וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזק העבירה לפלאפון את האחריות על פרויקט הדגל

ערן גבאי

26.4.2006 / 13:10

מדובר בפרויקט האסטרטגי שיחבר בין התשתית הנייחת לניידת. ההכנסות של פלאפון מטלפוניה יעברו הרבעון את אלה של בזק

בזק מתחילה להאציל סמכויות בתוך הקבוצה גם בפעילות האסטרטגית. בזק העבירה לאחרונה לידי החברה הבת, פלאפון, את ניהול הפרויקט היוקרתי ה-FMC - Fixed-Mobile Convergence - שאמור לאפשר לקבוצה לפעול באופן שקוף למשתמש על גבי התשתית הנייחת והניידת של קבוצת בזק ולבצע מעברים מיידים בין התשתיות - כך נודע ל-TheMarker.

ה-FMC הוא פרויקט הדגל של בזק ונחשב לתחום החם והאסטרטגי ביותר בעולם התקשורת. מדובר במצב בו קיימת התלכדות מלאה בין שירותי הסלולר לבין התשתית הנייחת. העובדה שבזק החליטה להעביר את ניהול הפרויקט לידי הנהלת פלאפון מבשרת על כך שבבזק מתכוונים להעמיד בחזית את פלאפון כחברה שתוביל בקבוצת בזק את הקישור ללקוח הסופי. בבזק מתכוונים לנצל את המותג של פלאפון לצורך כך, ומבינים כי העובדה שבעתיד יוכל משתמש הקצה לקבל את כל שירותי התקשורת במכשיר נייד אחד - מחייבת להעמיד בחזית מול הצרכן את פלאפון.

העברת האחריות על הפרויקט לפלאפון

הפרויקט היה קודם לכן תחת ההובלה של בזק ושל המשנה למנכ"ל בחברה לשעבר, אבי פתיר. העברת האחריות על הפרויקט לידי פלאפון היא הוכחה נוספת לצורך של בזק בביצוע התאמה של כלל שירותי התקשורת למכשיר הנייד, כחלק מהתפישה שמשתמש התקשורת בעתיד ירצה לצרוך את כל שירותי התקשורת שלו באמצעות מכשיר נייד אחד, בצורה שקופה וללא כל תלות בתשתית אליה הוא מחובר בפועל.

מהלך זה הוא חלק מהמגמה העולמית. בריטיש טלקום היתה הראשונה לבצע השקה של שירותים המחברים בין הקו הנייד לנייח בצורה מוגבלת, ומאחר שאין לה זרוע סלולרית היא ביצעה את הפרויקט בצוותא עם וודאפון.

כיום מבצעות שלוש חברות הסלולר בישראל ניסויים ראשוניים בתחום, וניסויים דומים מתקיימים בכמה מקומות נוספים בעולם. העובדה שסלקום קיבלה בימים האחרונים את רישיון הטלפוניה הנייחת שלה, ושפרטנר בדרך לקבלת רישיון דומה - מחדדת עוד יותר את הצורך של בזק להאיץ את המהלך, שכן כעת יוכלו חברות הסלולר המתחרות לבצע ניסויים דומים גם באמצעות התשתית הקווית שלהן עצמן.

הבעיה העיקרית היא עדיין טכנולוגית. לא ניתן לקיים חיבור מלא של שירותי העולם הנייד לסטנדרט ה-IP. כמו כן, קיימת בעיה בזמינות מכשירים דואליים, ונוקיה אמורה להוציא מכשירים ראשונים רק במהלך המחצית השנייה של השנה.

רציפות מלאה של שיחות והעברת נתונים

למעשה, פרויקט ה-FMC אמור לאפשר בסופו של דבר רציפות מלאה של שיחות והעברת נתונים (דאטה) במעבר בין תשתיות, על ידי חיבור בין עולם הסלולר לטכנולוגיית ה-Wlan בפתרון שכולו יושתת על IP. בשנה וחצי האחרונות קיימת הבנה בקרב חברות הטלפוניה הנייחת שהן חייבות לאמץ את הגישה שתאפשר להן להתחבר ולהתממשק בקלות לתשתית הסלולר (IMS). כבר כיום קיים הפתרון של ה-UMA, שמאפשר ממשק להעברת שיחות בין ה-GSM הסלולרי על גבי Wlan.

שני הצדדים - הן חברות התשתית הנייחת והן חברות הסלולר והאלחוט - מבינים שהם יכולים לצאת נשכרים מהמלך לשיתוף פעולה. חברות טלפוניה הנייחת יצליחו על ידי כך להעביר דקות שיחה חזרה אליהן, שזלגו וזולגות לקו הנייד; חברות הסלולר יוכלו על ידי כך להגדיל את הנתח שלהן משמעותית ולמעשה להיות שליטות על מכשיר התקשורת העיקרי שיאפשר את כל יישומי התקשורת.

יוסי אטיאס, המנהל את פעילות נוקיה בישראל, אומר כי קיימים כמה שלבים בדרך להגשמת חזון ה-FMC: יצירת סטנדרטיזציה מלאה על IP להעברת קול, דאטה ווידיאו על גבי IP; ייצור טלפונים חכמים שיאפשרו גישה למובייל IP; ויכולת להגיע לאינטגרציה מלאה של מערכות הבילינג, השירות והמכירה בין המפעיל הנייח לנייד.

אטיאס לא מעריך כי שלבי הניסוי בישראל יסתיימו לפני אמצע 2007, וכי אין מה לדבר על מערכת מבצעית עובדת לפני 2008.

לאחרונה דיווחנו שברבעון הראשון של 2006 צפוי המהפך בתוך קבוצת בזק - כשהכנסות החברה הבת פלאפון צפויות לעבור לראשונה את ההכנסות של החברה האם משירותי טלפוניה פנים ארצית. בזק ממשיכה להישחק בהכנסות משירותי טלפוניה פנים ארצית בקצב של 5%-4% מדי רבעון.

ברבעון הרביעי של 2005 הסתכמו הכנסות בזק משירותי הטלפוניה הנייחת בכ-1.15 מיליארד שקל, בעוד הכנסות פלאפון הגיעו הרבעון לכ-1.07 מיליארד שקל. הפערים בין השתיים הולכים ומצטמצמים משנה לשנה. כך, הכנסות פלאפון הסתכמו ב-2003 בכ-4.055 מיליארד שקל, בעוד הכנסות בזק משיחות קוויות הסתכמו באותה שנה ב-5.23 מיליארד שקל; ב-2004 הסתכמו הכנסות פלאפון בכ-4.41 מיליארד שקל, בעוד בזק רשמה הכנסות של כ-4.95 מיליארד שקל; וב-2005 רשמה פלאפון הכנסות של 4.42 מיליארד שקל, בעוד בזק רשמה הכנסות של כ-4.72 מיליארד שקל.

העברת השליטה בפרויקט ה-FMC לידי פלאפון היא העדות הטובה ביותר לכך שעולם הטלפוניה הנייחת מאמץ סופית את ארכיטקטורת הטלפוניה הניידת, ושבשנים הקרובות פלאפון תהיה החברה שתעמוד בחזית התקשורת של הקבוצה האם בזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully