וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברכה: בג"ץ מספק אליבי מפוקפק לגזענות

14.5.2006 / 11:43

החלטת בג"ץ נגד ביטול חוק האזרחות עוררה גל תגובות. גלאון: מדובר בניצול ציני של החוק. ח"כ סער: פסק הדין הוא אחראי

החלטת בג"ץ הדוחה את העתירות לביטול חוק האזרחות עוררה גל תגובות בנושא. עו"ד אורנה כהן, מארגון עדאלה, שהגישה את אחת העתירות בנוגע ל[[חוק האזרחות]], אמרה כי "בית המשפט משאיר משפחות שלמות ללא תשובה וללא פתרון בעקבות החוק הגזעני הזה". לדבריה, "אין להטיל ענישה קולקטיבית ולהטיל אשמה של יחידים על כל האזרחים הערבים".

יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, אחד העותרים לבג"ץ נגד התיקון לחוק האזרחות, אמר בתגובה להחלטת בג"ץ כי היא "מספקת אליבי מפוקפק לגזענות. העובדה שההחלטה התקבלה תוך התנגדות גדולה בהרכב השופטים מהווה נקודת אור שאינה מצליחה להאיר את החשיכה בהחלטות בג"ץ ובחקיקת ה[[כנסת]]". לדבריו, "ספר החוקים בישראל באישורו של בג"ץ הופך מדריך לכל חקיקה גזענית בעולם שלאחר מלחמת העולם השנייה".

[[האגודה לזכויות האזרח]] הביעה צער על פסיקת בג"ץ. בהודעת האגודה נאמר כי בג"ץ "נכשל בג"ץ במילוי תפקידו החשוב ביותר, ההגנה על זכויות האדם, תוך שהוא נותן ידו לחוק גזעני, שמותיר לאזרחים ישראלים ברירה אכזרית: לחיות חיי משפחה עם אהובם ולוותר על מולדתם או להישאר בישראל ולוותר על משפחתם". עם זאת, מציינת האגודה, כי מרבית שופטי בג"ץ קבעו בפסק הדין, שהחוק פוגע קשות בזכותם של אזרחי ישראל לחיי משפחה, ועל כן היא קוראת לממשלה ולכנסת לקחת דברים אלה בחשבון ולהימנע מלהאריך את תוקפו, שיפוג בסוף החודש הבא.

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה, כי "מדובר בניצול ציני, כאילו בכסות של עילה ביטחונית". לדבריה, "החוק הזה הופך להיות מכשיר לבלימת הסכנה הדמוגרפית - אין דרך אחרת לקרוא לחוק הזה".

יו"ר מרצ, יוסי ביילין, ביקר את ההחלטה ואמר, כי ההכרעה הצמודה מזמינה מאבק ציבורי כדי לשנות את הכרעת בית המשפט. "אסור שבמדינה דמוקרטית כמו שלנו תכתים הוראת שעה מתמשכת כזו את ספר החוקים".

חבר הכנסת רן כהן אמר, כי "לא יאמן ששופטים ישראלים ויהודים משלימים עם חוק המבוסס על בסיס גזעני מוחלט". לדבריו, "מסתבר שבג"ץ איננו התשובה לזכויות האזרח והכדור חוזר למגרש הכנסת". כהן הביע תקווה שהכנסת הנוכחית תאיר פנים יותר מקודמתה לחקיקה שתבטיח זכויות אדם.

ח"כ דב חנין (חד"ש) הביע צער על ההחלטה. "אי אפשר לצפות מבג"ץ לעמוד לבדו בהגנת החברה הישראלית מפני חלחולן של נורמות גזעניות. על הכנסת להתעשת ולקדם חקיקה שתסיר את כתם האפליה החוקתית מספר החוקים שלנו".

בשארה: פני התרבות הפוליטית בישראל ללאומנות

ח"כ אחמד טיבי, הנשוי עצמו לפלסטינית מטול כרם, אמר כי "בג"ץ וחוק האזרחות הציבו חומת הפרדה בתוך המשפחה הערבית על רקע אתני. ההחלטה מוכיחה כי מדינה יהודית ודמוקרטית הוא כשל לוגי ושני הערכים אינם יכולים לדור בכפיפה אחת. המדינה תקעה סכין בגב האזרחים הערבים והוכיחה כי אנו אזרחים ללא אזרחות. אני מרגיש עצוב על כך שהמדינה הידרדרה מגושפנקא של [[בג"ץ]] להחלטה בלתי מוסרית בעליל".

יו"ר בל"ד, עזמי בשארה, אמר כי "ההחלטה היא הוכחה לכך שפניה של התרבות הפוליטית והמשפטית בישראל אינם לאזרחות אלא ללאומנות. החוק שהתקבל בכנסת זה עתה על דעת רוב השופטים הוא חוק דמוגרפי באצטלה של ביטחון, אבל בעצם ביטחוניזם".

עו"ד עלי חיידר מעמותת "סיכוי" אומר בתגובה כי זו פגיעה בזכויות יסוד אלמנטריות ובזכויות אזרח אישיות, שמכוונת נגד ציבור שלם.

שביעות רצון בפרקליטות

יוכי גינסין, שייצגה את פרקליטות המדינה בדיון אמרה כי היא שבעת רצון מהחלטת השופטים. לדבריה, "ודאי בימים כאלה, שמי שנמצא בראש הממשלה הפלסטינית הוא מטעם חמאס, רצינו לוודא שלא ייעשה שימוש בתעודת זהות ישראלית לצורך ביצוע פיגועים נגד אזרחים חפים מפשע".

ח"כ יצחק לוי (האיחוד הלאומי-מפד"ל) אמר בתגובה לפסיקת בג"ץ בנושא חוק האזרחות כי הוא "מברך את השופטים שהחזירו את השפיות הביטחונית למדינה וקורא לכל ישראלי שנישא לפלסטיני להגר למקום מגורי בן הזוג הפלסטיני".

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי-מפד"ל) אמר כי "שופטי המיעוט שתמכו בביטול התיקון לחוק האזרחות הם תעודת עניות למערכת המשפט בישראל".

יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, אמר כי עמדתם של השופטים אהרון ברק ודורית בייניש, הנשיא הנוכחי והנשיאה הבאה של בית המשפט העליון, בעניין חוק האזרחות "מוכיחה שאין מנוס מהקמת בית משפט לחוקה ששופטיו מייצגים נאמנה את העם, במקום בג"ץ ששופטיו מנותקים מהעם ומהמדינה".

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, בירך על הכרעת בג"ץ ואמר, כי "פסק הדין הוא אחראי, ונותן את המשקל הראוי לביטחון אזרחי ישראל ולאינטרסים הלאומיים שלה".

ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו) בירך על החלטת בג"ץ לדחות את העתירות נגד תיקון חוק האזרחות. לדבריו, "בג"ץ הוכיח כי עדיין יש לו את החוש הבסיסי לזהות את הסכנות הקיומיות למדינת ישראל, אם כי אני חייב לציין כי מטריד מאוד שהחלטה בסיסית שכזו לא התקבלה פה אחד אלא על חודו של קול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully