וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית החינוך החדשה: יותר אינטרנט ואזרחות

14.6.2006 / 10:31

"אפס סובלנות" לאלימות, שיפוץ תשתיות ושינוי תוכנית הלימודים עומדים בראש תוכניתה החדשה של השרה תמיר שתוגש בשבוע הבא

שרת החינוך יולי תמיר תציג ביום ראשון לראש הממשלה את תוכניתה החדשה במערכת. מטרת התוכנית היא להפוך את הלימודים למעניינים יותר עבור התלמידים ולקרב את מה שקורה במציאות למה שלומדים בכיתות.

ב"מעריב" דווח, כי התוכנית גובשה בשבועות האחרונים תוך התייעצות עם מורים, מנהלים, ראשי ערים, פרופסורים באקדמיה וגורמים נוספים. היום תוצג התוכנית בישיבה מיוחדת של ראשי משרד החינוך.

על פי התכנון, חלק מהרפורמה יבוצע כבר בשנת הלימודים הבאה, בעיקר כל מה שקשור לתשתיות בתי הספר ולהשקעה בגיל הרך. באופן מלא יתחיל היישום בשנת הלימודים תשס"ח (2007-2008).

עיקרי התוכנית

בתוכניתה של תמיר עולים מספר נושאים בולטים:

* שינוי תוכנית הלימודים: הפיכת הלימודים למעניינים יותר עבור התלמידים. לדברי תמיר, "מחוץ לכיתות יש עולם שלם, אבל מערכת החינוך נשארה קפואה, עם שיעורים מובנים בחשבון, תושב"ע, אנגלית ועוד". לדבריה, "צריך לשנות את חווית הלמידה".

לצורך כך, מתכוונת תמיר להקטין את מספר השיעורים הפרונטליים, להרחיב את השימוש בעבודות חקר במקום במבחנים ולהגביר את השימוש באינטרנט. כמו כן מתכננת שרת החינוך לחשוף את התלמידים למושג כלכליים ומשפטיים נפוצים, שכיום מערכת החינוך כמעט אינה עוסקת בהם.

* השקעה בגיל הרך: לדברי תמיר, "חייבים לאתר ולזהות מוקדם ככל האפשר את הקשיים של התלמידים. בגיל 17 קשה הרבה יותר להציל את הילדים". במסגרת התוכנית יחולו בין היתר, שינויים בדרך הכשרת הגננות.

* לימודי אזרחות ודמוקרטיה: ראשי המשרד הזדעזעו מהנתון שפורסם לאחרונה ב"מדד הדמוקרטיה" לפיו 39% מהנוער לא מרגיש שייכות למדינה. לנתונים אלה צריך להוסיף גם את הירידה בציון הממוצע בבגרות באזרחות בשנים האחרונות, שלדברי תמיר "נבע מהזנחה רבת שנים". מלבד שינוי תוכנית הלימודים באזרחות, בודקים במשרד אפשרות שאוניברסיטאות יעניקו בונוס לתלמידים שניגשים לבגרות באזרחות ברמה מוגברת, תוספת שעות למקצוע והגברת הפעילות לחינוך הדמוקרטיה.

* חינוך ארוך ומפעל ההזנה: הפרוייקט מקיף כיום כ-15,000 תלמידי גנים. בשלב הראשון יורחב הפרוייקט בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים, עד שיקיף את כל מערכת החינוך. בכוונת תמיר להרחיב את "מפעל ההזנה" המספר ארוחות חמות.

שינויים בטווח המיידי

* אלימות: נבדקת האפשרות לאמץ את המודל של "עיר ללא אלימות", כפי שהוא מיושם באילת ובמקומות נוספים בארץ. המודל מתבסס בין השאר על הגברת מעורבות ההורים ומדיניות של אפס סובלנות כלפי אלימות בבתי הספר.

* מספר ילדים בכיתה: תמיר תציג בפני אולמרט תוכנית לבניית מאות כיתות לימוד חדשות. המטרה היא לצמצם את הפערים בתשתיות החינוכיות בין המגזרים, ואולי גם להוריד את מספר התלמידים בכל כיתה. ארגוני המורים דורשים מתמיר להוריד את התקן המקסימלי ל-32 תלמידים בכיתה במקום 40 הנהוג היום.

* תשתיות: אחד התחומים המוזנחים ביותר שספג קיצוצים רבים בשנים האחרונות. מאות מיליוני שקלים חסרים בתחום הבטיחות ושיפןץ המבנים. על פי הערכות, תודיע תמיר בקרוב על תוספת של כמה עשרות מיליוני שקלים, שמיועדים ברובם לשיפור התשתית. "צריך להכין את המערכת כך שתתפקד היטב ביום לימודים ארוך", אומרים במשרד.

* חיזוק מורים ומנהלים: הצורך לחזק את הידע המקצועי של המורים באמצעות השתלמויות. בכוונת תמיר להקים ועדה בראשות פרופ' מרים בן-פרץ מאוניברסיטת חיפה, שתגדיר את הדרישות המקצועיות המצופות מהמורים ותמליץ על שינויים בהתאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully