וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני לווינים חדשים יסייעו בחיזוי מזג האוויר

רויטרס

29.4.2006 / 16:42

נאס"א שיגרה את שני הלווינים החדישים אתמול. הם מצוידים במכשירים מדויקים פי 1,000 מאלו הנמצאים בשימוש, ויסייעו לחקור גם את התחממות כדוה"א

סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, שיגרה לחלל אתמול שני לווינים מתקדמים, שיסייעו למדענים לשכלל את המודלים הממוחשבים המשמשים לחיזוי מזג האוויר, ויאפשרו להם לעקוב אחרי השינויים באקלים הגלובלי.

שני הלווינים, "קלאודסאט" ו"קליפסו", שוגרו על גבי טיל דלתא לא מאויש מבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה בשש בבוקר, זמן ארצות הברית, לאחר שבאופן אירוני, מזג האוויר מנע את שיגורם במשך שבוע.

ללווין קלאודסאט מכשירי רדאר רבי עוצמה, המסוגלים לבחון לעומק את מבנה העננים ולמפות את תכולת המים שלהם. מדענים העובדים על הפרויקט אמרו כי המים בעננים, למרות שהם מהווים רק אחוז אחד מכלל המים על פני כדור הארץ, הם גורם חיוני לאקלים שלו. "קלאודסאט יענה על שאלות בסיסיות על היווצרות הגשם והשלג בעננים, איך הגשם והשלג מתחלקים בעולם ואיך עננים משפיעים על האקלים העולמי", אמר החוקר הבכיר גרים סטיבנס, מאוניברסיטת קולורדו.

קלאודסאט מצויד במכשירים מדויקים פי 1,000 מהרדארים בהם משתמשים לרוב לצרכים מטאורולוגיים, והוא יוכל ליצור מפות תלת ממדיות של העננים. במפות יסומנו גם מקומן ומצב הצבירה של מולקולות המים.

התצפיות והמחקרים המשלימים של הלווין-האחות קליפסו, שיערכו בו זמנית, יאתרו במדויק חלקיקים באוויר, ויבדקו כיצד הם משפיעים על העננים ופועלים בתגובה אליהם. אותם חלקיקים נוצרים על ידי תופעות טבעיות, כגון שריפות יער, או על ידי פעילות אנושית – גז פליטה של מכוניות, למשל.

כיום, מודלים ממוחשבים חוזים כי טמפרטורות השטח הממוצעות על פני כדור הארץ יעלו בערך ב-3.5 מעלות צלזיוס במאה השנים הקרובות. אולם, ההערכות הללו לא מדויקות, מכיוון שעדיין לא ברור איזה תפקיד ממלאים העננים בויסות החום. קיומם של חלקיקים בעננים יכולים לגרום לקירור פני הפלנטה על ידי החזרת קרני השמש חזרה לחלל, או להעלות את הטמפרטורות על ידי כליאת חום השמש בתוך האטמוספירה.

"אנחנו צריכים להבין את השפעת החלקיקים על האקלים, מכיוון שהיא סותרת את השפעת גזי החממה", אמר החוקר הראשי של פרויקט קליפסו, דיוויד וינקר ממכון המחקר של נאס"א על שם לנגלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully