וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד סנדוויץ וקולה

נורית אמיתי

9.5.2006 / 10:09

נורית אמיתי מברכת על ההחלטה לאסור מכירת משקאות ממותקים וחטיפים בבית הספר וממליצה שגם בצה"ל יחשבו על כך. חזרה לכריך והפרי מהבית

מה הקשר בין נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון לעובדה שבבתי הספר בארה"ב ימכרו רק מזון בריאות? ואיך הכל מתקשר לוורן באפט שקנה בשבוע שעבר את ישקר?

נתחיל מהסוף: באפט אוכל מידי יום המבורגרים או סטייקים ושותה כ- 15 פחיות קוקה קולה (!). קוקה קולה, אגב, היא עוד אחת מהחברות בהן השקיע. אלא שמה שבאפט יכול לאכול בלי שיראו עליו את התוצאות, כנראה שלא כל ילד אמריקאי או ישראלי יכול להרשות לעצמו; ואין זה קשור בכסף.

העובדות מספרות, כי צריכת משקאות קלים בקרב ילדים ובני נוער בארה"ב מביאה אותם לחוסר איזון סוכרים בגוף. התוצאה: השמנה. לכך נוספת העובדה כי משחקי הרחוב כמחבואים, קפיצה בחבל וכדור פינו מקומם למשחקי מחשב וצפייה ממושכת בטלוויזיה. התוצאה: צבירת שומנים אצל ילדים ובני נוער גם בשל העדר פעילות גופנית מינימלית.

יוצא איפוא שכיום, 23% מהאמריקאים סובלים מעודף משקל. עלות תופעת ההשמנה לכלכלה האמריקאית מגיעה לכ-75 מיליארד דולר, מדי שנה. זו הסיבה שלמקבל ההחלטות האמריקאי נמאס ממידות גדולות ועוד בקרב ילדים. נוספו לכך מחקרים רפואיים שקשרו בין הרגלי התזונה בתקופת הילדות לבעיות בריאות בהתבגרות.

התוצאה: יצרני המשקאות הקלים נכנעו לביקורת שהצביעה עליהם כשותפים למראה האמריקאי 'עתיר הקלוריות' והסכימו להפסיק את מכירת המשקאות הממותקים בבתי הספר. לחילופין, הבטיחו אנשי קוקה קולה, פפסיקו וקדבורי שוופס למכור במוסדות חינוך רק מים מינרלים, מיצים טבעיים, תה קר ומשקאות דלי-קלוריות.

וכאן הקשר לקלינטון: הוא האיש שתיווך בעיסקת הדיאט, מול אלי ההון של ענף המשקאות הקלים.

ומה קורה אצלנו?

הנתונים העכשוויים מעידים ש-12% מהתלמידים סובלים מעודף משקל. הקטגורים קובעים, כי אם התופעה לא תטופל ברמה הלאומית - המצב ילך ויחמיר וילדי ישראל יתייצבו, תוך 7 שנים, בשורה אחת עם המדינות המובילות בשיעור התלמידים בעלי עודף משקל.

בישראל נערכו כבר מזמן להתנתקות ממזון עתיר הקלוריות וסוכר. אלא שלנו אין את קלינטון, כמקדם מכירות למזון בריאות, ולכן התכנית נותרה במגרה; נשלפה לא מכבר ותיושם בשנת הלימודים הקרובה.

קוי המתאר של התכנית, שהוגדרה כ"לאומית", הם איסור על מזנוני ביה"ס ומפעילי מכונות המזון למכור משקאות ממותקים, עוגות וחטיפי שוקולד. לחילופין יוכלו למכור משקאות דיאט, חטיפי אנרגיה, מיצים טבעיים, כריכים מחיטה מלאה ושאר המוגדר כמזון בריאות. הכל בהסכמה. שהרי בסך הכל בית הספר הוא מגרש המשחקים הביתי של יצרני המשקאות הקלים והחטיפים ובו למעשה הם מגייסים את הלקוחות הפוטנציאליים – שפוטים למוצריהם כל החיים.

חשוב לזכור כי גיל ההתבגרות הוא גיל קריטי להשמנה ואם לא מקפידים בו, תהא לתזונה הלקויה השפעה על המשך איכות החיים והבריאות.

אבל כמו בתכניות מוצלחות, ללא שיתוף פעולה – ובמקרה זה - של המבוגרים: הורים, מורים ושאר המערכת – התוצאות לא יראו בשטח לעולם. לכן, חשוב שההורים ישתפו פעולה, ישכימו קום להכין כריכי בריאות לילדים או יעירו את הילדים להכין לעצמם מזון בריאות לביה"ס.

אפשר גם לחתוך ירקות ירוקים לנשנוש ולהצטייד במים מהמקרר הביתי. חסל סדר דמי כיס למכונות המזון, בשם החיסכון בזמנם שלכם ושלהם. בנוסף, תמיד צריך לחשוב גם על העובדה שלא לכולם יש די דמי כיס כדי להתמודד עם מכונות המזון ומזנון בית הספר אבל זהו כבר פן חברתי, חשוב אומנם, אבל אחר.

ובתוך כל המאבק הזה בהשמנה, יש להשיב אל מגרש המשחקים הבית ספרי את התעמלות הבוקר ולהגדיל את כמות שיעורי הספורט והחינוך למודעות הגוף, כמו גם הנפש.

ובכלל, אם נעמוד על המשמר נגיע לצה"ל עם עתודה אנושית איכותית וטובה יותר ליחידות קרביות, והכל בתנאי שלא יקלקלו שם את תכנית ביה"ס. מדוע? כי כבר היום קראתי שבצה"ל הולכים להרוס את ה-DIET SCHOOL באמצעות חלוקת טרופית ענבים לצמאים בשרות צבאי. ואולי מישהו שם יסביר לי מה רע במים, מיץ טבעי או דיאט?

ומשפט קצר לשרת החינוך החדשה: אולי באמת יש עתיד לארוחות בבית הספר, כאלו שיהיו בפיקוח דיאטטיקנים והכל בשם התפריט הנכון והבריא ומשמעותו הקלורית והתזונתית?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully