וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט יבתר את הרי ירושלים?

שירה וילקוף

18.5.2006 / 13:00

הקרב על התוכנית לבניה במערב העיר מתחמם, לאחר שרוני בר-און, מתנגד חריף, מונה לשר הפנים. ורה"מ הוא גם ראש העיר שיזם הכל

"כל מי שגר פה ומכיר את האזור, מבין שביצוע התוכנית יהיה בכיה לדורות ומכה אנושה להרי ירושלים. האזור הזה יקר מכדי שניתן למאבק להיגמר כמו שאנחנו לא רוצים", מצהיר יוסי קמחי, תושב מבשרת ציון ופעיל במאבק נגד תוכנית הבנייה במערב ירושלים. רגע האמת במועצה הארצית לתכנון ולבניה מגיע, והמתנגדים נכנסים להילוך גבוה. בשבוע שעבר הם ארגנו כנס חירום ב"מכון ירושלים לחקר ישראל". באולם מלא עד אפס מקום נדחקו עשרות תושבים מודאגים כדי לשמוע את אנשי המקצוע וגורמי התכנון, ובעיקר כדי להשמיע את עמדתם נגד התוכנית. "אנשים באים ממרכז הארץ ומציפים את האזור במאות אלפים לאורך כל השנה בגלל הנוף הפתוח. למה צריך לשכפל את גוש דן בהרי ירושלים?", תמהו חלק מהמשתתפים.

המאבק לקראת הדיון במועצה הארצית מתנהל על רקע בחירת הממשלה החדשה, והספקות בקרב המתנגדים גדולים. "הממשלה החדשה נראית די נדלניסטית", אומר ח"כ יורי שטרן (ישראל ביתנו) ממובילי המאבק בכנסת הקודמת, "במיוחד כשהעומד בראשה הוא ראש העיר לשעבר, שבתקופת כהונתו נולדה התוכנית הזו. אני לא מצפה מהממשלה לנקוט לצעדים מהפכניים בנושא".

מהי תכנית מערב ירושלים?

תוכנית מערב ירושלים (או בשמה האחר "תוכנית ספדי"), עוסקת בהרחבת העיר מערבה, באמצעות בניית שכונות שיכילו כ-20 אלף יחידות דיור, במוקדים שונים בהרים, ביניהם באזור עין כרם, הסטף ועד מבשרת ציון. בעירייה טוענים, שמדובר בצעד חיוני שימנע את בריחת התושבים למרכז הארץ, ויחזק את העיר מבחינה כלכלית ודמוגרפית. לעומתם, טוענים המתנגדים שהתוכנית תגרום למעבר של האוכלוסיות החזקות לשכונות החדשות, ובכך תנחית "מכת מוות" על מרכז העיר הדועך ממילא, בו יישארו האוכלוסיות החלשות. כל זאת במחיר של נזק בלתי הפיך להרי ירושלים וביתור המרחב והנוף הרגישים של פרוזדור ירושלים.

את המאבק בתוכנית מובילה "הקואליציה למען שימור הרי ירושלים", גוף שהוקם לפני כשלוש שנים ומורכב מ-16 ארגוני סביבה מקומיים וארציים, ביניהם החברה להגנת הטבע ו"אדם טבע ודין". בשנה שעברה, גייסה הקואליציה כ-16,000 אלף התנגדויות של תושבים, אנשי מקצוע וחברי כנסת (אותם הוביל הח"כ דאז עומרי שרון). לאחר חודשיים של שימוע יומיומי בפני חוקר מיוחד שמונה לעניין, עו"ד גדעון ויתקון, נדחו ההתנגדויות.

המאבק הוא מר ועיקש - בין עירייה הנאחזת בתוכנית כקרש הצלה לעיר לבין תושבים שבהתארגנות מרשימה ולא אופיינית למאבקים סביבתיים, לא מוכנים לוותר. וכמו בכל יוזמה נדל"נית בהיקף גדול, גם בסיפור הזה מעורבים הרבה מאד כסף, אינטרסים ושיקולי יוקרה.

מהי עמדת שר הפנים?

דווקא הממשלה הקודמת היתה הרבה יותר קשובה למתנגדים. עומרי שרון, שבימיו היפים יותר כחבר כנסת עמד בראש השדולה הירוקה והוביל את המאבק בכנסת, נותר כידוע מחוץ למשחק הפוליטי כיום.

נקודת האור הירוקה בממשלה מאירה דווקא בדמותו של שר הפנים, רוני בר-און, הידוע כמתנגד חריף ביותר לתוכנית. "עמדתו של שר פנים היא קריטית לנושא כזה", אומר שטרן. "אני מקווה שהוא ימשיך להחזיק בעמדתו שמכבר, כי אז הסיכויים שלנו להצליח במאבק טובים". מתנגדי התוכנית מקווים כי השר בר-און יורה על בדיקה מחודשת של עתודות הבנייה הקיימות בתוך העיר, דבר שלטענתם לא נעשה בצורה יסודית. בכך, הם מקווים, ישתכנעו גורמי התכנון כי לא יהיה צורך לבנות העל ההרים. "המאבק יקום ויפול על הנושא של עתודות הקרקע לבנייה", אומרת עו"ד יעל אלישר, רכזת הקואליציה. "בכוחו של שר הפנים להורות על מינוי צוות מקצועי בלתי תלוי שיכריע בסוגייה".

אז מה באמת אומר עכשיו השר בר און, שבעדותו בפני החוקר ויתקון תקף בחריפות את התוכנית וכינה אותה "הבריחה מערבה". ממרומי משרתו החדשה, הוא כבר זהיר הרבה יותר. בשיחה עם וואלה! חדשות הסכים בר-און לומר את הדברים הבאים: "כאדם פרטי עמדתי האישית הובהרה בעבר. כממלא תפקיד ציבורי, אשקול הבעת עמדה רק לאחר שאטול ייעוץ משפטי ככל המתחייב מהכללים העוסקים בניגוד אינטרסים". בפני החוקר ויתקון, אגב, בחר השר בראון להבהיר את התנגדותו לא כ"אדם פרטי", אלא כמי ש"נמצא פה בכובע של יושב ראש השדולה למען ירושלים בכנסת" ו"כפוליטיקאי אקטואלי".

איך זה יגמר?

לקראת הדיון במועצה הארצית מצהיר ח"כ שטרן ש"אני מתכוון לפעול בכל כוחי כדי להעביר חוק מיוחד לשימור הרי ירושלים", אותו כבר התחיל לקדם בשלהי הכנסת הקודמת. מטרת החקיקה, הוא מסביר, היא ליצור מנגנון תכנון מיוחד לאזור הרי ירושלים בדומה למה לחוק להגנת החופים שנחקק לפני כשנה וחצי. "הצעת החוק הזו תהווה משקל נגד לנסיונות האפשריים של העירייה לקדם את התוכנית, ותיצור מצב שבו המועצה הארצית תתכנס לדיון בתוכנית בידיעה שלאזור הזה עשוי להיות מעמד חוקתי מיוחד".

ככל שמתקרב מועד ההכרעה מתרבות הספקולציות והפעילות מאחורי הקלעים רוחשת וגועשת. בקואליציה נערכים לכל אפשרות, גם למקרה שבו תפסוק המועצה הארצית לטובת הבנייה ומבהירים שזה לא יהיה סוף פסוק. "אנו מכינים את עצמנו לכל תסריט", אומרים שם. "תמיד שמורה הדרך להגיע לבג"ץ", מסביר קמחי. "זה לא רצוי, אך מה לעשות, אם דוחקים אותך לפינה אתה נלחם".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully