וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וורן באפט קנה 80% מחברת ישקר

גיא רולניק

6.5.2006 / 8:39

המשקיע, הנחשב לחשוב בעולם, הביע אמון בכלכלת ישראל וקנה 80% מהחברה של משפחת ורטהיימר תמורת 4 מיליארד דולר במזומן

המשקיע החשוב בעולם, [[וורן באפט]], הביע אמון בכלכלה הישראלית והחל בקניית 80% מחברת ישקר של משפחת ורטהיימר, בתמורה ל-4 מיליארד דולר במזומן, בעסקה המשמעותית הראשונה שהוא מבצע מחוץ לגבולות ארצות הברית. העסקה משקפת לחברת ישקר שווי של כ-5 מיליארד דולר והיא תהפוך את בעלי השליטה, סטף ואיתן ורטהיימר, למשפחה העשירה בישראל.

ישקר הינה חברה פרטית, המייצרת סכיני חיתוך מתקדמים המיועדים למחרטות ממוחשבות והיא המובילה בעולם בענף. מפעלי החברה מרוכזים באזור התעשייה תפן שבגליל, אותו ייסד סטף ורטהיימר, ויש לה מפעלים נוספים במדינות רבות בעולם.

באפט מאמין בהנהלה של ישקר, וכל ההנהלה הבכירה צפויה להישאר בתפקידה, לרבות המנכ"ל יעקב הרפז. איתן ורטהיימר, בנו של המייסד סטף ורטהיימר ומי שהביא את החברה להצלחתה הגדולה, יישאר גם הוא בתקפידו הנוכחי - יו"ר הקבוצה.

הגורו של משקיעי העולם

באפט, האיש השני העשיר בעולם לאחר [[ביל גייטס]] ומי שנחשב למנהל ההשקעות המוכשר בתבל, יודיע כי חברת ברקשייר האתאווי שבשליטתו תקנה את ישקר. מחר בבוקר יופיעו באפט ואיתן ורטהיימר יחדיו על הבמה בפני 25 אלף באי הוועידה השנתית של באפט, המתקיימת בשבת בבוקר בעיר הולדתו של באפט, אומהה. בין השאר, צפוי באפט להצהיר כי הוא מאמין בכלכלה הישראלית.

הוועידה נחשבת לאחד האירועים הכלכליים הבולטים של השנה, והיא מרכזת עשרות אלפי מוזמנים וסקרנים, הבאים לשמוע את דבריו של באפט בפני בעלי המניות שלו. המיליארדר האמריקאי מופיע לעתים נדירות בציבור, ולכן רבים רואים בפגישה הזדמנות פז לקבלת עצות השקעה מפי חכמים. כל חדרי המלון באומהה לסוף השבוע הנוכחי, המכונה בפי רבים ה"[[וודסטוק]] של ה[[קפיטליזם]]", הוזמנו כבר לפני שבועות רבים.

משקיעים בכל רחבי העולם עוקבים באדיקות אחרי החברות שבאפט משקיע בהן, כמו גם אחר דעותיו בנוגע למגמות ארוכות טווח בכלכלה העולמית. באפט, המכונה "האורקל מאומהה", צופה כבר שנים כי הדולר האמריקאי ייחלש, ואף ביצע השקעה גדולה בשוק המתכות - בכסף. הוא רכש 129.7 מיליון אוניות כסף ב-1998 - חמישית מתפוקת המכרות באותה שנה - ב-6 דולרים לאונקיה. לפני כשבועיים הגיע הכסף לשיא של 23 שנים - 14.68 דולר לאונקיה.

"מדובר בחובת עלייה לרגל שנתית. הנאמנים חייבים ללכת", אמר ל"רויטרס" מונהיש פבראי, מחברת פבראי אינווסטמנט פאנדס, שלה אחזקות של 30 מיליון דולר במניות ברקשייר. פבראי נוכח בפגישת בעלי המניות זו הפעם התשיעית. יותר מ-20 אלף אנשים מגיעים לפגישה, ביניהם רבים שהרוויחו כבר רבות מאחזקת מניות ברקשייר. אף כי מניית ברקשייר עלתה בהרבה על ביצועי המדדים מאז לקח באפט את מושכותיה לידיו ב-1965, מאז פברואר 2004 היא מפגרת אחר מדד S&P 500.

ממסגריה צנועה למיליארדי דולרים

עסקיה של חברת ישקר, לעומת זאת, הרבה פחות מוכרים, אפילו כאן בישראל, מאחר שהחברה היא פרטית ולא רשומה למסחר בשום בורסה, ומאחר שבעלי המניות שלה, משפחת ורטהיימר, שומרים על חשאיות בכל הנוגע לנתוניה הכספיים.

ישקר מייצרת כלים לחיתוך מתכת, שבהם משתמשים יצרנים בכל רחבי העולם בעת הפעלת מחרטות ממוחשבות. החברה נחשבת למובילה בעולם בתחומה. בנוסף לפעילותה בישראל, המרוכזת באזור התעשייה [[תפן]] שבגליל, יש לישקר מפעלים נוספים במספר מדינות בעולם. על פי הערכות של גורמים בישראל, מרוויחה ישקר למעלה מ-500 מיליון דולר לשנה, נתון שממנו נגזר השווי של החברה. ישקר הציגה מכירות של למעלה ממיליארד דולר ב-2005, וצופה הגדלה נוספת של היקף המכירות במהלך 2006. בשנים אחרונות עלו הערכות ושמועות לפיה חברת ישקר תונפק בבורסה של ניו יורק, ואולם הנפקה כזו מעולם לא יצאה אל הפועל.

ישקר, אשר החלה את דרכה לפני למעלה מ-30 שנה על ידי סטף ורטהיימר כמסגרייה צנועה בנהריה, וקבוצת חברות בנות נוספות כמו להבי ישקר המייצרת להבים למנועי סילון, רווחית מאוד מזה תקופה ארוכה. במחצית הראשונה של שנות ה-90 החזיקה חברת אי.די.בי באחזקת מיעוט (25%) בחברה, וכתוצאה מכך נחשפו התוצאות הכספיות שלה במשך מספר שנים.

כבר אז לימדו המספרים כי מדובר בחברה בעלת רווחיות יוצאת דופן. אלא שדרכיהן של ישקר ואי.די.בי נפרדו לאחר מאבק מר: משפחת ורטהיימר ביקשה לרכוש את חלקה חזרה, על מנת שתוצאות החברה תישארנה חסויות, אך אי.די.בי, שהיתה אז בשליטת משפחת רקנאטי ובניהולו של דב תדמור, התנגדה. ואולם, במהלך פיננסי יוצא דופן, החל איתן ורטהיים לרכוש כמויות גדולות של מניות אי.די.בי בבורסה על מנת ליצור לחץ על ראשי הקונצרן - עד שאלה נכנעו והסכימו למכור את חלקם בישקר למשפחה. לא רק זאת: בכירי אי.די.בי ודב תדמור נתבעו על ידי המדינה על העלמת מידע מהציבור, בגין דרך הצגתם של דוחות ישקר בתוך הדו"חות של אידיבי. תדמור נמצא אשם ואף נשפט לעבודות שירות, אך זוכה בערעור שהגיש.

כתוצאה מהעסקה הגיעה משפחת ורטהיימר לשליטה מלאה בחברה (100%). בעשור האחרון המשיכה ישקר לגדול במהירות, על רקע ההתרחבות הכלכלית בעולם והביקוש למכונות חריטה משוכללות - הדורשות לשם פעילותן כלי חיתוך מהסוג שישקר מייצרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully