וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקבלה עתירה נגד אפלייה עדתית בחינוך החרדי

26.4.2006 / 15:57

ביהמ"ש קבע שעל עיריית י-ם ומש' החינוך להפעיל סמכויותיהם כדי למנוע את האפליה נגד תלמידות ממוצא מזרחי במוסדות "בית יעקב"

בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים קיבל היום את עתירתה של האגודה לזכויות האזרח וקבע, כי על [[משרד החינוך]] ועיריית ירושלים להפעיל את סמכויות הפיקוח, הנתונות בידיהם על פי חוק, על מנת למנוע כל אפליה עדתית במוסדות חינוך חרדיים של "בית יעקב".

השופטת יהודית צור קבעה בפסק דינה, כי הממצאים השונים, שהציגה האגודה, מצביעים על חשש של ממש לקיומה של [[אפליה]] עדתית בקבלת תלמידות בסמינרים היוקרתיים, שאליהם התייחסה העתירה.

היא מדגישה, כי אפליה כזו אסורה מפורשות בחוק וכי על כן, על הרשויות - משרד החינוך ועיריית ירושלים - לקיים באורח מיידי "תכנית פיקוח שתהיה אקטיבית, יעילה, שקופה ותפעל בזמן אמת לחיסול כל אבק של חשש לפעילות בלתי חוקית בכלל ולאפליה על רקע עדתי בפרט".

תכנית כזו "צריכה לכלול יצירת קריטריונים מקצועיים ושוויוניים אשר על פיהם יפעלו מוסדות החינוך החרדי ברישום ובקבלה של תלמידות". מן הראוי, הוסיפה השופטת, שתכנית הפיקוח של משרד החינוך תגובש במסמך מסודר ומפורט אשר יופץ כהנחייה מחייבת למוסדות החינוך ויעמוד לעיון הציבור. לבסוף, חייבה השופטת את משרד החינוך, עיריית ירושלים ושלושה סמינרים של בית יעקב – בתשלום הוצאות משפט בסך 30,000 שקלים.

העתירה הוגשה לאחר שעל שולחנה של האגודה לזכויות האזרח הצטברו תלונות על מכסה בשיעור 30% לקבלתן של תלמידות ממוצא מזרחי. במוסדות החינוך, אליהם התייחסה העתירה, מתחנכות תלמידות חרדיות, לאחר שסיימו שמונה שנות לימוד בבתי ספר יסודיים של המגזר החרדי. כסמינרים הוותיקים ביותר, נהנים מוסדות אלה, הנתמכים בכספי ציבור, מיוקרה מיוחדת והתחרות על מקומות הלימוד בהם קשה. לדברי האגודה, קריטריוני הקבלה כוללים הישגים לימודיים, קשרים משפחתיים, עדה, ארץ מוצא ומידת הצלחתן של משפחות הבנות ומחנכותיהן מבית הספר היסודי להפעיל רשתות של שתדלנות.

אחד הפונים לאגודה סיפר כיצד אם, שהתקשרה אל אחד הסמינרים לברר מתי מתחיל הרישום אליו, נשאלה לשם משפחתה. כאשר מסרה את השם, שהינו מזרחי במובהק, נענתה "לא, אתם לא מתאימים לסמינר שלנו". במקרה אחר, "התוודה" מנהל סמינר בפני הורה, כי מכסת הספרדים שלו מלאה וכי הרישום פתוח רק בפני אשכנזים. גם דו"ח של מבקרת עיריית ירושלים לשנת 2003-2004 הצביע על חשש ממשי לקיומם של שיקולים זרים על רקע אפליה עדתית, העומדים בניגוד לחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully