וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם מציין את יום הצחוק הבינלאומי

7.5.2006 / 16:43

הצחוק הוא פעולה חברתית-תקשורתית בת מיליוני שנים, והוא יפה לבריאות. לכבוד יום הצחוק הבינלאומי, כמה עובדות חשובות

העולם משתחרר היום מהימים המדכאים למען הלוחמה בסרטן או המאבק בעוני, ומציין יום קליל הרבה יותר – יום הצחוק הבינלאומי. יום ראשון הראשון בחודש מאי הוכרז בשנת 1998 כיום הצחוק והיום, שמונה שנים מאוחר יותר, ערים ברחבי העולם כבר הפכו את החגיגות למסורת.

הצחוק, איש לא יכחיש, גורם לנו להרגיש טוב. אבל מכיוון שזו לא תכונה שאנחנו חולקים עם שאר ממלכת בעלי החיים, אין יום טוב מזה כדי לתהות – מדוע אנחנו צוחקים?

"זה סימן חברתי לכך שהכל בטוח, ואפשר להרגע", אמר הפסיכולוג סטיב וילסון, אחד מהמייסדים של יום הצחוק, בריאיון לרשת ABC. הצחוק מפעיל אזורים מסוימים במוח, וגורם לתחושה מהנה של הקלת המתח בגוף, הסביר וילסון. היכולת לצחוק היא תכונה מולדת, ואנחנו בנויים כך שנתחיל לצחוק כבר חודש לאחר הלידה.

אנתרופולוגים מאמינים שהצחוק הוא בן מיליוני שנים – למעשה, בני אדם צחקו לפני שהם התחילו לדבר. הם מצביעים על כך שלא משנה באיזו שפה אתה מדבר, לצחוק או חיוך יש משמעות זהה מסביב לעולם. "בבסיס שלו, ההומור הוא סוג תקשורת אנושית שהולכת הרבה מעבר לשפה המדוברת", אמר ד"ר קליפורד קוהן, פסיכיאטר מהמרכז הרפואי באוניברסיטת לואיזיאנה.

ויותר מזה – הצחוק הוא חברתי. בראש ובראשונה, הוא מדבק. "אנחנו צוחקים פי 30 יותר כאשר אנחנו נמצאים בחברה מאשר כשאנחנו לבד", פרופ' רוברט פרובין, פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח באוניברסיטת מרילנד. "הצחוק הוא לא פעולה של היחיד". בשנות ה-60, מגיפת צחוק היכתה בטנזניה: בית ספר במדינה נסגר באופן זמני, לאחר ששלוש תלמידות הדביקו בצחוק היסטרי שני שליש מהתלמידים. לא היו למגיפה תוצאות בעייתיות, אבל היא הוכחה טובה עד כמה, באמת, הצחוק מדבק.

הצחוק יפה לבריאות

מעבר לפעולה החברתית החיובית שלו, מחקרים רבים מצאו כי הצחוק משפיע לטובה על כמה מערכות פיזיולוגיות בגוף. הוא מפחית מתח, מוריד את לחץ הדם, מתגבר את המערכת החיסונית ומגן על הלב. אבל פרופסור פרובין, אחרי שכתב את הספר "הצחוק: חקירה מדעית", נותר בספק לגבי הפעולה הבריאותית של הצחוק.

"אין ספק שצחוק הוא דבר טוב", אמר. "אבל אני חושד שהרבה מהתועלת שבו למעשה נובעת מהסיטואציה החברתית או מכלי התקשורת. מחקר מסוים, מצא כי קומדיות טלוויזיוניות מפחיתות כאב – אבל כך גם דרמות. "יכול מאוד להיות שחלק מרכזי מההשפעה היא הסחת הדעת", אמר.

אחד מהמיתוסים לגבי צחוק ובריאות – לגבי שריפת הקלוריות שהוא גורם לה – הוא אכן רק מיתוס. אי אפשר להחליף את הפעילות הגופנית בצחוק. חוקרים מאוניברסיטת ואנדרבליט גילו כי הצחוק אכן שורף קלוריות – אבל תצטרכו לצחוק 10 דקות ביום במשך שנה שלמה רק כדי להוריד קילו אחד. "עשר דקות ביום זה הרבה מאוד", אמר וילסון. "מאוד לא סביר שמישהו יצליח בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully