וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום האוויר בישראל שווה 85 מיליון שקלים

7.5.2006 / 11:04

המשרד לאיכות הסביבה מנסה לדחוף תעשיינים לבורסת מיכסות זיהום האוויר באירופה, שהוקמה לאחר חתימת פרוטוקול קיוטו

המשרד לאיכות הסביבה יערוך השבוע כנס בנושא סחר במכסות זיהום אוויר. ישראל, יחד עם מדינות אחרות, חתומה על [[פרוטוקול קיוטו]], המגדיר מנגנון כלכלי להפחתת [[זיהום אוויר]] ממקורות תעשייתיים.

מנסה לקדם את נושא הפחתת זיהום האוויר על ידי גזר: תגמול על אי זיהום, לאחר שהתגלה ששיטת המקל – קנסות על מזהמים, יעילים פחות מהצפוי. לפי המנגנון, בעבור כל טון זיהום אוויר ש"נמנע" מכדור הארץ ומומר לאנרגיה ירוקה מקבל התעשיין זכות להעמיד את הזיהום שלו למכירה באחת מבורסות זיהום האוויר.

מאז שאושר הפרוטוקול החל סחר משמעותי במכסות זיהום ובהשקעות ירוקות. נכון להיום עומד מחירו של טון זיהום פחממני על 10 יורו (57 שקלים), וככל שהחומר מסוכן יותר מחירו עולה. הכנס שיערך השבוע נועד לעודד את התעשיינים להיכנס לתחום. על פי הערכת המשרד, התעשייה הישראלית יכולה להרוויח כ-85 מיליון שקלים בשנה, אם יימכר הזיהום לבנק העולמי או לבורסות אירופה. אך הרווח במקרה זה הוא כפול. במקום לפלוט זיהום על מפעלי התעשייה להשקיע בתעשייה נקייה.

ב"מעריב" דווח כי הוועדה הלאומית הישראלית המפקחת על פיתוח נקי אישרה תשעה פרוייקטים, הנמצאים בשלבים השונים של אישור. על פי ההערכה, אם יתקבלו כולם תחסוך ישראל כ-2 מיליון טון זיהום פחמן דו חמצני מכדור הארץ. המאמץ נראה עוד יותר טוב אם מסתכלים ברמה הגלובלית: עד היום אושרו 165 פרוייקטים בעולם, ועוד 60 ממתינים לאישור. המאמץ המשותף יביא להפחתה של מעל 520 מיליון טון זיהום עד שנת 2012.

עו"ד ליאור שמואלי, מומחה למנגנוני סחר בינלאומיים, המשמש כיועץ למשרד לאיכות הסביבה אמר כי הבעיה העיקרית היא שהכסף מגיע בסוף, "אבל ברגע שפרוייקטים בישראל יתחילו להרוויח, תעשיינים נוספים יצטרפו". לדבריו, המשרד לאיכות הסביבה פונה למפעלים ומעלה את המודעות, ויש כיום גם חברות עסקיות בארץ שפונות למפעלים שיכולים להניב זכויות זיהום.

זיהום של חברת החשמל בחיפה שווה 5 מיליון שקלים

הפרוייקטים שעומדים על הפרק: מתקן הקוגנרציה גז קיטור במפעלי נייר חדרה, שווה 23-28 מיליון שקלים בזיהום. הפחתת חומצה חנקתית בחיפה כימיקלים: 23 מיליון שקלים. פרוייקטים שאושרו הם חברת החשמל בחיפה, בשווי 5 מיליון שקלים, אתר הפסולת חירייה, השווה 2.5 מיליון שקלים. הקמת טורבינות הרוח, פרוייקט דחוי, שווה 3 מיליון שקלים.

המסחר בבורסת המכסות של אירופה בשבוע האחרון הראו צניחה במחיר טון זיהום, מ-30 ל-12 יורו, לאחר ששתי מדינות הודיעו כי הגיעו לרף המכסה שנדרש מהן על ידי האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully