וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוג לא מוכר של קופים התגלה בטנזניה

רויטרס

12.5.2006 / 9:14

הסוג החדש, שנקרא "רנגווסבוס קיפונג'י", לא היה מוכר עד כה. "הוא שופך אור חדש על אבולוצית הקופים", אמרו החוקרים הנרגשים

זן חדש של [[קופים]] שהתגלה ברמות [[טנזניה]] באפריקה, התברר כייחודי יותר משחשבו החוקרים מלכתחילה – הוא לא רק זן חדש ששייך לסוג קופים ידוע, אלא סוג חדש לגמרי בפני עצמו. הקוף החדש, שנקרא בתחילה "מנגבי רמות" מכיוון שהחוקרים טעו וחשבו אותו לזו אחר אשל קופי המנגבי, למעשה קרוב יותר לקופי הבבון. המגזין היוקרתי Science דיווח כי הקופים זכו לשם חדש – רנגווסבוס קיפונג'י.

הקיפונג'י הם ה[[פרימטים]] החיים הראשונים שסוג חדש שלהם התגלה ב-83 השנים האחרונות. "אלה חדשות מרגשות, מכיוון שזה מראה כי עידן התגליות לא תם", אמר וויליאם סטנלי, מנהל אוסף היונקים במוזיאון הטבע בשיקאגו, שמחזיק בקוף מפוחלץ מהסוג החדש. "גילוי סוג חדש של קבוצת היונקים הנחקרת ביותר הוא תזכורת מפכחת לכמה עוד נותר לנו ללמוד על מגוון החיים בכוכב שלנו", הוסיף לינק אולסון, ממוזיאון אלסקה, שעבד עם סטנלי ושותפיו על הדו"ח.

המיון המדעי - טקסונומיה - מסווג את בעלי החיים והצמחים בהיררכיה שמטרתה להדגים את הקרבה בין פרטים שונים. כל פרט מסווג לפי מין, סוג, משפחה, סדרה, מחלקה, מערכת וממלכה. האדם, לדוגמא, שייך לממלכת בעלי החיים, מערכת היונקים, מחלקת הפרימאטים, משפחת קופי האדם, הסוג "אדם" והמין "אדם חושב" – [[הומו סאפיינס]].

הקוף האפריקני החדש זוהה בתחילה כשייך לסוג המוגרבי, אולם לאחר שחוואי לכד קוף כזה, המדענים הצליחו להביט בו מקרוב יותר, ואף לקחת דגימות DNA לאחר מותו. הניתוח הגנטי הראה כי הקוף קרוב הרבה יותר למין הבבונים מהסוג פאפיו, ולא לסוג המוגרבי.

"אם היינו מקבלים את התוצאות המפתיעות האלה והן היו מבוססות על גן אחד בלבד, היינו מפקפקים באמיתותן. אבל כל גן שבדקנו תמך בקרבה של הקיפונג'י לבבונים והרחיק אותם מהמוגרבים" אמר אולסן.

קוף קיפונג'י בוגר מגיע לאורך של כ-90 סנטימטרים. יש לו זנב ארוך, פרווה אפורה – חומה ופרצוף שחור.

"למצוא, במאה ה-21, מין חדש של קופים חיים בטבע זה מפתיע בפני עצמו. למצוא סוג חדש של קופים, ששופך אור חדש על ההיסטוריה של אבולוציית הקופים באפריקה ואירו-אסיה - זה פשוט מדהים", אמר ג'ון אוטס, פרופסור לאנתרופולוגיה ממכללת האנטר בניו יורק. "התגלית הזאת מחזקת את ההשפקה כי הרי דרום [[טנזניה]] שיחוק תפקיד חשוב – ועד לאחרונה, בלתי צפוי – כמקום מקלט לזנים רבים שנכחדו במקומות אחרים בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully