וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוי-פיצוי

נורית אמיתי

21.4.2006 / 9:10

נורית אמיתי טוענת שהצבא, הנאבק כיום על תקציבו, לא צריך לחלץ אזרחים בחינם. המדינה צריכה להקים יחידה אזרחית זהה ל-669, שתציל טועים, תוהים ופצועים, שישלמו - אם התרשלו

נתקעתם עם רגל שבורה בטבורו של נחל, אי שם ברמת הגולן? אמרו לכם לא לטייל בוואדיות בדרום, כי צפויים שיטפונות ובכל זאת החלטתם לנסוע לשם ב-4X4 מוגבה גחון, כי זה בדיוק הדבר שאתם מתחברים אליו, ונתקעתם? מחפשים מי שיציל אתכם ובטוחים שהפינוי יהיה בהיטס, על ידי נבחרי יחידה 669 המיתולוגית? עוד מעט והתסריט הידוע שבו מרימים טלפון זועק לעזרה, וכעבור כמה דקות מתעופף מעליכם מסוק צבאי, משלשל אלונקה רתומה לכבלים ורופא מוטס צמוד ואתם נישאים אל על – בדרך למנחת בית חולים במרכז הארץ לטיפול - יישאר בגדר היסטוריה ומורשת קרב.

השנים האחרונות זימנו ליחידת החילוץ 669 כמה אירועים דרמטיים בין חיים ומוות, שאינם נוגעים בפעילות צבאית שוטפת. בין היתר מדובר במבצע חילוץ של פועלים מארובת תחנת הכוח באשקלון, אזרח שאיבד הכרה בספינת נוסעים בעומק הים וחילוצים ברחבי הארץ: מדן, הגולן ועד הרי אילת וגם מעבר לים. עלות כל חילוץ, מתוך כ-80 במספר בשנה, מגיע למאות אלפי שקלים. זאת ועוד, הם יוצרים עומס בלתי נסבל על יחידת העילית הצבאית ומשבשים את פעילויותיה ותכנית אימוניה.

השירותים האזרחיים הנוחתים על יחידת העילית הצהלית, בנוסף לפעילות הצבאית השוטפת, גרמה לבכירי משרד הביטחון להרים גבה ולשאול, אחת ולתמיד, מי משלם והאם צה"ל מחויב בשירותים אלו לאזרח?

נכון שאין להם תחליף מבחינה מקצועית והיכולת להגיע במהירות לכל מקום ולהעניק את החיים במתנה, למי שמותו היה קרוב. חשוב להזכיר, למי שלא ידע, כי 669 היא אמנם יחידת חילוץ שייעודה הראשוני הוא להחזיר הביתה אנשי צוות-אוויר וחיילים. אלא שהמציאות חזקה מכל דמיון וכיום מחלצת היחידה את כולם מכל מקום, בכל מצב: טייסים, לוחמים, אזרחים ותיירים. בסופו של יום, מתברר כי לא תמיד יש מי שמשפה את הקופה וגם ניסיונות הגבייה מאזרחים וחברות הביטוח עלו בתוהו.

בסה"כ מדובר במיליוני שקלים, הצונחים על תקציב הביטחון הרבה בשל רשלנות מטיילים וחוסר האפשרות לגבות את העלות מאותם ניצולים או מבטחיהם. יוצא אפוא, שבפועל ניתנים שרותי הצלה חיוניים, מסובכים ויקרים על חשבון הקופה הציבורית, בעוד שבמקרים של תאונות דרכים ואחרות, מזעיקים את מד"א ונפרעים באמצעות חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי וקופות החולים. לעומת זאת, באירועים של פינוי מוטס, המחולצים מקבלים שרותי VIP וכל אחד מאיתנו, למרות שלא טייל, נחבל ופונה - נושא בנטל הנופל על הקופה הציבורית, שמממונת ממיסי האזרחים. ובאמת, מי קבע שצה"ל הוא זה שצריך לחלץ אזרחים שלא בעת חירום ומלחמה ובחינם?

אם התאונה הייתה מתרחשת בכביש הצמוד לוואדי האם גם לשם היו מזעיקים את אנשי היחידה המובחרת הזו? לא, היו מתקשרים ל-101 ואנשי מד"א, בניידת טיפול נמרץ, היו מגיעים ומפנים את הפצועים והיה גם מי שמשלם. מי שלא שילם – נתבע בבית המשפט להשבת העלות כמו גם החוב.

מכאן המסקנה, שיש להקים ליחידת 669 הצבאית, יחידה "תאומה" אזרחית ואולי אפילו באמצעות יוצאי היחידה המנוסים. מימון? ראשוני של המדינה ואחר כך לספחם למשטרה או למגן דוד אדום ולהפעילם כיחידה כלכלית לכל דבר ועניין. כמו שגובים תשלום בגין פינוי פצועים בתאונות דרכים: מחברות הביטוח, קופות החולים, ביטוח לאומי או מהנפגעים עצמם, גם כאן ניתן לעשות אותו הדבר: פינוי מוטס יחויב בתשלום. זה גם לא יזיק שאנשים ידעו, לפני צאתם למסלול מכשולים, כי עליהם לקחת אחריות על עצמם ולהבין שאם תתרחש תקלה שמקורה ברשלנותם עצמם – הם ישלמו על כך בכסף מלא בלי הנחות ואפילו עם ריבית והצמדה.

אולי יש מקום להרחיב ביטוחי חיים גם למימון אירועים כאלו, עם השתתפות עצמית, ולו רק כדי שאנשים יהיו יותר אחראים לעצמם בגיחות בג'יפים המאובזרים שלהם לשטחים מסוכנים. חשוב שהמסתכנים ידעו, כי לרשלנות יש מחיר ולא המדינה צריכה לסבסד זאת, על חשבון תקציב הביטחון.

רוצים להכיר את הארץ? נפלא וחשוב אך לצעד טועה יש מחיר שאתם צריכים לשלם מכיסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully