וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: חשש להאצה בקצב עליית המחירים

טל לוי

2.5.2006 / 11:25

הבנק מותח ביקורת על תפקוד הממשלה בנושא הכשרה מקצועית. האם הנגיד רומז על העלאת ריבית קרובה?

האם בנק ישראל רומז להעלאת ריבית? ברבעון האחרון של 2005 וברבעון הראשון של 2006 נמשכה ההתרחבות של הפעילות הריאלית, ויחד עמה ניתן להצביע על היווצרות לחצים אינפלציוניים, המעוררים חשש להאצה בקצב עליית המחירים. כך עולה מניתוח ההתפתחויות הכלכליות בישראל, אשר פורסם היום על ידי כלכלני מחלקת המחקר בבנק ישראל.

בצד הריאלי, נמשכה הצמיחה המהירה המאפיינת את המשק בשנתיים וחצי האחרונות. צמיחה זו מובלת על ידי המגזר העסקי: בתקופה הנסקרת הואצה צמיחתם של הייצור התעשייתי והשירותים, וניכרה התחלה של התאוששות בענף הבנייה. כמו כן, נרשמו עליות גבוהות יחסית במדדים לפעילות הריאלית, שהתבטאו בעלייתו של המדד המשולב למצב המשק.

המשך תהליך הצמיחה בתקופה זו התבטא במגמות חיוביות בשוק העבודה, ביציבות של השווקים הפיננסיים, בשיעורי תשואה גבוהים בבורסה ובעלייה משמעותית של נפחי המסחר. שיעור האבטלה המשיך לרדת והגיע ל-8.8% בסוף שנת 2005. זאת, למרות העלייה במספר העובדים הזרים והמשך הגידול של שיעור ההשתתפות. עם זאת, בבנק מציינים כי שיעור האבטלה בקרב העובדים הלא מיומנים (עד 12 שנות לימוד) נשאר גבוה במיוחד - 12.5%.

בבנק מציינים, כי טרם החלה התאוששות משמעותית בפעילות ענף הבנייה. עם זאת, הם מדגישים את העלייה של מחירי הדירות הגדולות במרכז הארץ והקיפאון במחירן של הדירות הקטנות ושל הדירות בפריפריה. השוני בהתפתחות של המחירים הביא להתאוששות בהתחלות הבנייה באזורים המבוקשים ולהמשך הירידה בהתחלות הבנייה בפריפריה.

בבנק לא נמנעים ממתיחת ביקורת על הממשלה וכותבים, כי "הכשרה מקצועית למבוגרים היא אחד הכלים החשובים שממשלות מפעילות לשם שילוב כוח אדם בשוק העבודה ולשיפור המעמד התעסוקתי, בפרט בקרב אוכלוסיות חלשות. בעקבות שינויי חקיקה מהשנים האחרונות התכווצה פעילותו של מערך זה, והיא מצומצמת יותר מאשר ברוב מדינות המערב. ראוי להרחיב את מערך ההכשרה המקצועית הממשלתית ואף להציע למשתתפים הטבה כספית (למשל להחשיב את ההכשרה כתקופה שבה הם יקבלו דמי אבטלה חלקיים)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully