וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי האיחוד האירופי ודרום אמריקה נפגשים היום

12.5.2006 / 10:42

בוועידת הפיסגה שנערכת בווינה, ינסו המנהיגים לפתור את משבר האנרגיה וניצול המשאבים, ולהגיע להסכם סחר חופשי בין היבשות

ועידת וינה שנפתחה ביום שלישי השבוע מנסה לשפר את קשרי העסקים בין אמריקה הלטינית לאירופה. ואולם, החלטת [[בוליביה]] להלאים את שדות הגז והתוכנית של [[ונצואלה]] להטיל מיסים חדשים על חברות הדלק שינו את הנושא המרכזי בדיונים.

ה-BBC מדווח, שהיום הצטרפו לוועידה גם מזכ"ל ה[[או"ם]], [[קופי ענאן]], וראש ממשלת [[בריטניה]], [[טוני בלייר]]. אורסולה פלאסניק, שרת החוץ של [[אוסטריה]] המארחת, אמרה בוועידה "זה סימן של שכנות בכפר הגלובלי. כולנו עומדים בפני אתגריה הגדולים של ה[[גלובליזציה]]" אמרה פלאסניק והוסיפה, "השיחות יתרכזו באיך להתמודד עם האתגרים כשכנים". פלאסניק הצביעה על זכויות אדם, הגנת הסביבה ואנרגיה כחלק משניים עשר הנושאים המרכזיים של הפיסגה.

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, אמר כי הממשלה הבריטית תנסה להעלות בוועידה את נושא שינויי האקלים, הברחת סמים והניסיונות לערוך רפורמות בנושא הסחר העולמי, רפורמות שכרגע לא יוצאות אל הפועל.

[[האיחוד האירופי]] ומדינות מרכז אמריקה: [[קוסטה ריקה]], [[גווטמלה]], [[הונדורס]], [[ניקרגואה]], [[פנמה]] ו[[אל סלבדור]] צפויות לאמץ מסמך המכריז על הסכם אזור סחר חופשי. ואולם, הניסיון לקרב את אירופה לקבוצת [[הרי האנדים]] מתגלה כקשה יותר מהמצופה.

ציפיות לפריצת דרך ביחסי המסחר כבר התנפצו השנה, כשנשיא ונצואלה, הוגו צ'אווז, החליט לפרוש מקבוצת הרי האנדים. נושא מפתח נוסף בוועידה הוא נושא האנרגיה. לפני השיחות, נשיא בוליביה, אוו מוראלס, הצהיר כי חברות נפט וגז זרות לא יתוגמלו על השדות שכעת בשליטת המדינה. צעד זה של הנשיא עורר תדהמה לא רק באזור, אלא גם בקרב חברות אנרגיה אירופיות. מוראלס אמר כי החברות הזרות ניצלו את משאביה של בוליביה. "למעלה מ-500 שנה המקורות שלנו נשדדו וזה חייב להסתיים עכשיו. אנו מחפשים כעת שותפים, לא בוסים", אמר.

זמן קצר לאחר שאמר את הדברים, ברזיל, המשקיעה הגדולה ביותר בענף האנרגיה בבוליביה, הודיעה כי היא "נעלבת מעומק הלב" מדבריו של מוראלס. שרת החוץ האוסטרית אמרה כי על בוליביה להבהיר את כוונותיה, וכי חברות בינלאומיות חייבות לקבל ערבויות שיעוגנו בחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully