וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדרות טלוויזיה מפחידות תורמי איברים לשווא

רויטרס

26.4.2006 / 19:11

ממחקר שערכה מומחית לתקשורת בריאות עולה כי סדרות טלוויזיה מולידות מיתוסים שגויים לגבי תרומת איברים, ומפחידות את הציבור

סוזן מורגן, מומחית לתקשורת בריאות מאוניבריסטת פורדו באינדיאנה מזהירה כי תעשיית הבידור גורמת לדעות מוטעות לגבי [[תרומת איברים]]. מורגן עקבה אחרי הדרך בה מוצגת תרומת איברים בטלוויזיה, בניסיון לעקור מיתוסים לגביה.

לדבריה, סדרות [[טלוויזיה]] מז'אנרים טעונים-רגשית מראים סיפורים בדיונים – ושגויים – על שוק שחור של איברים, רופאים הרוצחים את המטופלים שלהם כדי להשתמש באיברים, או כאלה שקובעים שהחולה מת לפני הזמן על מנת להוציא את האיברים.

"עד שלא נשכנע את התסריטאים והמפיקים להשתמש בכוונה תחילה בעלילות בלתי אפשריות מבחינה רפואית לגבי תרומת איברים, הציבור ימשיך להאמין במיתוסים הללו – ויותר מדי אנשים ימשיכו לסרב לתרום את איבריהם", אמרה.

ממחקרי דעת קהל שערכו מורגן וחוקרים נוספים עולה כי אנשים אכן מאמינים, לרוב, שמה שקורה בתוכניות הטלוויזיה הוא מציאותי, או לפחות יכול לקרות במציאות, במיוחד כשמדובר בסדרות בתי חולים ומשטרה.

מערכת הבריאות ומערכת בנקי האיברים מודאגים מאוד ממרכיבי הבעיה, אומרת מורגן. לדוגמא, אנשים רבים בטוחים לגמרי שלאנשים עשירים, מפורסמים או מקושרים היטב יש סיכוי הרבה יותר גבוה לקבל תרומת איברים מאשר לאנשים רגילים. "גילינו שאנחנו חייבים להפריך את ה[[מיתוס]]ים המקובלים כדי להביא אנשים להסכים לתרום את איבריהם לאחר המוות".

מורגן עובדת עם ארגון המוביל קמפיין לעידוד תרומת איברים. "המטרה הראשית שלנו היא לא רק לשכנע אנשים להפוך לתורמי איברים, אלא להבטיח כי הם יקבלו את כל המידע המדויק שהם זקוקים לו כדי לבסס את ההחלטה שלהם על עובדות", אמרה. "אם כל מי שהיה יכול לתרום את איבריו לאחר המוות היה עושה כך, היינו יכולים למחוק כמעט לגמרי את רשימות ההמתנה להשתלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully