וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה לבטל שלילת תושבות חברי החמאס

24.4.2006 / 13:26

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה שלא יגבה את החלטת הממשלה לשלול את תושבות חברי הפרלמנט הפלסטינים

האגודה לזכויות האזרח פנתה ל[[יועץ המשפטי לממשלה]], [[מני מזוז]], בבקשה שיורה לממשלה לחזור בה מהכוונה לשלול את תושבותם של חברי הפרלמנט הפלסטיני, המתגוררים ב[[מזרח ירושלים]]. האגודה הדגישה, כי חובתה של המדינה לפעול נגד מי שמסכן את ביטחונה, אולם זאת רק במסגרת הליכים פליליים. בכל מקרה, חברי הפרלמנט אינם נחשדים בפעילות "בטחונית", וגירושם הוא רק משום שנבחרו לפרלמנט - אסור על פי הדין הישראלי והבינלאומי.

לפני מספר ימים דווח, כי ישראל תתחיל בהליך לשלילת התושבות של חברי פרלמנט מטעם חמאס המתגוררים במזרח ירושלים, ובראשם מחמוד אבו טיר. הדבר ייעשה לאחר הליך של שימוע, שבו יוצע להם להתפטר מהפרלמנט ומתנועת החמאס, כתנאי להמשך התושבות שלהם. ההחלטה גובשה במשרד המשפטים, והתקבלה בהתכנסות שרים שכינס ראש הממשלה בפועל, אהוד אולמרט, בעקבות פיגוע ההתאבדות בתל אביב שארע בשבוע שעבר.

במכתב האגודה למזוז, טוענים חברי האגודה, כי המדינה חייבת לפעול בגד הפוגעים בביטחון המדינה ואזרחיה, אך לרשותה עומדים אמצעי אכיפה חמורים פחות משלילת מעמדם. הסמכות לשלול מעמד מטעמי "הפרת אמונים" היא קיצונית ואין לה מקבילה במדינות נאורות. במכתב כתבו כי הם "סבורים שהחלטת השרים אינה ראויה, אינה חוקתית ואינה חוקית, וכי מתפקידך להבהיר זאת לשרים ולהימנע מלהעניק לה גיבוי משפטי".

"צעד דרסטי וקיצוני"

נציגי המדינה בפרשת אלראי, שם נדרש בג"ץ להורות לשר הפנים לשלול את מעמדו בישראל של יגאל עמיר מטעמים של "הפרת אמונים", טענו כי "הסמכות לשלול מעמד מטעמים של "הפרת אמונים" למדינה היא סמכות קיצונית מאוד שאין לה מקבילה במדינות נאורות". דברים אלו משקפים את הראיה להימנע ככלל מהפעלת הסמכות לבטל מעמד, אותה היא מגדירה "צעד דרסטי וקיצוני".

כשהחליט שר הפנים לשלול את מעמדו של אדם בישראל בשל "הפרת אמונים", הודיע היועץ המשפטי לממשלה, כי כיוון שמדובר ב"צעד חמור ומרחיק לכת", לא ייעשה הדבר, אלא אם אותו אדם "היה מעורב בפעילות עוינת וחמורה כנגד ביטחון המדינה", וניצל את מעמדו בישראל לצורך פעילות זו. חברי הפרלמנט הפלסטיני אינם נחשדים בפעילות שכזו, והם ודאי אינם חשודים שניצלו את רישיון הישיבה לצורך פעילות שכזו. העילה היחידה לשלילת מעמדם ולגירושם מבתיהם היא חברותם בפרלמנט הפלסטיני מטעם תנועת חמאס.

במכתב נטען, כי התושבים הפלסטינים של ירושלים המזרחית משתתפים בבחירות לפרלמנט על פי [[הסכמי אוסלו]] ובאישור ממשלת ישראל. חברי הפרלמנט, שאת מעמדם מבקשת הממשלה לשלול, נבחרו בבחירות שממשלת ישראל התירה את עריכתן. הממשלה אף הגנה על החלטתה זו בבג"ץ. כעת, כשתוצאות הבחירות אינן לרוחה של ממשלת ישראל, הוחלט על שלילת מעמדם של תושבי ירושלים המזרחית, שנבחרו לפרלמנט. החברות בפרלמנט כשלעצמה, כמו גם עמדותיהם הפוליטיות של חברי הפרלמנט, אינן עילה לשלילת מעמדם ולגירושם מבתיהם.

האגודה מסכמת את מכתבה בבקשה מהיועץ מזוז "להורות לראש הממשלה בפועל ולשרים הנוגעים בדבר לחזור בהם מהחלטתם, ולהודיעם כי לא תגן עליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully