וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי הארכיון הגרמני הגיעו בעבר ליד ושם

20.4.2006 / 14:22

גרמניה הודיעה על פתיחת מוזיאון בו יחשפו לראשונה מסמכים מתקופת השואה. ביד ושם אומרים שהמסמכים הגיעו לידיהם לפני 50 שנה

יומיים לאחר ששרת המשפטים של [[גרמניה]] הכריזה במסיבת עיתונאים בוושינגטון, כי בחודשים הקרובים ייפתח מוזיאון שיכלול קטעי ארכיון שיחשפו לראשונה לציבור, אומרים היום ביד ושם כי החומרים הללו מוכרים להם עוד מלפני עשרות שנים.

גורמים ב[[יד ושם]] אמרו כי במהלך השנים היה החומר המדובר נגיש לניצולי שואה שביקשו לדעת פרטים על נסיבות מותם של יקיריהם. כך דווח בקול ישראל. במוזיאון אמרו, כי החומרים הללו הגיעו לידיהם כבר לפני חמישים שנה.

כתבי "הארץ", עמירם ברקת ושלמה שמיר:

מדובר בארכיון, הנחשב על ידי חוקרים כגדול והמקיף ביותר בעולם בנוגע לשואה, שכולל כיום כ-58 מיליון דפי מיקרו-פילם ומסמכים מקוריים, שמכילים פרטים אישיים ומידע על כ-17 מיליון בני אדם.

בעקבות הגילוי, עשוי להיחשף מידע על [[פושעי מלחמה נאצים]] ועל גורלם של אלפי אסירי מחנות. פאול שפירא, המנהל את לימודי השואה במסגרת המוזיאון בוושינגטון אמר בראיון ל"ניו יורק טיימס", כי "המסמכים שייחשפו יאפשרו מבט פנימי וישיר לחיי היומיום של התקופה הנאצית". לדבריו, "המידע במסמכים ילמד על התהליכים השיגרתיים של גירושים המוניים, של מחנות הריכוז עובדי הכפייה וההריגות ההמוניות".

גרמניה ומדינות נוספות הסתייגו עד כה מפתיחת הארכיון למי שאינם קרובי משפחה, בנימוק של חשש לפגיעה בצנעת הפרט. הגרמנים, הממנים את פעילות הארכיון, טענו גם כי אין להם התקציב הדרוש למחשובו ולפתיחתו לציבור הרחב. בנוסף, טענו בגרמניה, כי עלולים להיחשף סוגי המחלות שאסירים במחנות ריכוז סבלו מהן, או שמותיהם של אסירים שהיו קורבנות לניסויים רפואיים.

החלטת ממשלת גרמניה הוגדרה על ידי ראשי מוזיאון השואה בוושינגטון כ"תפנית משמעותית ומהותית". הרקע לשינוי בעמדה הגרמנית מעורפל, אך הביא לסיומו של מאמץ דיפלומטי ארוך שנים. ההערכה היא כי ארה"ב הגבירה באחרונה את לחציה על ממשלת גרמניה, על רקע שיפור היחסים בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully