וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה להגנת הטבע נאבקת על עתיד עין גדי

10.4.2006 / 20:02

בימים אלו מבקש מפעל המים המינרליים במקום להרחיב את השאיבה. לטענת החברה להגנת הטבע, הדבר יביא לפגיעה חמורה בשמורה

החברה להגנת הטבע הודיעה היום שהיא יוצאת למאבק נגד הכוונה לאפשר למפעל מי [[עין גדי]] להרחיב את השאיבה מהמעיינות שולמית ועין גדי. בימים אלו מבקש המפעל להגדיל את היקף הייצור, ועל הפרק עומד הסכם שייחתם בין נציבות המים, רשות הטבע והגנים וקיבוץ עין גדי בנוגע לחלוקת מי המעיינות. לפי הסכם זה ניתן יהיה להעביר את מרבית מי המעיינות לשימושו של המפעל ובתמורה הקיבוץ יעביר מים מ[[נחל ערוגות]] למקום מעיין עין גדי, כפיצוי.

עם הקמת מפעל המים, לפני כשבע שנים, ביקש המפעל הקצאת מים בהיקף של 6,000 מטר מעוקב מים לשנה ממי מעיין עין גדי. לדברי החברה להגנת הטבע, "כיום נוטל המפעל יותר מ– 120,000 מ"ק מים בשנה ממעין עין גדי, פי 20 מהכמות שביקש בעת הקמתו, וכשליש משפיעת המעיין כולו. כתוצאה מכך, הצמחייה סביב המעיין והמדרון שמתחתיו מתייבשת".

בעין גדי ארבעה מקורות מים עיקריים: עין ערוגות בנחל ערוגות, עין דוד בנחל דוד, מעיין שולמית בגדה הדרומית של נחל דוד ומעיין עין גדי שעל מדרון בין הנחלים ערוגות ודוד. ארבעת מקורות מים אלה מרכיבים יחד את מה שמוכר כנווה המדבר עין גדי. המתקן לתפיסת המים בנחל ערוגות וזה המיועד להיבנות בנחל דוד, ממוקמים לפני שפך הנחל לים המלח, כך שהמים זורמים קודם כל בשמורה ורק אח"כ מועברים לשימושו של האדם.

הצמחייה הולכת ומתייבשת

לטענת [[החברה להגנת הטבע]], הבעייתיות הגדולה נוגעת למעיין שולמית ולמעיין עין גדי. כ–40% ממי מעיין עין גדי עוברים ישירות למפעל המים "מי עין גדי", וכמות נוספת משמשת את הקיבוץ לצרכים אחרים. בשנים האחרונות הולכת הצמחייה סביב המעיין ומתייבשת, ובשונה משיפור המצב בנחל ערוגות ומהשיפור הצפוי בנחל דוד, מצבו של מעיין עין גדי מתדרדר.

החברה להגנת הטבע סבורה, כי "אין מקום להעמיד את הטבע בסכנות מיותרות ובטח כאשר אין צורך אמיתי בדבר. ברגע שייקחו את מי המעיין ויחזירו אליו מים בצינור, המעיין יאבד את קיומו הטבעי העצמאי ויהיה תלוי בחסדם של גורמים אנושיים. אנו סבורים שבמקומות מיוחדים, דוגמת עין גדי, אין להמיר את מעשה הבריאה בטבע האדם, שכן המרה זו מעמידה את ערך הטבע ואת הנכס הציבורי בסכנה מיותרת.

"מרגע שמי המעיין יועברו למפעל, המערכת הטבעית הניזונה ממעיין עין גדי תלויה באנשים ובשיקולים כלכליים וטכניים. תקלה טכנית במשאבות או פיצוץ בצינור, ועלות גבוהה הנדרשת לתיקון, עלולים להביא בתוך זמן קצר להתייבשות של הצמחייה במהלך הקיץ החם, ולהוריד לטמיון מאמצי שיקום של המערכת הטבעית.

"שיטפון חזק בנחל ערוגות, כפי שקורה מעת לעת, יכול להרוס את הנקודה בה נתפסים מי הנחל ומועברים למקום השפיעה של מעיין עין גדי. שיטפון כזה אירע לפני מספר שנים והרס לחלוטין את המתקן שבו נתפסו מי נחל ערוגות אשר הועברו לקיבוץ עין גדי. גם במקרה כזה תלוי הטבע באזור מעיין עין גדי ברצונו הטוב של האדם להשקיע כספים ולעמוד בלוחות זמנים".

החברה להגנת הטבע מציעה להגדיל את כמות המים באזור, תוך השארת כמות המים הנדרשת לתפקודה של השמורה. "דבר זה אפשרי על ידי הקמת מאגר עונתי או על ידי הבאת מים לאזור עין גדי, על ידי חיבורה לרשת המים הארצית. צעד כזה יאפשר להפחית את הלחץ על מקורות המים הטבעיים בעין גדי".

קיבוץ עין גדי מסר בתגובה לגלי צה"ל, כי "המפעל מחויב לכך שכל שינוי במכסת השאיבה לא יפגע במעיין הטבעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully