וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על עסקות רכישת מניות סלקום

ערן גבאי

13.4.2006 / 13:19

דירקטורים בלאומי, מגדל וגולדמן סאקס שרכשו 14% מסלקום: המחיר יקר ומותיר לאי.די.בי רווח של 30% שאינו מוצדק

ביקורת פנימית קשה נשמעה מצד חלק מיושבי הדירקטוריונים לפני עסקת רכישת מניות סלקום לאחרונה מידי בעל השליטה בחברה, נוחי דנקנר. בדברי הביקורת נאמר כי המחיר לפיו נרכשו מניות סלקום מותיר בידי אי.די.בי רווח של 30%, שאינו מוצדק. "מדובר בחברה שיצאה באזהרת רווח, כשעתיד שוק הסלולר לוטה בערפל. עבור חברה שאינה סחירה - מחיר עסקת ספרא, לפי שווי חברה לסלקום של 2.07 מיליארד דולר, הוא יקר מאוד".

בכיר באחד הדירקטוריונים שביצעו רכישה לאחרונה של מניות סלקום אומר כי "קיים ויכוח האם שוק התקשורת ניצב בכלל בפני צמיחה. מרבית גופי הניתוח לא נותנים לשוק שיעורי צמיחה שגבוהים מ-2% בשנה. שוק הסלולר אינו שונה ממגמה זו, וניצב בפני סכנות לא מעטות. גם מי שחושב ומאמין בצמיחה בשוק התקשרות והסלולר - היה מוטב לו לפזר את הסיכון בין כמה חברות תקשורת. למה לרכוש 4%-5% מסלקום כשניתן להשקיע במקביל גם בפרטנר ובפלאפון?".

נזכיר כי בנק לאומי הצטרף השבוע למגדל ולגולדמן סאקס, כשרכש 5% מממניות סלקום. לאחר עסקה זו ירדה האחזקה של אי.די.בי בסלקום ל-80.5%, לאחר שלפני יותר מחצי שנה רכש נוחי דנקנר את השליטה בסלקום (94.5%) תמורת 1.34 מיליארד דולר מהאחים ספרא ומחברת בלסאות'.

החשש מפני קשיי צמיחה בענף הסלולר אינו מאפיין רק את חלק מיושבי הדירקטוריונים, שהתחייבו לאחרונה בעסקות רכישת מניות סלקום. חברת המחקר גרטנר פירסמה סקירה של המגמות העיקריות שישפיעו על התפתחות תעשיית התקשורת האלחוטית הניידת בחמש השנים הבאות והזהירה כי "שולי הרווח של חלק ממפעילי התקשורת הניידת יירדו ב-20%-25% במהלך 3-5 השנים הבאות". ניק ג'ונס, סגן נשיא גרטנר, מציין כי ההזדמנויות אותן יכולים המפעילים לנצל כוללות מיזוג ושילוב מוצרים, שירותים מנוהלים חדשים, ציוד קצה חדש ושותפויות חדשות עם חברות צד שלישי.

ג'ונס שם דגש על האיומים העסקיים הגוברים על מפעילי התקשורת הניידת מצד חברות אינטרנט, דוגמת יאהו וגוגל, שמתכננות לנגוס בנתח מהרווחים של המפעילות שמגיעים ממיליוני מנויים. "כדי לעשות זאת הן מוכנות לשבש את המודלים העסקיים המבוססים של מפעילי התקשורת", אמר ג'ונס, והוסיף כי "למותגים באינטרנט יש עכבות מעטות והם לא רוחשים כבוד רב למורשת העסקית ולגישות המסורתיות בתעשיית התקשורת הניידת. הם מוכנים לבצע ניסויים ובעלי יכולת למזג רעיונות חדשים בתוך סל השירותים שלהם, במיוחד לאור העובדה שאין להם עדיין בסיס לקוחות או מקור הכנסות בתחום התקשורת הניידת שעליהם יש להגן. שחקניות האינטרנט ימציאו טכנולוגיה חדשה (למשל, מפת גוגל), ועל כן מדובר במירוץ של חדשנות, ומפעילי התקשורת לא נמצאים בו בעמדת הובלה", כותב ג'ונס.

במקביל, ימשיכו מפעילי התקשורת הניידת להתמודד גם עם איומים ממגזרים עסקיים נוספים. לחצים בתחום שירות הנדידה הבינלאומי (Roaming) וירידה בהכנסות משירותי קול, דואר אלקטרוני ומסרים מיידיים שיסכנו את שירותי ה-SMS. בגרטנר מעריכים כי מספר המשתמשים בשירותי דואר אלקטרוני נייד ב-2006 יסתכם בכ-20 מיליון משתמשים והוא צפוי לצמוח לכ-100 מיליון משתמשים עד 2009. הערכה זו מתבססת, בין היתר, על כך שעד 2008 תגיע מיקרוסופט להסכם עם חברת RIM (יצרנית הבלקברי) ותהיה ספקית הדוא"ל המובילה בעולם.

באשר למכירת טלפונים חכמים, מעריכה גרטנר, כי מכירתם במערב אירופה תצמח בקצב שנתי של 49% בשנים 2005-2009. עד 2009, לפחות טלפון אחד מכל שלושה יהיה טלפון חכם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully