וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקשורת הישראלית ממעטת בסיקור עוני

11.6.2006 / 16:51

מחקר תקשורת מגלה כי סיקור העוני תופס רק 0.3% מכלל הדיווח במשך השנה, וגם הסיקור הזה כולל בעיקר התבטאויות ממשלתיות

ממחקר שנערך עבור פורום קיסריה, שיעסוק השנה בצעדים לצמצום העוני, עולה כי סיקור ה[[עוני]] בעיתונות הישראלית מהווה רק כ-0.3% מכלל הסיקור. דיווח על הבנקים, לשם השוואה, תופס פי 6 משטח הסיקור.

גם בתוך המעט הזה מסוקרים גורמים ממסדיים הרבה יותר מאשר האוכלוסיות העניות. לסיקור המרבי בנושא העוני זוכים גורמי ממשלה, התופסים 19% מנפח סיקור העוני, ו[[משרד האוצר]] עם 18%. הביטוח הלאומי, ארגונים חברתיים וסיפורים אישיים זוכים ל-12% כל אחד. דיווח העוסק במפלגות מהווה 11% מהסיקור, בעוד נתוני העוני עצמם תופסים רק 9% מסיקור העוני. התבטאות אישי ציבור וכלכלה תופסות 3%, בג"ץ 2% וההסתדרות ומשרד הרווחה תופסים נפח שולי של כ-1%.

המחקר, שנערך ע"י פרופ' גדי וולפספלד מהאוניברסיטה העברית וחברת יפעת, בדק את סיקור העוני בארבעת העיתונים היומיים - מעריב, ידיעות אחרונות, הארץ וגלובס - במשך שנה, מאפריל 2005 ועד סוף מרץ 2006. לדברי פרופ' וולפסלפד, הוא מראה כי "מדורי הכלכלה של ארבעת העיתונים הינם מועדונים אקסקלוסיביים של השיח הממסדי בנושא העוני. ברור מהניתוח שקבוצות שאינן שייכות לאליטה הפוליטית החברתית לא רצויות במועדון זה".

למיעוט הסיקור והמקום הרב לו זוכה הממסד בתוכו, לדעת וולפספלד, כמה סיבות. בראש ובראשונה, העוני "סובל" במחסור ב"אירועים מכוננים", אירועים שניתן לסקר ומעלים את העוני לסדר היום, פרט למועד פרסום דו"ח העוני. בנוסף, הקבוצות העניות ביותר לא זוכות לסיקור: מכלל סיקור העוני רק 1% עסק בחרדים ובעולים חדשים ו-2% בערבים. אלו קבוצות שהסיקור שלהן קטן בהרבה ביחס לשיעורן באוכלוסייה גם בנושאים אחרים.

ולסיום, רוב סיקור העוני (כ-76%) עוסק בשאלות המאקרו - "מי אשם ומה צריך לעשות כדי לפתור את בעיית העוני" - ולא "במקרר הריק" כלומר בסיפור העוני האישי (12%), או בארגונים ועמותות (12%).

למרות התמונה הפסימית, וולפספלד ציין כי נמצאו שתי התפתחויות חיוביות בשנה שנבדקה. האחת היא העלייה בכמות ההתייחסות של העיתונות לעניים עובדים – "התייחסות הממזערת את ה[[סטיגמה]] של העניים כ"פרזיטים עצלנים". לדברי וולפספלד, "נתון זה מחזק את הדימוי של העוני כבעיה ממסדית ולא כתוצאה של התנהלות אישית של העניים, טענה המועלת לא פעם בכלי התקשורת". בנוסף, היתה עלייה בכתבות המספרות על יוזמות שונות לשיפור מצב העוני של הקשישים בישראל, קבוצה שעד כה סבלה מחוסר סיקור כמעט מוחלט בעיתוני ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully