וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה הסלולרית לא פוסחת על אפגניסטן

22.5.2006 / 8:55

בצד התקריות האלימות מתרגלים תושבי אפגניסטן לשימוש בטלפונים ניידים וברחובות הבירה קאבול אפילו הוצבו התמרורים הראשונים

דווקא כאשר החלו להופיע סימנים של חזרה לשגרת חיים נורמלית ושקטה ב[[אפגניסטן]], פרץ במדינה גל אלימות חדש, אחד הגדולים מאז פלשה ארה"ב לאפגניסטן בחודש אוקטובר 2001. למעלה משישים בני אדם נהרגו בקרבות בין לוחמי ה[[טליבאן]] לכוחות הביטחון המקומיים ולפחות חמישים בני אדם נהרגו הבוקר בתקיפה אווירית של הצבא האמריקאי על מעוז של אנשי הטליבאן.

באותו זמן ממש הופיעו ברחובות הבירה קאבול תמרורי הדרך הראשונים המהווים צעד קטן ראשון להסדרת התנועה ברחובות העיר, שאפשר קשר ותקשורת בין אנשים. אבל בכל בנוגע לתקשורת, התחום שבו אפגניסטן התקדמה יותר מכל הוא תחום הטלקומוניקציה.

כששלטון הטליבאן נפל בלחץ האמריקאי היו באפגניסטן בסך הכל 20,000 קווי טלפון במדינה, ולא היה ניתן לחייג לחו"ל. כיום כבר יש 1.3 מיליון בעלי טלפונים ניידים שמשתמשים ברשת סלולרית שמכסה אזורים כפריים רבים.

בחודש שעבר התאספו נציגים מרחבי המדינה לכנס מיוחד בבירה קאבול. בכנס שעסק בטכנולוגיות תקשורת ומידע,דנו המשתתפים בנושאים שונים, ביניהם בניית רשת חדשה להעברת קול ונתונים באמצעות סיבים אופטיים, שתיפרס לאורך כביש שמקיף את המדינה ותחבר סוף סוף את אפגניסטן אל העולם שבחוץ.

ההתקדמות בטכנולוגיה תהיה כל כך משמעותית, שכן עד עכשיו נאלצים במדינה להסתפק בשיטות יחסית פרימיטיביות ליצירת קשר עם אנשים במחוזות רחוקים. למשל, את ההזמנות לכינוס הנוכחי שלחו המארגנים במורס בקווי טלגרף - החיבור הקווי היחיד המקשר בין קאבול ל-34 רשויות מחוזיות. כאשר תותקן הרשת החדשה, ישמחו באפגניסטן להפוך את המערכת הישנה להיסטוריה.

הגעתם של הטלפונים הניידים השפיעו בצורה מרחיקת לכת לא רק על עולם העסקים אלא גם על המרקם החברתי במדינה. בקאבול, למשל הם חוללו מהפכה בכל הנוגע לקשר בין גברים לנשים, שעד אז היה נתון לפיקוח הדוק. אפילו הטאליבן אימצו את הטכנולוגיה: יש להם לפחות שני דוברים, והם מנצלים את הטלפונים הניידים גם למטרות הרבה פחות מעודדות, כמו למשל להפעלת מטעני צד מרחוק.

ה"אקונומינסט" מדווח, כי לאחרונה הקים משרד התקשורת המקומי את חברת "אפגן טלקום" שעשויה להוריד את מחירי השיחות הגבוהים שגובות חברות אחרות שנמצאות בבעלות חלקית של המדינה. שני שחקנים נוספים צפויים להצטרף לשוק התקשורת הסלולרית בשנה הקרובה, לאחר שכל אחד מהם שילם 41 מיליון דולר בעבור רישיון הפעלה - סכום כסף גדול מאוד כשמדובר באפגניסטן.

טלפון נייד הוא אביזר שאפגנים רבים רואים בו חלק מסגנון חיים נחשק. הטלפונים הניידים יכולים להביא תועלת כלכלית אדירה לערים ולאזורים הכפריים, אם כי העדר אספקת חשמל סדירה במרבית המקומות - להוציא ערים אחדות - יגביל קרוב לוודאי את השימוש בהם.

ובעוד שהממשלה מהללת את טכנולוגיית המידע, את הפוטנציאל של טכנולוגיה זו אפשר לממש רק אם יש את התוכנות המתאימות והמיומנות הדרושה. צעירי קאבול כבר גולשים באינטרנט ונרשמים ללימודים באמצעות האינטרנט באוניברסיטאות הודיות ופקיסטניות. בינתיים מודאגים חברי "ועדת המידע ותרבות" של הפרלמנט החדש משטף הפורנוגרפיה והתרבות הפופולרית הזורמים דרך האינטרנט. באחרונה סירב הפרלמנט לאשר את מינויו של שר מידע חדש, והוא מבקש שיימצא לתפקיד מועמד המפגין אהדה רבה יותר למסורת. מינוי כזה יכול להביא לקץ החלומות הטכנולוגיים של אפגניסטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully