וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים מאונ' ת"א מדדו גשם בעזרת הסלולרי

5.5.2006 / 0:00

החוקרים השתמשו בנתונים של הרשתות הסלולריות על הפרעת מזג האוויר לקליטה, ושירטטו מפת משקעים מדויקת מזו של המכ"ם

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת תל אביב מצאה דרך חדשה למדוד את כמות ה[[משקעים]] בארץ ובעולם כולו, ברמה מדויקת אף יותר מהמכ"ם ומהלווינים – ובלי להזדקק למכשירים יקרים כאלה. כל מה שהם זקוקים לו היא רשת סלולרית רגילה לחלוטין, מהסוג שפרוש על פני כדור הארץ בין כה וכה.

החוקרים הסתמכו על בעיה שהרשתות ה[[סלולרי]]ות השונות מתמודדות איתה כבר זמן רב - מזג האוויר משפיע על איכות התקשורת הסלולרית. הרשתות מממנות ועורכות מחקרים רבים של התופעה, לצורך הקטנת השפעתם של שינויים במזג האוויר על איכות הקליטה בטלפונים הניידים. בגלל השפעת מזג האוויר על איכות השידור, מודדות חברות הסלולר בקביעות את רמת עוצמת השידור.

החדשנות במחקר הנוכחי היא שבמקום להתמקד בדרכים להקטנת השפעת מזג האוויר על הקליטה, ניצלו החוקרים את השפעת מזג האוויר ואת המדידות הקבועות של עוצמת השידור – לצורך ניטור מזג האוויר. "עשינו תהליך הפוך – מההפרעות שגורם מזג האוויר, הסקנו כמה גשם ירד", הסבירה פרופ' חגית מסר-ירון מביה"ס להנדסת חשמל. מכיון שרשתות אלחוטיות לתקשורת ממילא פזורות על פני מרבית המדינות, ובצפיפות רבה, הרעיון החדשני יאפשר ניטור מדויק של מזג האוויר בפרישה נרחבת, ללא צורך במיכשור מיוחד ויקר, כמו לווינים או מכשירי מכ"ם.

פרופ' מסר-ירון מביה"ס להנדסת חשמל, יחד עם פרופ' פנחס אלפרט מהחוג לגיאופיזיקה ומדעים פלנטריים וארתום זינביץ, דוקטורנט מביה"ס לסביבה ע"ש פורטר, פירסמו את התגלית שלהם במגזין המדע היוקרתי "Science". הדיווח ב-Science מבוסס על מדידות שסופקו לחוקרים על ידי חברת סלקום ונעשו בישראל בינואר 2005.

מהנתונים על עצמת האותות, הצליחו החוקרים לבנות מפת גשמים, הדומה למפות המתקבלות ממכשירי מכ"ם מזג אויר. החוקרים הראו כי דיוק מדידת הגשם בשיטה החדשה גבוה מדיוק מהמכ"ם, ומתקרב לזה של מדידות פיזיות של גשמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully