וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא קצב: הר שפי אשמה. היא נענשה וראויה להקלה בעונש

ורד כהן ברזילי, לירון מרוז והלית לוי

18.7.2001 / 21:50

קצב: "חשבתי שזה נכון... כפי שאנחנו מאפשרים גם לרוצחים להשתחרר בתום שני שליש מריצוי עונשם"; דחה את הטענות לפיהן התייעץ עם גורמים פוליטים; סערה במערכת הפוליטית בעקבות ההחלטה

בעקבות הסערה שעוררה החלטתו לקצר את עונשה של מרגלית הר שפי, חזר הערב הנשיא קצב על הנימוקים שהביאו אותו להודיע היום על קיצור העונש.

בראיון לערוץ אחד אמר הנשיא: "התייעצתי עם גורמים בטחונים ממדרגה ראשונה, ביניהם כרמי גילון ועמי איילון. לאחר ארבעה חודשים חשבתי שזה נכון. כפי שאנחנו מאפשרים לאסירים, רוצחים, גם כאלו שנידונו לעונשי מאסר עולם, להשתחר מהכלא בתום שני שליש מריצוי עונשם".

הנשיא דחה את הטענות כאילו התייעץ עם גורמים פוליטים. לדבריו, בית המשפט גם הוא קבע כי מרגלית הר שפי אכן מודה שטעתה ונכשלה בראייתה את הנולד. "הייתי צריך לקבל החלטה, בתום ריצוי שני שליש מעונשה, האם אני דוחה את הבקשה שלה לאחר ארבעה חודשי דיונים או שאני מאשר לה את הקלת העונש. בעקבות כל החומר שהונח לפני החלטתי לאפשר לה להשתחרר בעשרה לאוגוסט".

קצב הוסיף ואמר: "לגבי, החלטת בית המשפט קובעת כי מרגלית הר שפי אשמה. היא נענשה, מיצתה את העונש, שילמה את חובה לחברה, הביעה צער והיא לפי דעתי ועל פי החוק ראויה להקלה בעונש".

דליה רבין : שש שנים לאחר הרצח ומגלגלי העיניים יכולים להמשיך ולחסות בצל הכיפה

החלטת הנשיא משה קצב להמתיק את עונשה של מרגלית הר שפי מעוררת תגובות סוערות במערכת הפוליטית. סגנית שר הביטחון, דליה רבין פילוסוף, אמרה בתגובה להחלטה כי היא "מסבה לה כאב צורב". לדבריה, "המסר שמעביר הנשיא לנוער הוא שלילי, שכן מי שאינו מונע פשע זוכה ברחמי הנשיא. שש שנים לאחר הרצח הנורא, ומגלגלי העיניים לשמיים יכולים להמשיך ולחסות בצל הכיפה".

בעקבות החלטת הנשיא, תשחתרר הר שפי מהכלא בעוד שלושה שבועות, ב-10 באוגוסט. הנשיא נענה בכך לבקשת החנינה שהגישו הוריה של הר שפי.

בהחלטתו הסתמך קצב על הודעת פרקליטות המדינה לוועדת השחרורים על תמיכתה במועד השחרור כפי שהחליט קצב. בהחלטה תמכו גם ראשי השב"כ לשעבר כרמי גילון ועמי אילון. גם השב"כ הודיע כי הוא אינו מתנגד. קצב דן על השחרור עם דליה רבין פילוסוף ובהחלטתו הסתמך גם על דעתם של מומחים בכירים בעניינים משפטיים מהמערכת המשפטית ומהעולם האקדמי.

בנימוקיו להחלטה מציין קצב כי תנאי הכליאה קשים להר שפי הן בשל גילה הצעיר והן בשל היותה דתיה. בנוסף לכן, השתכנע הנשיא כי הר שפי "שילמה חובה לחברה ומגנה בכל לבה את רצח ראש הממשלה". רק לפני ארבעה חודשים, אמר קצב כי "מי שידע על רצח ראש הממשלה צריך לקבל 90 חודשי מאסר - לא תשעה".

הר שפי הורשעה באי מניעת רצח ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל, ונידונה לתשעה חודשי מאסר בפועל. היא כבר ריצתה למעלה ממחצית התקופה.

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה להחלטה כי "לנשיא המדינה יש מלוא הסמכות לקיים את מוסד החנינה על פי שיקול דעתו ולפרקליטות המדינה אין חלק בתהליך קבלת ההחלטות בעניין".

דובר המשרד אישר ש"אכן בוועדת השחרורים התנגדה הפרקליטות לשחרורה של הר שפי לאחר שריצתה מחצית מעונשה אולם הסכימה לשחרורה לאחר ריצוי שני שלישים ממאסרה. עם זאת הודגש שוועדת השחרורים עמדה על כך שהר שפי לא הביעה חרטה על מעשיה. דגש זה בא לידי ביטוי בהודעת הנשיא, שם נאמר כי הוא השתכנע שהר שפי כואבת את הרצח הנורא ומתעבת ומגנה אותו בכל לב".

אביה של הר שפי, דב, אמר לוואלה! חדשות: "אנחנו מגיבים בצער על מה שעבר עד היום ובשמחה על מה שיהיה מהיום והלאה. סוף כל סוף מישהו במערכת השלטונית במדינת ישראל ראה שיש פה עוול והחליט לא לפגוע במערכת המשפט אלא לקיים את החוק. מרגלית היתה אסירה למופת ולא אמורה להביע חרטה על מעשיה". לדבריו, "עד שמרגלית לא תזוכה אנחנו לא נפסיק במאבק". הוא ציין שעדיין לא דיבר איתה והוא ממתין לשיחה ממנה.

ח"כ פינס: "מן הראוי שהנשיא לא ייכנע ללחץ גופים מהימין"

שר המשפטים, מאיר שטרית, הגדיר את החלטת הנשיא קצב להעניק חנינה למרגלית הר שפי כ"סבירה" ואמר כי הוא מכבד את סמכותו. הוא הדגיש שהנשיא לא חנן את הר שפי אלא קיצר את עונשה. לדבריו, גם רוצחים ואנשים שוחררו בעבר בעקבות קיצור עונשם.

יו"ר סיעת המפד"ל, ח"כ שאול יהלום, שיבח את הנשיא "שהתעלה מעל ללחצי אנשי השמאל". הוא ציין כי "לא היתה כל עילה לאשמה נגד מרגלית הר שפי ובוודאי שלא להרשעתה בדין".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ אופיר פינס, הגדיר את ההחלטה כ"פוליטית". לדבריו, "מן הראוי שנשיא מדינת ישראל לא ייכנע ללחץ גופים מן הימין ויידע לייצג את שלטון החוק". הוא הוסיף כי בעקבות ההחלטה הוא שוקל להציע להגביל את הסמכות שיש לנשיא להחליט על חנינות.

ח"כ אפי אושעיה (עבודה), אמר שמשמעות החנינה היא מתן לגיטימציה לאלימות, שכן לו הר שפי היתה מתריעה על כוונת יגאל עמיר, רצח רבין היה נמנע. "חבל שהנשיא נוהג ברחמים בהר שפי, ששלוש ערכאות משפטיות וכן שר המשפטים מצאו שהיא לא ראויה לחנינה", אמר.

יו"ר סיעת האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו, ח"כ בני אילון, שהוא דודה של הר שפי, אמר כי הוא מתגאה בקרובת משפחתו, "שישבה על לא עוול בכפה". הוא הביע שמחה על כך שהנשיא ושר המשפטים הקלו בעונשה והביע צער על כך שדעת השופטים שתמכו בזיכויה היתה במיעוט. "אני קורא לשמאל הקיצוני לחבור אליי על מנת למנוע רצח נוסף. צריך להסתובב בבתי ספר ולהוקיע את הרוצח יגאל עמיר ואת הרצח ולרדת מהסמל המגונה שעשו מהצמה של מרגלית", אמר.

ח"כ אבשלום וילן (מרצ) פנה ליו"ר ועדת החוקה וביקש ממנו לקדם את הצעת החוק לפיה תימנע מהנשיא אפשרות לחון מעורבים ברצח פוליטי. הצעת החוק כבר עברה בקריאה טרומית.

יו"ר סיעת חד"ש, מוחמד ברכה, אמר בתגובה כי "הנשיא השתלב שוב בימין הקיצוני, והוא טרם הבין כי הוא נשיא המדינה. לא יאריך היום והוא ידון בחנינה לרוצח יגאל עמיר. הנשיא נוהג גם באיפה ואיפה בבקשות חנינה של אזרחים ערבים שרבים מהם אינם מעורבים ברצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully