וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח הגדול לא שוכח

נורית אמיתי

7.6.2006 / 7:09

נורית אמיתי מסבה את תשומת הלב למידע שהרופאים שומרים עלינו, ולא רק הרופאים, מבלי שיש לנו אפשרות אמיתית להגן על שמינו הטוב

ילדה בת 14 הנמצאת בעיצומו של טיפול ליישור שיניים הגיעה למרפאה המטפלת בלי לקבוע תור, מאחר וקפיץ המתיחה בגשר יצא ממקומו ופצע אותה. עד כאן הכל טוב ויפה, אלא שמכאן והלאה נכנסה הקטינה לסאגה מוזרה, שבסופה היא הפכה, על פי רישומי הרופאה שטיפלה בה באקראי, ללקוחה אלימה ומאיימת – לכאורה.

מכיוון שזו אינה הפעם הראשונה בה קופץ הקפיץ הנדון, טענה הרופאה כלפי אותה נערה, שהיא בכוונה מפרקת את הקפיץ, לועסת עפרונות ולא מתנהגת כפי שצריך ובתאום עם המתקן. הקטינה ההמומה אמרה לרופאה, שהיא בסך הכל בת 14, שהיא לא מוכנה שיצעקו עליה ושהיא לא עושה כלום בכוונה, והפנתה את הרופאה להוריה.

לימים שבה הקטינה להמשך טיפול באותה מרפאה, והפעם עם חברה לכיתה. הקטינה ביקשה מהפקידה את התיק שלה, כדי שתוכל להציג לחברתה את תמונותיה 'לפני ואחרי' הטיפול. בתוך התיק היא גילתה, שבמשבצות המיועדות לתיעוד הטיפול הרפואי, כתוב שהיא תקפה את הרופאה ואיימה עליה. הילדה ההמומה התקשרה להוריה וסיפרה להם על כך. עד כאן הכל לא טוב, לא יפה וגם לא נכון.
הוריה של הקטינה דרשו ממנהלת המרפאה למחוק את שנכתב, או לחילופין להגיב על הכתוב בגוף התיק. האחראית ביקשה שהות לשוחח עם האחראי עליה (הכל בין אחראים...) והתשובה הייתה: לא ניתן למחוק ולא להגיב, כי מדובר ב'רשומה רפואית'. גם ניסיונות ההורים להידבר עם מנהל המרפאה לא צלחו.

מי שמחפש את הפירוש למנוח "רשומה רפואית", מוצא את הפרטים בפרק ה' לחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996. בסעיף קטן א' נאמר כלהלן: מטפל יתעד את מהלך הטיפול הרפואי ברשומה רפואית; הרשומה הרפואית תכלול, בין היתר, פרטים מזהים של המטופל והמטפל וכן תכלול מידע רפואי בדבר הטיפול הרפואי שקיבל המטופל, עברו הרפואי כפי שמסר, איבחון מצבו הרפואי הנוכחי והוראות טיפול; ואולם תרשומת אישית של המטפל אינה חלק מהרשומה הרפואית. בסעיף 18 לאותו חוק נקבע כי מטופל זכאי לקבל מהמטפל או מהמוסד הרפואי מידע רפואי מהרשומה הרפואית, לרבות העתקה, המתייחסת אליו. יוצא אפוא שכל מה שקשור בעניינים הנוגעים בתרשומת אישית, וליתר דיוק כזו שאינה רפואית, אין ולא יהיה לו מקום בתיעוד שהוא רפואי מובהק.
הרי בבוא היום תידרש הקטינה לויתור סודיות לעניינים שונים, כמו תביעות ביטוח או מצב בו תגויס ליחידה צבאית, הדורשת בדיקות ביטחוניות, לדוגמא. ומה יגלו המחפשים: מדובר במועמדת מובחרת לגיוס שהיא מסוכנת ואלימה – לכאורה כמובן.

מישהו חייב לעשות סוף לתיעודים מסוג זה. ראשית, אין מדובר בתיעוד רפואי, אלא ברכילות לשמה וללא תגובת המטופל. בנוסף, האם מישהו בדק את האפשרות, שהרופאה משתמשת ברישומים אלו על מנת לכסות על טיפול לקוי שהעניקה? והכל ללא ידיעת המטופל וללא מתן אפשרות תגובה או בדיקה. בנוסף, אם מרגיש הרופא שהוא נפגע – שיפנה לתחנת המשטרה ויתלונן שהותקף, שיזמן את הורי הקטינה ושאר אמצעים העומדים לרשותו. פעולות אחרות רק מזכירים משטרים אפלים במדינות מתפתחות.

יצויין כי רישומים כאלו אינם נחלת עולם הרפואה בלבד. הם מתבצעים כיום בכל חברה שלה מערך שרות המכבד את עצמו. אנשי השרות מודרכים במקרים רבים ב'תורת תעוד' הלקוח, בקשותיו ומאפייניו וגם פינה קטנה לתיעוד מצבים חריגים בשיחה. כך למשל, לקוח מרוגז על חשבון שגוי יכול שיזכה בתיאור 'עצבני, רגזן וכו''. יש אף חברות שאינן מתביישות ומודיעות בהמתנה למוקדן, כי קיים סיכוי שהשיחה תוקלט. לא מכבר הייתי עדה למקרה, שבו אזרח שביקש לשלם בגין שימוש במתקן כלשהו סורב בשל העובדה שלא היה בעל מנוי לאותו שרות. ברוגזו אמר בקול רם כי אינו מבין מדוע לא יוכל לשלם בכרטיס אשראי. התוצאה – רישום בדף קשרי הלקוח לעניין עצבנותו מידיה של מוקדנית. והמוקדנית, שהיא בדרך כלל לא פסיכולוגית או עובדת סוציאלית, אלא מוקדנית חסרת הכשרה לעניין אבחון כליות, לב ואישיות.

יש לשים קץ לתופעה זו, ומי כמו הגופים הנוגעים בזכויות אזרח הם הכתובת היותר נכונה לטיפול בכך. ובכלל במקום להתקשר לתחנות השרות – שלחו מכתבים!. החוק צריך להגן על מי שנכלא במצבים כאלו על לא עוול בכפו.


* תקציר המאמר שודר בפינתה של נורית אמיתי 'אפשר גם אחרת' בתכנית 'הדרה', רשת ב' קול ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully