וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על הדחת החייל שסירב ללחוץ יד הרמטכ"ל

7.5.2006 / 18:10

מומחית בחוק השיפוט הצבאי תקפה ההחלטה להדיח את סמל חננאל דיין ואמרה, כי "מדובר בהמשך השתלטות הצבא על המחאה האזרחית"

עו"ד חדווה שפירא, פרקליטה צבאית ומומחית בחוק השיפוט הצבאי, תוקפת הבוקר בחריפות את החלטת הצבא להעניש את סמל חננאל דיין, לאחר שסירב ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל בטקס חיילים מצטיינים בבית הנשיא. לדעת שפירא, ההחלטה איננה תואמת את רוח החוק הצבאי והאזרחי.

עו"ד שפירא אמרה, כי "אמנם זה חייל ורמטכ"ל אבל כל מעטפת הטקס היא אזרחית. מדובר באזרח מספר אחת של המדינה שנותן פרס הצטיינות אזרחי, מטעם בית הנשיא ולא מטעם צה"ל, ולכן לצה"ל אין יכולת לשלול אותו, לאחר שהמליץ עליו".

שפירא הדגישה, כי במערכת הצבאית אין מושג של לחיצת יד אלא רק של הצדעה, ואת זאת החייל ביצע, אפילו פעמיים. החייל בעצם נענש על סירוב לבצע אקט אזרחי מובהק. מבחינת החוק והנהלים הצבאיים, החייל עמד בכל הדרישות הצבאיות.

עוד אמרה שפירא בדברים שצוטטו בערוץ 7, כי "מדובר בהמשך ישיר של השתלטות הצבא על תחום המחאה האזרחית. חייל הוא חייל, אך קודם כל אדם, וכל עוד אין הוא מפר נהלים צבאיים, אין להרע לו ואין לפגוע במעמדו. אין לצבא שום סמכות, לשלול מסמל דיין שום פרס או למנוע ממנו קידום משיקולים של הפרת נימוסים אזרחיים. משפט אצל מפקד החטיבה, הוא מוצדק רק במקרה של הפרת נהלים צבאיים, ולא במקרה של נימוסיים אזרחיים". לדברי עו"ד שפירא, "צה"ל טועה לחשוב כי חייליו הם רכושו הפרטי, וזאת מגמה מסוכנת, לצבא ולחברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully