וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשקם את הירדן, להציל את ים המלח

שירה וילקוף

20.4.2006 / 19:42

אלה מטרותיהם של כמה ראשי מועצות מירדן וישראל, שנפגשו היום באזור הנהר התחתון בניסיון להעלות את המודעות למצבו העגום

"שקמו את [[נהר הירדן]] והצילו את [[ים המלח]]" - זהו המסר הירדני-ישראלי שנכתב הבוקר והוכנס לבקבוק, העושה את דרכו בשעות אלה במורד הירדן.

מספר ראשי מועצות ירדניים וישראליים, שתחום שיפוטם נושק לירדן, נפגשו הבוקר במימי הירדן בכדי להעלות את המודעות למצבו העגום של הנהר. במהלך האירוע, שהתקיים סמוך לגשר הישנה – בין הגשר הטורקי והגשר הרומי - שוגרו שני קיאקים, מכל צד של הנהר, שם לקחו ביחד ראשי המועצות דגימות ממימי הנהר. בין היתר, נמדדו עומק המים, טיבם ועוצמת הזרם.
"משום שהירדן התחתון הוא שטח צבאי סגור, הציבור אינו מודע למצבו. אין דרך טובה מביצוע מדידות משותפות בתוך מימי הנהר כדי להעלות את המודעות לצורך לשקמו", אמר גדעון בלומברג, מנהל הסניף הישראלי של עמותת "ידידי כדור הארץ", שארגנה את האירוע לכבוד "יום כדור הארץ" החל בשבת הקרובה.

עקב תפיסת המים וניצולם לפני הגעתם לנהר, זה שנים שהירדן אינו נהר זורם של ממש. הקילוח הדק שזורם בו כיום מורכב בעיקר ממי שופכין, מים מלוחים (הנשפכים אליו מתעלת המים המלוחים של המוביל הארצי) ועוד מעט מים נקיים שעומדים להיעלם בקרוב. הירדנים והסורים משלימים בימים אלה בניית סכר "האיחוד" על נהר ה[[ירמוך]] - היובל העיקרי של הירדן - שיעצור סופית את זרימת המים הנקיים, זאת לאחר שהצד הישראלי כבר שנים לא מספק מים נקיים.

"עלינו להפסיק להתחרות בינינו מי עושה יותר נזק לנהר הזה", אומר מונקית' מהיאר, מנהל השלוחה הירדנית של 'ידידי כדור הארץ', "הסכם השלום בין ישראל לירדן שנחתם ב-1994 מתחייב לשיקום של הירדן התחתון, אבל מאז ההסכם המצב רק החמיר".

השנה בחר פורטל יאהו להקדיש את אירועי יום כדור הארץ לנהר הירדן וים המלח. האתר שיגר משלחת המשייטת לאורך הנהר, מהצפון לדרום, במשך שישה ימים ושולחת דיווח יומיומי על המסע (ראו קישור).

באירוע היום - שהתאפשר בזכות שיתוף פעולה של צה"ל וצבא ירדן שהתירו את הכניסה למים - השתתפו ראשי המועצה האזורית תמר, דוב ליטבינוף; ראש מועצה אזורית [[בית שאן]], יעל שאלתיאלי ומחמוד אבו-ג'אבר, ראש מועצת מועאז בן ג'בל, השוכנת מול עמק בית שאן מעבר לנהר. עמותת "ידידי כדור הארץ", מארגנת האירוע, עוסקת בסוגיות סביבתיות חוצי גבולות, ופועלת בין היתר להעלאת המודעות למצבם של ים המלח ונהר הירדן. לעמותה סניפים בבית לחם, ירדן וישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully