וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכ"ם סינתטי יחשוף אוצרות טבע שקבורים באדמה

22.5.2006 / 11:32

המכ"ם יוכל לשמש לגילוי אתרים ארכיאולוגיים הקבורים מתחת לשכבות של חול ולזהות אזורים שקיימים בהם תנאים טובים לחקלאות

חשיפת אוצרות טבע וממצאים ארכיאולוגיים הקבורים באדמה תתאפשר באמצעות מכ"ם סינתטי. כך נחשף במחקר חדש אשר נערך במעבדה לחישה מרחוק של המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן-גוריון. בראש המחקר עומד פרופ' דן בלומברג, בעל רקע בתחום המכ"ם הסינתטי מנאס"א.

לצורך המחקר, הניחו החוקרים פיסות אלומיניום מתחת לחולות הנגב, בעומקים שונים, התקינו את המכ"ם על גבי מטוס ששכרו ולאחר מכן סרקו את האזור בטיסה. תוצאות המחקר הובילו למסקנה שחישני המכ"ם אכן גילו את מיקומן של פיסות המתכת שהוסתרו.

"היכולת להבין מה מסתתר מתחת לפני הקרקע מרתקת מאוד, והיא מציבה בפני החוקרים אתגרים נוספים", אמר בלומברג והוסיף כי "הטכניקה הזו תוכל לשמש לגילוי אתרים ארכיאולוגיים הקבורים מתחת לשכבות של חול, לזיהוי אזורים שקיימים בהם תנאים טובים לחקלאות, והיא גם תוכל ללמד אותנו על המתרחש מתחת לפני השטח של כוכבי לכת אחרים".

לדבריו, "באמצעות המכ"ם ניתן לזהות כל עצם בעל תכונות חשמליות, שונות מהתכונות החשמליות של הסביבה. נדרשת ניגודיות חשמלית בין העצם לסביבה על מנת לאתר את החפץ הקבור".

למסקנות המחקר יש השלכה ישירה בעיקר בתחום החקלאי, הארכיאולוגי ומיפוי תשתיות, מים, חשמל, מיפוי קווי מתח תת קרקעיים, קרקעות, שדות מוקשים ועוד. כמו כן, ניתן יהיה לבצע מיפוי של עומק הריגוליט (החומר הלא מלוכד של האדמה בירח), כדי להבין את התהליכים, שיצרו את הנוף בירח ואת ההיסטוריה הגיאולוגית של הירח ולמפות את תת-הקרקע הרדודה של המאדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully