וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרים יחד לפני החתונה? ייתכן שתתגרשו

10.4.2006 / 20:53

מחקר מעלה ממצאים מעניינים לגבי מגורים משותפים לפני החתונה: גיל הנישואין עולה, וכך גם הגיל שבו מביאים ילדים לעולם

מחקר חדש שנערך ב[[אוניברסיטת חיפה]] מצא שהסיכוי ל[[גירושים]] בקרב זוגות שחיו ביחד לפני ה[[נישואין]] גבוה פי יותר משלושה מאשר בקרב זוגות שלא חיו יחד לפני החתונה. ממצא זה בולט יותר בקרב נשים - המגורים המשותפים מגבירים את הסיכוי לגירושין פי 4.8 בהשוואה לנשים שלא חיו עם בן זוגן לפני החתונה.

"באופן אינטואיטיבי ניתן היה לחשוב כי המגורים יחדיו לפני הנישואין משפרים את איכות הקשר ומקטינים את הסיכוי לגירושים", אמרה שירלי הירש מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, שערכה את המחקר. "זאת מכיוון שהמגורים יחד מצמצמים את אי הוודאות, מעמיקים את ההיכרות הבין אישית ומהווים שלב מבחן ויחסים דמויי נישואין בין בני הזוג".

אלא שממצאי המחקר מראים כי מגורים משותפים לפני הנישואין מגבירים את הסבירות לפרידה וגירושים בהשוואה לזוגות שלא חיו יחד לפני הנישואין. הסבר אפשרי לכך הוא שבני זוג החיים יחד לפני הנישואין אוחזים בעמדות יותר ליברליות, חשים פחות מחויבות כלפי מערכת היחסים ומציבים פחות מחסומים לפירוקה. הם עשויים להשליך עמדות ליברליות אלו אל חיי הנישואין ולהשפיע על יציבותם".

28 אלף זוגות לא נשואים חיים יחד בישראל

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חיים כיום בישראל כ-28 אלף זוגות לא נשואים החיים יחד. הם מהווים 2.2% מכלל הזוגות וכ-2% מכלל המשפחות בישראל. לדברי הירש, ניתן לשרטט על סמך ממצאי המחקר את פרופיל הזוגות שחיים יחד לפני הנישואים: הם צעירים יותר, ממוצא אירופאי-אמריקאי, בעלי השכלה תיכונית או אקדמאית ורובם חילונים.

ממצא נוסף שעולה מן המחקר, הוא שאשה שחיה עם בן הזוג לפני הנישואין תלד בגיל מבוגר יותר בהשוואה לאשה שלא חיה עם בן זוגה לפני שנישאו. "ניתן לראות, שבישראל הנשים נוהגות בדרך המסורתית והנורמטיבית, לפיה בראש ובראשונה הן נישאות ורק לאחר מכן מתפנות להבאת ילדים לעולם, בגיל מבוגר יותר", ציינה הירש. עוד נמצא כי לידת ילדו הראשון של גבר שחי עם בת זוגו מוקדמת יותר בכשנה, בהשוואה לגבר שלא חי עם בת זוגו לפני הנישואין.

מגורים משותפים משפיעים גם על גיל הנישואין - הגיל בו נישאים בפעם הראשונה גבוה יותר כאשר חיים לפני כן יחד בהשוואה לגיל הנישאים ללא חיים משותפים לפני כן. "זוגות שחיו יחד לפני הנישואין נישאו בממוצע בגיל מבוגר יותר בכשנתיים, בהשוואה לגיל הממוצע של אלו שלא חיו לפני הנישואין יחד", אומרת הירש.

הירש צופה, כי ממצאים אלו טומנים בחובם השלכות עתידיות דמוגרפיות וחברתיות הן ברמת הפרט והן ברמת החברה. "ניתן לשער, שככל שהתופעה תגבר, גם גיל הנישואין בנישואין הראשונים ילך ועלה, יותר ויותר אנשים ידחו את נישואיהם או כלל לא יינשאו. מכיוון שנישואין לאחר מגורים יחד צופנים בחובם סיכוי גבוה יותר להסתיים בגירושין, גם שיעורי הגירושים ילכו ויעלו עם השנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully