וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טענה: עובדים זרים מגורשים חרף הנחיות בג"ץ

11.4.2006 / 16:03

עמותת "קו לעובד": עובדים זרים שנמצאו אצל מעסיק שונה מהמעסיק המקורי נעצרים, למרות שבג"ץ קבע כי ההסדר בלתי חוקי

למרות שבג"ץ קבע ב-30.3.06, כי ההסדר הקיים להעסקת [[עובדים זרים בישראל]], ולפיו על העובד לעבוד עבור מעסיק מסוים ועבורו בלבד, הינו בלתי חוקי, משרד הפנים ומשטרת ההגירה פועלים בקדחתנות לגירוש עובדים זרים, על פי ההסדר שנפסל. זאת, במסגרת ארכה של חצי שנה שניתנה למדינה, על מנת לגבש הסדר אחר.

לטענת עמותת "קו לעובד", עובדים זרים אשר אשרת העבודה שלהם בתוקף אך נתפסו כאשר הם עובדים עבור מי שאינו המעסיק הרשום שלהם, נשלחים למעצר ומגורשים מישראל. לדבריהם, הבעיה חמורה במיוחד בענף החקלאות, שבו העבודה היא עונתית ומקובל מאוד לנייד עובדים ממעסיק למעסיק, על פי הצרכים המשתנים של המעסיקים השונים.

משרד התמ"ת ומשרד הפנים העבירו "נוהל ניוד עובדים זרים בחקלאות", אשר אמור להסדיר ניודים אלה באופן חוקי. על פי הנוהל, המעסיק המנייד והמעסיק הקולט מסכימים ביניהם על ניוד העובדים, ושולחים הודעה בעניין למשרד הפנים, המאשר את הניוד. אולם, לעובד עצמו לא ניתן אישור בכתב, כך שבמקרה של פשיטת משטרת ההגירה, הוא יכול להראות רק את האשרה המציינת את אישור העבודה אצל המעסיק המקורי – והוא נעצר, למרות שעבודתו חוקית לחלוטין.

כך, לדוגמא, נעצר מר פאיצ'איון, עובד חקלאות [[תאילנד]]י, ב-1 באפריל. בהחלטת בית-הדין למשמורת בעניינו נכתב: "משרד הפנים – מן השימוע (מול העובד) עולה כי לא היה הסכם ניוד בין מעסיקו הראשון של המוחזק למעסיקו הנוכחי, אולם בתיק המוחזק ישנו הסכם שכזה אשר נשלח אל משרד הפנים". מכיוון שהנוהל הנוכחי אינו מסדיר העברת העתק מטופס הניוד המאושר לידי העובד, לא יכל העובד להציגו בפני שוטרי מנהלת ההגירה. וכך, רק לאחר מספר ימים בהם שהה העובד במעצר הוא שוחרר.

מניידים את העובדים בלי לשאול אותם

עמותת "קו לעובד" יצאה כנגד נוהל הניוד הבעייתי, שמאפשר מעצר עובדים על לא עוול בכפם מצד אחד, ואינו נעשה על דעת העובד עצמו אלא רק בהליך בין המעסיק למשרד הפנים, מצד שני. עו"ד ד"ר יובל לבנת, היועץ המשפטי של קו לעובד, פנה למשרד התמ"ת בחודש ספטמבר האחרון בדרישה כי הנוהל יתוקן כך שיובהר בו כי הניוד חייב להיות על דעת העובדים, וכי העובדים יקבלו העתק של טופס הניוד המאושר. "עובד אינו חפץ. עובד אינו מצרך. עובד הוא אדם, ובמדינה מתוקנת אין מכירים בהסכם בין שני מעסיקים ביחס לניוד עובד ממעסיק אחד לשני, מבלי שנדרשת אפילו הסכמתו של 'המנויד'" כתב לבנת.

ב- 14.12.05 השיבה עו"ד שושנה שטראוס ממשרד התמ"ת, כי "הממונה על יחידת הסמך אישר טיוטת תיקון לנוהל הניוד בחקלאות, המבהירה את הצורך בקבלת הסכמת העובדים לניוד והעברת אישור הניוד לידי העובדים. הנוהל המתוקן יתפרסם בקרוב, לאחר קבלת אישור סופי של נציג משרד הפנים לנוסח". ואולם, מאז טרם אושרה טיוטת התיקון לנוהל, ועובדים בחקלאות ממשיכים להיעצר על לא עוול בכפם, בנוסף להמשך המעצרים במסגרת ההסדר ש[[בג"צ]] קבע כי אינו חוקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully