וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפט נסחר בשיא היסטורי של 72.23 דולר לחבית

דפנה מאור

20.4.2006 / 8:41

איראן: הנפט ימשיך להתייקר. מחיר הזהב מזנק ב-2% ל-633.5 דולר לאונקיה

מחיר הנפט הגולמי מנפץ את שיאיו ההיסטוריים. הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק עולה ב-6 סנט לרמת שיא של 72.23 דולר לחבית במסחר מחוץ לשעות הפתיחה הבוקר, ואף נגע ברמת שיא של 72.34 דולר לחבית. במקביל מזנק מחיר הזהב ב-12 דולר לאונקיה, או 2%, לרמת שיא של 633.5 דולר לאונקיה. במסחר בלונדון אמש פרץ הנפט מסוג ברנט את מחסום ה-74 דולר לחבית. למרות אי הוודאות הגיאופוליטית מתחזק הדולר מול הין והיורו בכ-0.2% לרמות של 117.585 ין ו1.2352 דולר ליורו.

איומים מצד נשיא איראן שאמר אתמול כי השיא במחיר הנפט אינו סוף פסוק והמחיר ימשיך לטפס הקפיצו את מחיר הנפט. בנוסף, בעיות אספקה מניגריה מכבירות את התייקרות מחירי האנרגיה. הזהב, בתורו, מתייקר בשל אי הוודאות הגיאופוליטית הגורמת למשקיעים לנהור למפלט בטוח יחסית זה. בארה"ב דווח על ירידה חדה מהצפוי במלאי הנפט הגולמי, עוד גורם שיוצר אי נוחות בקרב הספקולנטים בשוק.

איראן ממשיכה לקרוא תיגר על מדינות המערב ולסרב להפסיק להעשיר אורניום. המרוויחות העיקריות ממחיר הנפט הגבוה הן עדיין המדינות המפותחות, אמר אחמינדאג'אב בשידור מתחת רדיו ממשלתית מטהראן. נשיא איראן טוען כי מחירי מוצרים התלויים בנפט כמו פלסטיק עדיין גובים על מוצריהם מחירים הגבוהים בהרבה מאשר עלותו של הנפט שהן מייבאות.

איראן הודיעה לאחרונה כי תמשיך במאמציה להשיג טכנולוגיה גרעינית, תהא אשר תהא החלטתה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בפגישתה הצפויה. ארה"ב, המאשימה את איראן בכוונה לייצר נשק גרעיני, צפויה לנסות לקדם סנקציות נגד איראן בפגישה.

מחיר הנפט, אשר נסק מרמה של 20 דולר לחבית בתחילת שנת 2002, מתקרב כעת לשיא ריאלי (מתואם אינפלציה) של יותר מ-80 דולר לחבית שרשם בשנת 1980, שנה לאחר המהפכה האיסלאמית באיראן. עליית מחירי הנפט השנים האחרונות החלה על רקע ביקוש מוגבר לזהב השחור בארה"ב, סין והודו. עם זאת, בשנה החולפת הואצה העלייה במחירי הנפט גם על רקע חשש לפגיעה בתפוקת הנפט בעולם. בנוסף לחשש לירידה ביצוא הנפט מאיראן במקרה של הסלמה במחלוקת סביב תוכנית הגרעיון של מדינה זו, נרשמה לאחרונה ירידה בתפוקת הנפט של ניגריה - יצואנית הנפט השמינית בגודלה בעולם - על רקע התקוממות של אוכלוסייה מקומית נגד חברות הנפט הזרות הפועלות במדינה בדרישה לחלוקה הוגנת יותר של הכנסות הנפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully