וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולה של אמא

נורית אמיתי

12.5.2006 / 8:38

נורית אמיתי טוענת כי דו"ח הביקורת שהחסיר פעימה מליבה השבוע הוא דווקא זה של נציב קבילות החיילים. חבל שהוא נותר בצל, מול העימות בין הולנדר ללינדנשטראוס

בעיצומו של השבוע החלו הידיעות המרומזות על הכביסה המלוכלכת, לכאורה, בין מבקר המדינה לנציב שרות המדינה. הידיעות שהבטיחו גדולות, הולידו סיפור ישן שכבר מוצה בעיתונות החוקרת אודות הנציב ועוזרתו המשודרגת והכל עם שמות מפורשים.

בתוך אלו השתלבו ניסיונות לאתר סיפורים, מהבוידם אמנם, אודות מבקר מדינה ובתו רשמת ביהמ"ש, אולי רק משום שהמבקר לא ראה עין בעין את הדברים מול הנציב המודאג, כמו גם אחרים ממבוקריו.
המקר פירסם גם דו"ח חשוב על רשויות השלטון והמדינה, עם שמות מפורשים ופרטים חשובים והכל, ללא היסוס ופחד.

כאמא וכהורה – מה שהחסיר פעימה בליבי היו דווקא פרשיות שהובאו בדו"ח אחר שפורסם השבוע, זה של נציב קבילות החיילים. היו שם סיפורים על חייל בשרות חובה שרס"ר היחידה כינה אותו "חתיכת הומו" תוך חיקוי התנהגותו והשלכת אבנים לעברו. נחשפה גם פרשה אודות רב סרן שאמרה לחיילת בסדיר – עת איימה להתאבד: "אם את חותכת ורידים אז אל תלכלכי לי את הרצפה". אילו הדברים לא היו נרשמים שחור על גבי לבן בדו"ח נציב קבילות חיילים, הייתי חושבת שהתרחשו בצבא של שכירי חרב, במדינת עולם שלישי.

חשוב לציין, כי לא רק בזכויות פרטניות של חיילים בודדים עסק הדו"ח, הוא נתן את הדעת גם סביב פרשיית סירוב הפקודה של פלוגה מיחידת העלית "דובדבן" וצידד בצעדם.

בשנת 2005 הוגשו 6,048 קבילות על ידי חיילים בשירות חובה, קבע ומילואים, לעומת 5,943 קבילות שהוגשו בשנת 2004. מתוך הקבילות שכבר נבדקו, כ-60% נמצאו מוצדקות, כשמרביתן - 80.5%, עסקו בנושאים כטיפול רפואי, שיבוץ, יחסי מפקד-פקוד ותנאי שירות הפרט.

הנתון הבולט לעין בדו"ח קשור לעלייה החדה בקבילות חמורות, בכל הקשור לתחום שעניינו יחסי מפקדים-פקודים: מדובר בעליה של 25%: מ-2,064 בשנת 2004 ל-2,528 בשנת 2005. בנוסף, הוגשו 30 תלונות על התעללות ואלימות של מפקדים כלפי פקודיהם ואלו הועברו על-ידי הנציב לטיפול הפרקליטות הצבאית.

הדו"ח גם הציג עובדה כואבת, הידועה לכל הורה לחייל בצה"ל - היא נוגעת באיכות התפקוד של חיל הרפואה. למעלה מ-800 קבילות, כ-15% מסך כל הקבילות שהתקבלו ב-2005, נוגעות לאיכות השירות הרפואי שמקבלים החיילים במהלך שרות החובה שלהם. כמובן שאין להתעלם מהשימוש הציני שעושים לעיתים חיילים בשרות האמור, על מנת להשיג אישורי מחלה ובאמצעותם שחרור מפעילות או חופשה של כמה ימים בבית.

חשוב להדגיש כי פרטי הדו"ח בעייתיים וצריכים להדאיג כל מי שיש/יהיה לו חייל/ת בצה"ל. מדובר בדין וחשבון המטפל בעתודה האנושית והפונקציונאלית של מדינת ישראל. אלו הם למעשה הלקוחות הבאים שאמורים לעמוד למבחן ביקורת המדינה. המפקדים הללו, כמו גם החיילים, הם למעשה האנשים שעוד מעט יצאו לאזרחות וישתבצו במערכות ממשל ואחרות. חשוב שעתודה זו תגיע עם תרבות תעסוקתית, התנהגותית וארגונית שתקטין את עוצמת וכמות הביקורת העתידית על הרשויות במדינת ישראל. חשוב שדווקא בצה"ל ייבנה דור העתיד של השרות הציבורי, כך שיהא נקי מביקורת כזו שנמתחה השבוע על גופים מסויימים בדו"ח מבקר המדינה.

הרמטכ"ל היה עסוק השבוע עד מעל לראש בגיבוי הבוס החדש שלו - אך למרות זאת הוא מצא זמן ללמוד את הדו"ח ולמנות את ראש אגף משאבי אנוש, האלוף אלעזר שטרן, להגיש לו מסקנות והמלצות עד מחצית חודש יוני. בנוסף, הוא הצליח למצוא משבצת פנויה בלו"ז הצפוף שלו בה יכנס בימים הקרובים את פורום המטה הכללי לדיון מיוחד בדו"ח וממצאיו.

כמובן שהדו"ח מקבל קדימות גם בעקבות פרשיית הענק שנחשפה באחרונה בבסיס חיל האוויר בדרום ועוד כמה סיפורים שצצו ועלו פה ושם באחרונה, גם בעזרתה של הכתבת הצבאית כרמלה מנשה. צבא ההגנה לישראל הוא צבא העם ופעילותו כפופה לרשויות השלטון האזרחי הדמוקרטי והכל בכפוף לחוקי המדינה, כמו גם לקוד האתי של צה"ל. הקוד החשוב הזה, להזכירכם, מדבר על "רוח צה"ל", המהווה את תעודת הזהות הערכית של הצבא, מסורת ומורשת לחימה. הקוד דן גם במסורת המדינה על עקרונותיה הדמוקרטים, חוקיה ומוסדותיה וגם על ערכי מוסר אוניברסליים, המבוססים על ערך האדם וכבודו. אין להתעלם מכך, יש להמשיך את המאבק על כבוד החייל וזכויותיו, כמו גם חובותיו.

והתקשורת, כמו גם פורום הפיקוד הבכיר וראש אגף משאבי אנוש – הלוואי שתמשיך לעמוד על משמר זכויות החיילים וכן התנהלות צוות המסקנות הצה"לי בכל הנוגע להערות וההארות שיצאו בסופו של דבר מחדר הפיקוד העליון. אל תעברו לדום, אל תדברו בשקט, עימדו על הזכויות וכבוד צה"ל וחייליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully