וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיות של צעירים. צרפתיים

יריב טיקולסקר

11.4.2006 / 13:00

המאבק סביב חוקי העבודה לא היה רק על תנאי תעסוקה, אלא גם על מסורת ותרבות. לא משנה אם מאבק מוצדק או לא, נותר רק לקנא בהם

מה בסך הכל רצה ראש ממשלת צרפת, [[דומיניק דה וילפן]]? לאפשר למעסיקים לפטר צעירים עד גיל 26 במהלך השנתיים הראשונות לעבודתם. לכאורה תיקון פשוט. לישראלים קשה לדמיין מציאות שבה לא יאשרו למעסיקים לפטר עובדים. אותנו הרי אפשר לפטר בכל גיל ובכל זמן, בין אם אנו צעירים אחרי צבא, או מתקרבים לגיל הפרישה. אך חוקי התעסוקה המסורתיים באירופה, שנותרו תקפים במעט מדינות וצרפת ביניהן, הם מבחינת הצרפתים מסורת ברזל, שכל פגיעה בה משולה לערעור על שלושת עקרונות [[המהפכה הצרפתית]].

שיעור האבטלה בצרפת עומד על 9.6% ומימדיה לא רחוקים מממדי האבטלה הישראלית. אך בקרב שכבת גיל הצעירים בצרפת, עד גיל 26, עומדת האבטלה על 22.2%, ובפרברי המהגרים יש אבטלה של 40%. נתונים אלו עמדו לנגד עיני הממשלה שם בבואה לתקן את חוקי העבודה. המטרה הייתה לאפשר למעסיקים להחליף כוח עבודה, על ידי פיטורי עובדים צעירים והחלפתם בעובדים טובים יותר. מהלך שלפי ההבטחות אמור היה להביא לצמיחה במשק.

כיום, צעיר צרפתי שמתקבל לעבודה מקבל קביעות לאחר מספר חודשים בלבד, ועל מנת לפטר אותו צריך המעסיק אישור מבית המשפט לענייני עבודה. זהו הליך לא קל, שמרתיע את המעסיקים מלקבל עובדים חדשים. מנגד, טוענים המתנגדים לתיקון החוק כי מטרת התיקון היא רק בכדי לאפשר למעסיקים לפטר עובדים קיימים ולהחליפם בזולים יותר, מהגרים ועובדים זרים אחרים.

הכלכלנים הבכירים בצרפת, ראשי בנקים ותעשיינים הודיעו מיד כי אי ביצוע רפורמות בחוקי העבודה בצרפת יגביר את האבטלה (נשמע מוכר מישראל), ואילו הסטודנטים, בתמיכת מפלגות סוציאליסטיות אומרים, כי המשך ההגנה על הצעירים העובדים הוא ערך יסודי בחברה ואינו פוגע בכלכלה הצרפתית. ויכוח כזה לא ייפתר וגם לא אמור להיפתר. מדובר בהתנגשות אידיאולוגית בריאה, שכאן אנו רק יכולים לחלום עליה.

אך בתוך כל נתוני האבטלה והתעסוקה, הרי שמדובר במשהו חזק יותר. מדובר בתרבות שלמה. הסטודנטים בצרפת, בשונה מאלו בישראל, הם מעמד בפני עצמו, חזק, עם אג'נדה ברורה. יש להם הגנות בחוק, הרבה זכויות ומעט חובות. זה מה שמאפשר להם לצאת לרחובות ולחסום את עיר הבירה הצרפתית "רק" בגלל נסיון לתקן את חוק העבודה. בעוד בישראל יוצאים הסטודנטים לרחובות רק כאשר עולה שכר הלימוד, הרי שבצרפת הוכיחו הסטודנטים שיש הצדקה להגדרת מעמדם. מעתה ייאלץ הממשל הצרפתי לשקול כל צעד כלכלי, כשהוא שואל את עצמו: "האם הסטודנטים יצאו על זה לרחובות?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully