וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים זרים נשלחו לגירוש חרף הוראת בימ"ש

עפר אדרת

29.5.2006 / 15:42

6 עובדים נפאלים נכלאו ו-2 מהם הועברו לגירוש למרות הבטחה לפתרון מצד מש' הפנים. קו לעובד: להבטחות מנהל האוכלוסין אין ערך רב

משרד הפנים בודק בימים אלה כיצד קרה, ששישה עובדים זרים מנפאל נעצרו ועמדו בפני גירוש, בניגוד להוראת בית המשפט ולהתחייבותו של מנהל האוכלוסין עצמו. העובדים מנפאל, שחלקם הועסקו בחקלאות ב[[גוש קטיף]], נותרו ללא תעסוקה לאחר ה[[התנתקות]] ובהתאם ל"נוהל הכבילה" (נוהל המכפיף עובדים זרים למעסיק שייבא אותם, אותו הורה בג"ץ לאחרונה לבחון מחדש). כמו כן, פג תוקף אשרת העבודה שלהם.

השישה פנו לארגון "קו לעובד" וביקשו סיוע במציאת מקום עבודה חלופי. בהתאם לנוהל, הם הופנו למנהל האוכלוסין, כדי לבקש אשרת תייר זמנית, על מנת שיוכלו למצוא מעסיק אחר. אלא שבעת שהיו בדרכם למשרד הפנים, הם נעצרו על ידי משטרת ההגירה, והועברו למתקן המעצר מעשיהו.

בית הדין למשמרות מתח ביקורת על מעצרם וביקש את התייחסות [[משרד הפנים]] לפרשה. יוסי אדלשטיין, מנהל יחידת האכיפה לעובדים זרים, התחייב לספק להם תעסוקה אצל מעסיק מורשה בתוך שבוע, ובמידה ולא יתאפשר הדבר – לשחררם לאלתר ולציידם באשרת תייר, שבעזרתה יוכלו לחפש בעצמם מעסיק.

למרות כל זאת, שבוע לאחר מעצרם נדהם עורך דינם של ששת הנפאלים, ד"ר יובל לבנת, לגלות ששניים מהם נלקחו ל[[נתב"ג]], בדרכם לגירוש מהארץ, וארבעת האחרים נותרו במעצר. לבנת פנה למשטרת ההגירה והביא לביטול גירוש השניים, שהוחזרו מיד למעצר. לאחר פניה נוספת למנהל האוכלוסין, שוחררו כל השישה ממעצר עוד באותו היום.

"ברירת המחדל של משרד הפנים היא תמיד לעצור"

"מסתבר שלהתחייבויותיו של מנהלת האוכלוסין אין ערך רב. גם החלטות של בית הדין אינן מרשימות אותו במיוחד", אומר עו"ד לבנת בשיחה עם וואלה! חדשות. ב"קו לעובד" דורשים נקיטת אמצעי משמעת נגד יוסי אדלשטיין ממשרד הפנים, וקוראים להדחתו לאלתר.

במנהל האוכלוסין הופתעו מפניית מערכת וואלה! חדשות. "השישה שוחררו מיד ברגע שפנו אלינו והסבו את תשומת ליבנו. עכשיו אנחנו עושים בדיקה בתוך מנהל האוכלוסין, כדי לגלות מה בדיוק קרה ומה גרם לטעות", הסבירה הדוברת, סבין חדד. אלא שב"קו לעובד" טוענים, כי המקרה הנוכחי הוא רק אחד מני רבים. "ברירת המחדל של משרד הפנים היא תמיד לעצור. שום דבר אחר", טוען עו"ד לבנת. במנהל האוכלוסין אף דחו מכל את הביקורת כלפי תפקודו של אדלשטיין ואת הקריאה להדחתו. "זה לא על הפרק. אדון אדלשטיין מתפקד הרבה מעבר לממוצע, בצורה מאוד מקצועית, בשעות לא שעות. כל הארגונים יודעים שהם יכולים לפנות אליו מתי שהם רוצים, והוא תמיד מגיב ופותר את הבעיות", אמרה חדד. בקשותינו לשוחח אישית עם מר אדלשטיין נענו בסירוב.

במנהלת ההגירה לא יודעים איפה הטעות

"אני לא יודעת איפה הטעות", ציינה בפנינו אורית פרידמן, דוברת מנהלת ההגירה, לאחר ששאלנו אותה מדוע ישבו העובדים במעצר, והיא הפנתה אותנו חזרה למשרד הפנים. לדבריה, "משרד הפנים לא שיחרר אותם. אנחנו זרוע שמבצעת את המעצר בהתאם להנחיות של משרד הפנים".

ש: אז מדוע הם נעצרו מלכתחילה, חרף העובדה שהיו בדרכם למשרד הפנים, כדי להסדיר את מעמדם, ובעודם מצויידים בכתב של עו"ד?

"השישה נלקחו לבירור, כדי לבחון אם המסמך שברשותם אמיתי, לאחר שהיה חשד שהוא מזוייף. משרד הפנים אמר שהם לא חוקיים ושמעמדם לא הוסדר. ובכלל, יש המון נפאלים שמסתובבים עריריים, ללא מעסיק, ובסופו של דבר נשלחים הביתה".

ש: האם ייתכן ששוטרי מנהלת ההגירה פעלו בניגוד להוראות משרד הפנים, כשפעלו לגירושם של העובדים מהארץ ולא שיחררו אותם ממעצרם?

"אין דבר כזה, לעולם, לעולם לא יכול להיות שמשרד הפנים יגיד 'תשחררו' ואנחנו נגיד 'מה פתאום'. משרד הפנים חתם על צו המעצר, ובלעדיו אין לשום כליאה שום תוקף ואסמכתא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully