וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,000 חיילים בריטים ערקו מאז הפלישה לעיראק

28.5.2006 / 18:52

בצבא טוענים כי אין נתונים שיוכיחו שמלחמת עיראק העלתה את העריקה, אך עו"דים שמייצגים חיילים מעידים שפונים אליהם יותר

יותר מאלף חיילים בצבא בריטניה ערקו מהצבא מאז תחילתה של מלחמת [[עיראק]] ב-2003. רק במהלך 2005 ערקו 377 בני אדם, וחלקם עדיין בגדר נעדרים. מאז תחילת 2006 נמלטו מהצבא 189 נוספים. מהנתונים הרשמיים עולה עוד כי כ-900 מהעריקים עדיין לא נתפסו. ב-BBC דווח כי הנתונים הללו עלו בזמן דיון בפרלמנט לגבי חוק שיאסור על חיילים בריטים לסרב להשתתף בכיבושן של מדינות זרות.

שר ההגנה לשעבר, דון טוהיג, לא מסכים עם המספרים. בריאיון ל-BBC הוא אמר כי אין שום "הוכחות חותכות" שיעידו כי המאבק בעיראק העלה את שיעורי ה[[עריקה]] מהכוחות הבריטים. משרד ההגנה טען כי הוא לא בדק האם העריקה נמצאת בעליה, אבל חבר הפרלמנט ג'ון מקדונל מהלייבור אמר בנאום לפרלמנט השבוע כי בשלוש השנים האחרונות מקרי העריקה גדלו פי שלוש.

לא ברור לגמרי כמה מהחיילים עורקים מהצבא מכיוון שהם לא רוצים לשרת בעיראק וכמה עורקים מסיבות אישיות. אולם עורכי דין המתמחים בייצוג חיילים אמרו שהם מקבלים יותר ויותר פניות מאנשים שמבקשים להתייעץ אתם כיצד להתחמק משירות בעיראק, גם אם הם לא מגיעים לכדי עריקה. "המספרים עולים מאוד", אמר ג'סטין יוסטון-רוברטס, אחד מעורכי הדין הללו.

"לאמריקאים אין ערך לחיי התושבים"

גילברט בליידס, מומחה לחוק צבאי שמיצג חיילים במשפטים צבאיים, כי כמות העריקים שעזבו את הצבא בגלל השקפותיהם לגבי עיראק לא ברורה, מכיוון שהם לא נחשבים בצבא לסרבני מצפון. "קשה שלא לחשוב שמאחורי ההעלמויות האלה עומדת הבעיה של עיראק, ואני סבור שאם האמת היתה נחשפת, היינו מגלים שבעיית עיראק תרמה מספרים עצומים של עריקים", אמר.

בן גריפין היה חייל ביחידת העילית של הקומנדו הבריטי, ה-[[SAS]]. הוא הודיע למפקדו כי הוא לא מוכן לחזור לעיראק לאחר שראה את הכוחות האמריקאים מבצעים פקודות, שהוא ראה כבלתי חוקיות בעליל. "הגישה של האמריקאים לעיראקים מטרידה מאוד. הם מתייחסים לעיראקים בבוז מוחלט, לא כבני אדם. אין להם שום ערך לחיים או לרכוש של התושבים", אמר.

הוא עזב את הצבא בהסכמה, והיום הוא אומר כי רבים מהחיילים שותפים לדעותיו. "אני לא יכול לדבר בשם אחרים, אבל יש מחלוקות רציניות בצבא סביב חוקיות המלחמה הזו, ורבים מרגישים שהם מבזבזים זמן רב מדי שם". הוא לא ממליץ לאיש לערוק, אבל מציע לכל מי שיש לו ספקות ללכת אחרי המצפון שלו, ולהרים את קולם אם הם חושבים שמה שקורה בעיראק הוא טעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully