וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תיזום רפורמה בשוק כרטיסי האשראי

רם דגן

10.5.2006 / 11:19

הממשלה תפתח את שוק הישראכרט לתחרות. פיקוח יוטל על העמלות אם החברות לא יפחיתו אותן בעצמן

הממשלה החדשה צפויה ליזום הצעת חוק להסדרת ענף כרטיסי האשראי, כך נודע ל-TheMarker. בין היתר צפויה הממשלה לאלץ את חברת ישראכרט להותיר ליתר השחקניות בענף לסלוק את המותגים שלה. בנוסף צפויה להתקבל החלטה לגבי הטלת פיקוח על התעריפים שגובות החברות מבתי העסק. הפיקוח ייכנס לתוקף רק אם החברות לא ייזמו מהלך של הפחתת התעריפים בעצמן. הצפי הוא, שכתוצאה מהרפורמה ייכנסו לענף כרטיסי האשראי שחקניות חדשות שיגבירו את התחרות ויביאו להפחתת העמלות.

המתמודדות הטבעיות להיכנס לענף הן חבורת הביטוח, שניהנות מקופות מזומנים דשנות ותרות אחר אפיקי השקעה חדשים. במסגרת הרפורמה צפוי בנק ישראל גם לעודד כניסה של גורמים נוספים לפעילות בתחום הכספומטים, שוק שנחשב ענף מתחרה לענף כרטיסי האשראי. כיום נחשבת פריסת הכספומטים בישראל לנמוכה בהשוואה לשווקים אחרים בעולם.

בחודשים האחרונים נשמעה ביקורת רבה על כך שוועדת בכר, שאילצה את הבנקים להיפרד מהקרנות ומהקופות, נמנעה מלטפל בתחום האשראי הקמעונאי שסובל גם הוא מריכוזיות גבוהה. ועדה בין משרדית מיוחדת שמונתה לבדוק את כשל השוק בענף כרטיסי האשראי, סיימה את עבודתה בימים האחרונים. מסקנות הוועדה הועברו למשרד המשפטים שיזום בקרוב הצעת חוק שתתבסס על מסקנות הוועדה.

ועדת הבדיקה שהוקמה ב-2004 מורכבת מנציגי משרד האוצר, בנק ישראל ומשרד המשפטים. נציג האוצר בוועד הוא החשב הכללי, ירון זליכה. נציגת משרד המשפטים היא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד שרית דנה, שתנסח טיוטת חקיקה ברוח מסקנות דו"ח הוועדה.

אחת המסקנות העיקריות של הוועדה, שהתבססה על עבודת מחקר שביצע עבורה דוד בועז, לשעבר הממונה על הכנסות המדינה, היא שמבנה השוק המורכב של ענף כרטיסי האשראי מאפשר לחברות לגבות תעריפים גבוהים מדי שגורמים לעיוות ברמת המחירים הכוללת של המשק. חברות האשראי נוהגות לגבות שני סוגי עמלות עיקריים. מבתי העסק גובות החברות עמלות סליקה, ואילו מהלקוחות נגבים דמי תפעול ועמלות חיוב נדחה. מדו"ח הוועדה עולה כי המבנה הייחודי והלא תחרותי של הענף מאפשר לחברות לסבסד את העלויות של הצרכנים באמצעות ייקור עמלות הסליקה. הנחת העבודה של הוועדה היא, כי חלק ניכר מהייקור הזה מגולגל על הצרכנים על ידי ייקור מחירי המוצרים.

בנוסף למבנה הלא תחרותי, סובל ענף כרטיסי האשראי גם מהבלעדיות שיש לחברת ישראכרט בסליקת כרטיסי האשראי שלה. הבלעדיות הזו, בשילוב עם העובדה ש-46% מהיקף העסקות שמתבצעות בענף נעשים באמצעות הכרטיסים של החברה, מאפשרות לה לגבות עמלות סליקה גבוהות עוד יותר מאלו של שתי החברות האחרות. שלוש חברות כרטיסי האשראי היחידות הן: ישראכרט, שנמצאת בבעלות מלאה של בנק הפועלים; ויזה כאל, שנמצאת בעלות בנק דיסקונט (51%), הבינ"ל (20%), קבוצת פישמן (24%) וחברת הביטוח הראל (5%) ; ולאומיכארד, שנמצאת בבעלות בנק לאומי ומחזיקה בנתח שוק של 28%. ויזה כאל מחזיקה בנתח שוק של 26%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully