב-0.5% ל-28.4 דולר.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully