וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע תגיש כתבי אישום כנגד בכירי לאומי

רם דגן

4.5.2006 / 19:51

בתום חקירה של כשנתיים וחצי החליטה הרשות להגיש כתבי אישום בפרשת יעוץ ההשקעות בקרנות הנאמנות של הבנק


בתום חקירה של שנתיים וחצי, החליטה רשות ני"ע להגיש כתבי אישום נגד ראשי בנק לאומי בפרשת יעוץ ההשקעות בקרנות הנאמנות של הבנק. היום בשעות הצהריים, שלחה הרשות 18 מכתבים לעורכי הדין של הבנק ולעורכי הדין של חברות הקרנות שהיו בבעלותו עד לפני כמה חודשים - פסגות ולאומי פיא. בין המנהלים הבכירים שאליהם מופנים המכתבים, מנכ"ל פסגות אופק גבי רביד, מנכ"ל לאומי פיא מיקי צבייר, וראש החטיבה להשקעות בבנק לאומי וחבר הנהלת הבנק, דב גלבוע.

לפני שתגיש הרשות את כתבי האישום, יקבלו המנהלים את זכות השימוע בפני ועדת המשמעת המיוחדת שהקימה פרקליטות המדינה. האישום המרכזי שבו צפויים המנהלים להיות מואשמים, הוא עבירה על סעיף 82 לחוק ההשקעות המשותפות בנאמנות, האוסר על מתן טובות הנאה לרוכשים של קרנות נאמנות. על פי החשד, שיווק לאומי את קרנות הנאמנות שלו תוך כדי הבטחת הטבות לרוכשים, דבר הפוגע בחובה לייעוץ השקעות אובייקטיווי.

במקביל למכתבים, הודיע היום בנק לאומי כי ועדת המשמעת של הפרקליטות החליטה לאמץ את הסדר הפשרה אליו הגיעו הבנק והפרקליטות, ובמסגרתו יוטל על כל אחד מ-12 היועצים שהועמדו לדין משמעתי, עונש של התראה ונזיפה, ללא קנס כספי.

בבסיס הפרשה והחקירה שיזמה הרשות לניירות ערך, עומד החשד כי פקידי הבנק בסניפי לאומי האיצו בלקוחותיהם לרכוש קרנות נאמנות של חברות פסגות ופיא שהיו בבעלות הבנק. דבר זה מנוגד לחוק מכיוון שהיועץ אמור להציע ללקוח לרכוש את הקרן הטובה ביותר עבורו, ולא את הקרן שהכי כדאית לבנק. בפועל, עלה מנתוני רשות ניירות ערך כי 90%-80% מכלל יחידות קרנות הנאמנות של הבנק נמכרות ללקוחותיו. החקירה הלכה והתרחבה ואף כללה שיחת אזהרה של יו"ר הרשות משה טרי עם מנהלי הבנק גליה מאור ואיתן רף.

הטיפול של הרשות בסוגייה החל בעקבות גיוס חריג של 1.7 מיליארד שקל בקרן "פסגות מדדית עד 120" ביוני 2003, ביום הראשון להנפקתה. זהו הגיוס הגדול ביותר של קרן נאמנות ביום אחד, וחלק ניכר ממנו הועבר מפקדונות שפדו לקוחות הבנק. הגיוס החריג עורר חשד שהבנק הפר את חוק הייעוץ, בכך שהעדיף קרן מתוצרתו על פני קרנות של גופים מנהלים אחרים. גודלה הממוצע של קרן נאמנות בנקאית באותה תקופה עמד על הוא 164 מיליון שקל, מה שממחיש עד כמה היה הסכום חריג.

לאור תחילת החקירה נבהלו יועצי לאומי, ובפסגות ובפיא חוו שנה שחונה מבחינת הגיוסים ב-2004, דווקא כאשר שוק הקרנות החל להתעורר ולמשוך הון עצום.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully