וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצב הוזמן "להציג שיקוליו" בפני ועדת חוקה בעניין החנינה להר שפי

לירון מרוז, ורד כהן-ברזילי והלית לוי

19.7.2001 / 17:10

עדיין לא התקבלה תשובה מלשכתו; הבוקר הגיש ח"כ איתן כבל עתירה לבג"ץ נגד החנינה; טוען: "הנשיא פעל בניגוד לשלוש ערכאות משפטיות"; בין מבקשי החנינה להר שפי - יגאל עמיר

יו"ר ועדת חוקה של הכנסת, ח"כ אופיר פינס, הזמין את הנשיא משה קצב לישיבת הוועדה בשבוע הבא, בעקבות הסערה הציבורית שעוררה החלטתו להעניק חנינה למרגלית הר שפי. בהזמנה נאמר כי "לנוכח הסערה הציבורית שקמה בעקבות החלטתך...הנני מציע לכבודו להציג את השיקולים שהביאו אותך להחלטתך". מלשכת הנשיא עדיין לא התקבלה תשובה להזמנה.

בתגובה, תקף ח"כ בני אלון את פינס שזימן את הנשיא: "מעולם לא זומן הנשיא לוועדת החוקה של הכנסת, והתנהגותו הפרובוקטיבית וחסרת האחריות של ח"כ פינס מעידה שאין הוא ראוי לכל תפקיד ממלכתי".

בשבוע הבא תדון הוועדה בהצעת החוק של ח"כ אבשלום וילן (מרצ), המונעת מהנשיא כל אפשרות של מתן חנינה או קיצור מאסר לרוצח פוליטי או למעורבים בו. ח"כ פינס נענה בכך לבקשתו של וילן לזרז את הדיון בהצעה לאחר שלדברי וילן, "הנשיא חצה קו אדום בשבירת כללי הדמוקרטיה".

הבוקר הגיש ח"כ איתן כבל עתירה לבג"ץ נגד החלטת הנשיא לחון את מרגלית הר שפי. בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין עומרי כברי ואורי קידר, נטען כי "הנשיא פעל בניגוד לשלוש ערכאות משפטיות". כבל טוען עוד כי החנינה פוגעת בזכרו של יצחק רבין ז"ל פגיעה חמורה.

הנשיא שב והכחיש הבוקר כי לחצים פוליטיים מהימין גרמו לו לחון את הר שפי וטוען כי רק אחדות העם עמדה לפניו בהחלטתו.

"ניאבק עד שמרגלית תזוכה"

הר שפי הורשעה באי מניעת רצח ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל, ונידונה לתשעה חודשי מאסר בפועל. היא כבר ריצתה למעלה ממחצית התקופה. בעקבות החלטת הנשיא, תשוחרר הר שפי מהכלא בעוד שלושה שבועות, ב-10 באוגוסט. הנשיא נענה בכך לבקשת החנינה שהגישו הוריה של הר שפי.

היום נודע כי בין הבקשות הרבות לחון את הר שפי שקיבל הנשיא, היה גם מכתב מיגאל עמיר. עמיר כתב לנשיא מתאו שבכלא באר שבע, וסיפר לו כי מצפונו מיייסר אותו. "האמת היא שמרגלית הר שפי חפה מפשע". בלשכת הנשיא אישרו את קבלת המכתב, אך טענו כי לא נכלל בשיקול הנשיא. אמו של עמיר, גאולה, אמרה אתמול: "כולנו שמחים ומאושרים, גם יגאל, שמרגלית יוצאת לחופשי". גאולה עמיר הוסיפה כי היא מצטערת שבנה חגי וידידו, דרור עדני, עדיין בכלא "כשהשב"כ יודע שהם לא עשו כלום".

סגנית שר הביטחון, דליה רבין פילוסוף, אמרה בתגובה להחלטה כי היא "מסבה לה כאב צורב". לדבריה, "המסר שמעביר הנשיא לנוער הוא שלילי, שכן מי שאינו מונע פשע זוכה ברחמי הנשיא. שש שנים לאחר הרצח הנורא, ומגלגלי העיניים לשמיים יכולים להמשיך ולחסות בצל הכיפה".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ אופיר פינס, הגדיר את ההחלטה כ"פוליטית". לדבריו, "מן הראוי שנשיא מדינת ישראל לא ייכנע ללחץ גופים מן הימין ויידע לייצג את שלטון החוק". הוא הוסיף כי בעקבות ההחלטה הוא שוקל להציע להגביל את הסמכות שיש לנשיא להחליט על חנינות.

אביה של הר שפי, דב, אמר כי הר שפי אינה מתחרטת, שכן מעולם לא הודתה שעשתה את המעשה המיוחס לה. בראיון לוואלה! חדשות הוסיף דב הר שפי: "אנחנו מגיבים בצער על מה שעבר עד היום ובשמחה על מה שיהיה מהיום והלאה. סוף כל סוף מישהו במערכת השלטונית במדינת ישראל ראה שיש פה עוול והחליט לא לפגוע במערכת המשפט אלא לקיים את החוק. מרגלית היתה אסירה למופת ולא אמורה להביע חרטה על מעשיה". לדבריו, "עד שמרגלית לא תזוכה אנחנו לא נפסיק במאבק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully