וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד פישר הותיר את הריבית ללא שינוי

עומר שרביט

29.5.2006 / 18:30

ההערכות המוקדמות ציפו להעלאת ריבית של 0.25%. פער הריביות בין ישראל לארה"ב עומד כעת על 0.25% לטובת ישראל

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר החליט להותיר את הריבית במשק בחודש הבא ללא שינוי ברמה של 5.25%. ריבית הפריים תישאר ברמה של 6.75%. בבנק ישראל אומרים כי "מכלול הכוחות המרכזיים שצפויים להשפיע על המחירים במשק נמצאים בכיוונים מנוגדים: מחד, הצמיחה המואצת והשיפור בתעסוקה שלוחצים את המחירים מעלה ומאידך, התחזקות השקל ושמירה על מסגרת התקציב שלוחצים את המחירים מטה". משקלול הגורמים הנ"ל החליט הנגיד להותיר את הריבית ללא שינוי, כאשר פער הריביות בין ישראל לארה"ב עומד על 0.25% לטובת ישראל.

ההערכות המוקדמות ציפו להעלאת ריבית של 0.25%. בבית ההשקעות מיטב אמרו אתמול כי מגמת האינפלציה בפועל ומגמת הריבית בארה"ב, לצד הסערה בשווקים המתעוררים, תומכים בהעלאת הריבית בישראל. מנגד, פרמטרים אחרים תומכים בהותרת הריבית על כנה ובעיקרם ציפיות שוק ההון והחזאים לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים.

במיטב אמרו כי הנגיד יכול היה להמתין חודש נוסף עם העלאת הריבית, אך העריכו כי לא יעשה כן ויעלה את הריבית ל-5.5%. החלטת הריבית הבאה בארה"ב תהיה רק בסוף יוני, כך שניתן לשמור על פער ריביות של רבע אחוז לטובת ישראל ולהמתין חודש נוסף. מעבר לכך, העלאת הריבית על ידי הנגיד האמריקאי בן ברננקי אינה ודאית, כך שגם מבחינה זו הנגיד המקומי יכול להמתין.

ברקע להחלטת הריבית, ניצבים שלושת המדדים האחרונים שהיו גבוהים מהצפוי. בפברואר עלה המדד ב-0.6%, במארס עלה המדד ב-0.3% ובאפריל התייקר המדד ב-0.9%, כך שקצב האינפלציה השנתי עומד על כ-2.9%. בנוסף לעליות המחירים, תומכים בהעלאת הריבית גם נתוני הצמיחה המשופרים של הרבעון הראשון של השנה - 6% ובדומה לכך גם המדד המשולב של בנק ישראל, שהצביע על גידול בפעילות הכלכלית במשק. כמו כן, העצבנות בשווקים המתעוררים הקרינה גם על השקל, שנחלש מעט בימים האחרונים מול הדולר, מה שעשוי להזמין תמיכה אקטיווית במטבע המקומי מצדו של בנק ישראל.

מצד שני, העודף התקציבי, השמירה על יעד הממשלה בתקציב הנוכחי, התבהרות המפה הפוליטית ועסקת ישקר דווקא תומכים בהותרת הריבית על כנה, כמו גם ההתחזקות המצטברת של השקל מול הדולר בסיכום החודשים האחרונים, מה שאמור להביא למדדים נמוכים מהצפוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully