וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המדע רוצה להפוך מדענים לסלבריטאים

14.6.2006 / 17:30

המדענית הראשית במשרד חשפה היום בוועדת המדע והטכנולוגיה תוכנית מפתיעה לסדרת טלוויזיה, "משהו כמו מדען נולד"

משרד המדע מודאג מאוד מירידת הפופולריות של תחום המדע בארץ, "בריחת המוחות" לחו"ל והירידה הדרסטית בתקציבים ממשלתיים למחקר. הפתרון, אומרת המדענית הראשית, פרופ' מינה טייכר, פשוט - "צריך להפוך [[מדענ]]ים ל[[סלבריטאי]]ם".

"אנחנו מארגנים סדרה של 13 תכניות טלוויזיה, משהו כמו מדען נולד", הפתיעה היום פרופ' טייכר את המשתתפים בועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. שר המדע והטכנולוגיה, אופיר פינס, שהגיע לסקור את מדיניות משרדו ותקציביו לשנת 2006 בפני הוועדה, הביע תמיכה בפתרון היצירתי. "חל פיחות במעמדם של מדענים כמו חתני פרס נובל, שלא הצלחנו - ואולי גם לא ניסינו - להפוך אותם לגיבורי תרבות ולמודלים לחיקוי ולהשפעה על בני הנוער", אמר פינס.

"מה שקורה הוא שהקצפת האיכותית, המוחות הכי טובים בישראל, מציעים להם הצעות מפתות בחוץ לארץ ואין לנו מענה", הסביר יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ זבולון אורלב. "דבר שני, תחומי מדע שלמים מתנוונים בגלל שהם לא כלכליים. למשל, בנושא רעידות אדמה, ותחומי החינוך והבריאות. לא בכל תחום היזם ישקיע במחקר. יש כאן תחומים שקשורים ישירות לביטחונו ורווחתו של האזרח ואי אפשר להסתפק בראיה כלכלית בלבד".

המודעות הציבורית חיונית לתקציבים

אורלב הצטרף לקודמיו והדגיש כי "צריך לחשוב איך הופכים את המדענים לגיבורי תרבות, ואת המדע - לתחום שעומד בחשיבותו לא רק ברטוריקה אלא גם במעשים". לדעתו, המודעות הציבורית חיונית להשגת התקציבים הנחוצים לשיקום המדע הישראלי. "זה לא רק הקיצוץ שהממשלה החליטה עליו והכנסת אישרה אותו, אלא גם סדרי עדיפויות בכל משרד", אמר. "לכל שר נוח לקצץ במחקר כי זה קיצוץ שאין בו פיטורים. אף אחד לא יעשה הפגנה נגדו. איש לא יכתוב מילה נגדו בעיתון. יש ירדה מדאיגה בהשתתפות הממשלתית במחקר ופיתוח".

בנוסף ל"מדען הנולד", ח"כ אורלב הציע גם רעיון סטנדרטי יותר, ואמר כי "יש להקים ועדה ממלכתית לבדיקת מצב המדע והטכנולוגיה בישראל, שתבחן דרכים לקידום מעמד החוקרים והמדענים בישראל. בין חבריה יהיו חתני [[פרס נובל]], חתני [[פרס ישראל]] והמדענים הדגולים שלנו".

לסיום, גם השר פינס תרם פתרונות. בראש ובראשונה, הוא הודיע שהוא מתכוון לפנות למבקר המדינה "כדי לבדוק מי ומתי קיבל את ההחלטה לקצץ שליש מתקציב המדע בחמש השנים האחרונות", מכיוון שהוא לא זוכר שהתקבלה החלטה כזאת. ובנוסף, הוא הודיע על הקמת קרן של 45 מיליון דולר "כדי לעצור את בריחת ההון האנושי לחו"ל", וכי יפעל לפתוח את המוסדות להשכלה גבוהה למדענים זרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully