וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי: ישראל מבצעת הרג בלתי חוקי ברשות

נעם פלג

23.5.2006 / 12:00

על פי דו"ח מצב זכויות האדם בעולם נהרגו כ-190 פלסטינים ב"ירי מכוון ופרוע". ביקורת על השיטות שננקטות בעולם למלחמה בטרור

ארגון [[אמנסטי אינטרנשיונל]] מפרסם היום את דו"ח מצב זכויות האדם בעולם לשנת 2006, הכולל סקירה של הנעשה ב-150 מדינות. הדו"ח עוסק בעיקר בסוגיות של עינויים ומלחמה בטרור, אלימות כלפי נשים, פיקוח על סחר בנשק, שאלת עונש המוות והבטחתן של זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות.

הדו"ח מותח ביקורת חריפה על האמצעים שנוקטות מדינות שונות, ובראשן [[ארצות הברית]], ביחס למלחמה בטרור וקובע שאלו "שיטות מבזות" ש"שמות ללעג את זכויות האדם". 14 אלף בני אדם עצורים בארצות הברית עצמה ובכלא שלה בגוואנטנמו שבקובה ואצל בעלות בריתה באפגניסטן ועיראק. אחת הדוגמאות המובאות בדו"ח היא זו של מוחמד אל אסד, אזרח תימן שחי ב[[טנזיה]] ונאסר בחודש דצמבר 2003. ראשו כוסה, ידיו נאזקו והוא הוטס למקום בלתי ידוע. במשך 16 חודשים הוא נחקר, מבלי שאיש הודיע לבני משפחתו היכן הוא מוחזק ומבלי שניתנה לו אפשרות ליצור קשר עם העולם החיצון. במתקן הכליאה בו הוא הוחזק, השומרים היו רעולי פנים והם תיקשרו איתו בשפת הסימנים מבלי להשמיע קול, בחלל החדר הושמע באופן תדיר רעש בווליום נמוך, והאור דלק 24 שעות ביממה. במאי 2005 הועבר אל אסד לתימן, שם שהה במעצר עד ששוחרר, בלא שנערך לו כל משפט.

זכויותיהן של נשים וילדים נרמסו גם השנה, כשהיקף הסחר בנשים למטרות עבודה וזנות עלה, ילדים נחטפו בחלק ממדינות אפריקה על מנת לשמש כחיילים בקבוצות גרילה המנהלות ביניהן מלחמות אזרחים. 800 מליון בני אדם סבלו השנה מתת תזונה כרונית ולפחות 10 מליון ילדים מתו לפני שהספיקו להגיע לגיל 5. לפי הדו"ח, למעלה מ-100 מליון ילדים, מרביתם ילדות, היו חסרי גישה לחינוך בסיסי.

הדו"ח דורש מישראל לשפר את מצב הנשים

בחלק שעוסק בישראל קובע הדו"ח, שכ-190 פלסטינים, בהם ילדים, נהרגו על ידי צה"ל באופן בלתי חוקי "בירי מכוון ופרוע, בהתקפות אוויריות על אזורים מאוכלסים בצפיפות או כתוצאה משימוש מוגזם בכוח". 41 אזרחים ישראלים, בהם 6 ילדים, נהרגו בהתקפות של ארגוני הטרור הפלסטינים. כ-1000 פלסטינים נעצרו ב[[מעצר מנהלי]], מבלי שהוגש נגדם כתב אישום במשך למעלה משנה.

הדו"ח עוסק גם בהתקפות של מתנחלים על פלסטינים, זיהום מאגרי מים בגדה, מניעה מחקלאים לעבד את אדמתם ועקירת ושריפת עצי זית. הדו"ח קובע שחקירות בעניינם של חיילים, שוטרים ומתנחלים, שביצעו הרג בלתי חוקי או נקטו יחס בלתי אנושי היו נדירות. זאת בניגוד למדיניות של ענישה מחמירה וקולקטיבית, תוך הפרה של החוק הבינלאומי, שהופעלה כלפי הפלסטינים.

הדוח" גם דורש מישראל לשפר את מצבן של נשים ולפעול למען מניעת המשך אפלייתן, להגביר את המלחמה בסחר בנשים ולשפר את מעמדן של הנשים הערביות והבדואיות.

ברשות הפלסטינית כוחות הביטחון מפסידים לחמושים

הדו"ח קובע, כי כוחות הביטחון והמוסדות השיפוטיים ברשות לא מתפקדים ועימותים בין כוחות הביטחון לקבוצות של חמושים הסתיימו לרוב במפלה לכוחות הביטחון. למעלה מ-100 פלסטינים נהרגו בעימותים בין פלגים פוליטיים ויותר מ-20 פלסטינים ואזרחים זרים נחטפו בעזה בשנת 2005.

מצבן של הנשים ברשות גם אינו טוב ואלו שנמצאות בשטחים שבשליטת ישראל סבלו במיוחד, שכן הריסת הבתים והגבלות התנועה הפריעו להן בגישתן למערכות הבריאות. כתוצאה מהסכסוך גם גברה האלימות בתוך הבתים ו-4 נשים נרצחו על ידי קרובי משפחה "על רקע חילול כבוד המשפחה".

צה"ל: גזירה שווה בין ארגוני טרור למדינה דמוקרטית

מלשכת דובר צה"ל נמסר בתגובה לדו"ח אמנסטי, כי "צה"ל רוחש כבוד לארגון ולפעילותו הגלובאלית לקידום נושא זכויות האדם. צה"ל רואה בחיוב רב את המעקב שהארגון מבצע באזורנו, על אף הניסיון המאולץ לשמור על ניטראליות מקצועית ולגזור גזירה שווה בין ארגוני טרור המבצעים הרג חסר אבחנה באזרחים, לבין מדינה דמוקרטית הפועלת למימוש זכות ההגנה של אזרחיה כנגד אותם ארגוני טרור.

"לצה"ל השגות רבות על נתונים ומסקנות המופיעים בדו"ח, אולם אין בכוונתו להתנגח עם הדו"ח.

"צה"ל ימשיך לשפר, לחזק ולשכלל את המאמצים למזער כל פגיעה בחפים בפשע, תוך שהוא פועל ברוח ערכי זכויות האדם שאותם ארגון אמנסטי שואף לקדם".

ממשרד המשפטים טרם התקבלה תגובה לדו"ח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully