וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מעצר אמהות של מחבלים ימנע פיגועים

10.4.2006 / 14:55

מחקר שכלל כמאה מחבלים עצורים, שהתכוונו לבצע פיגועי התאבדות, הראה שהכוח לשנות את כוונתם נמצא בידי אמהותיהם ואחיותיהם

אחת הדרכים היעילות ביותר להילחם בתופעת המחבלים המתאבדים היא לעצור את האמהות שלהם - כך עולה ממחקר חדש שערך פרופ' יוסף גינת, סגן נשיא מכללת נתניה, בקרב כמאה מחבלים מתאבדים העצורים בישראל.

לדברי פרופ' גינת, לאימהות באיסלאם יש השפעה רבה על בניהן וכתוצאה מכך, יכולתן להשפיע על ילדיהם להימנע ממעשי התאבדות רבה. בנוסף לאמהות, גם לאחיות יש השפעה רבה על אחיהם המוכנים להתאבד.

בשיחה עם וואלה! חדשות, אמר פרופ' גינת, כי במהלך שנים של חקר החברה המוסלמית, הגיע לכמה מסקנות לגבי שיטות מניעה אפשריות של פיגועי התאבדות. "מתוך הכרת התרבות הערבית ובעיקר זו המוסלמית, ישנם יחסים מיוחדים ועמוקים בין בן לאימו ובין אח לאחותו", אמר גילת. יחסים אלה באים לידי ביטוי בהבנה עמוקה ואהבת נפש.

לטענת גילת, בחברה המוסלמית לבן יש יחסים טובים, אוהבים ופתוחים עם האם, לעומת יחסיו עם האב שמבוססים על יראת כבוד יותר מעל כל דבר אחר. מתוך אבחנה זו ומתוך המחקר שערך, מסיק גילת, כי גם כאשר מחבלים עוברים שטיפת מוח ע"י אנשי הדת, ישנם כאלו שלא מוכנים לבצע את מה שאיש הדת יורה להם, משום שהם נותנים משקל גבוה יותר למה שאמם ואחיותיהם יחשבו וירגישו.

הרחקת האם מהבית היא מוקד ההרתעה

אם כך, הבעייתיות נוצרת כאשר האם והאחות מחזיקות בעמדה זהה לזו של מנהיגי הדת, ודוגלות בביצוע פיגועי התאבדות. פעמים רבות, לאחר פיגוע התאבדות, בסוכת האבלים של המשפחה האם מתפארת ששלחה את בנה לעשות זאת.

"מקומה של האשה המוסלמית בביתה הוא כה חשוב, עד שעזיבה של האם את הבית היא בלתי נתפשת ולחלוטין לא מקובלת בקרב המוסלמים", אמר גילת וטען כי מעצר של אם המשפחה והאחות, יכול להביא לרתיעה כה גדולה בחברה המוסלמית, עד כדי כך שמי שמתעד לעשות פיגוע, עשוי לחזור בו מכוונתו רק מהחשש שאמו או אחותו ייעצרו. "בעוד שבחברה המערבית אנו עוצרים נשים כשם שאנו עוצרים גברים, אצל המוסלמים זה כלל לא מקובל", אומר גילת.

הצעתו מבוססת על רעיון, בו ברגע שמתקבל מידע מודיעיני או ברגע שנעצר מחבל שהתכוון לבצע פיגוע, יש לעצור לאלתר את אמו ואחותו של החשוד. המעצר, על פי גילת, צריך להיעשות בצורה הומאנית וע"י חיילות או שוטרות בלבד. על האם והאחות להילקח לחקירה בדבר כוונותיו של בן המשפחה ולהימצא במעצר כשבוע לצורך כך.

"הימצאות האם מחוץ לבית היא כל כך מרתיעה וחזקה, שזה כלל לא משנה אם היא תגיד משהו משמעותי בחקירתה או לא תדבר כלל", אומר גילת ומוסיף כי האם והאחות יכולות לשהות במלון פאר באותה מידה שהם שוהות במעצר, עצם ההרתעה קיים בהרחקה מהבית, ולא משנה לאן.

המחקר טוען, שהאפשרות שהאם תיעצר ותורחק מהבית יכולה למנוע כ-60% ממקרי פיגועי ההתאבדות. לדברי גילת, מחבלים שנתפסו בדרכם לבצע פיגוע, אומרים שברגע הראשון שנעצרו חשבו קודם כל על אמהותיהם ואחיותיהם. "בניגוד להריסת בתים, שהיא עונש קולקטיבי, מעצר אמהות אינו כזה", אומר גילת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully