וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק בונדס

רועי בן עברי ואריאל גרייזס

9.4.2006 / 20:18

בארי בונדס השתמש בסמים אסורים, זו עובדה מוגמרת. השאלה היא כמה הוא והשיאים שלו נחשבים לגיטימיים גם לאחר הגילוי. שתי דעות

בארי בונדס הוא, בשנים האחרונות, האישיות המושמצת ובד בבד אחת הנערצות ביותר בעולם הספורט האמריקאי. מצד אחד, יש רבים המחכים לרגע בו ישבור כבר את השיא של האנק ארון, העומד על 755 הומראנס, או לפחות יעבור את בייב רות', שחבט ל-714. מצד שני, בשנים האחרונות הולך ומתרחב הקמפיין הקורא לבונדס להפסיק לרמות את כולם.

ספר חדש שיצא לאחרונה, כמו גם אחד שראה אור לפני שנה, שם צל כבד על ההגינות של כוכבי בייסבול בכלל ובונדס בפרט בכל הקשור למשחק. השימוש בסמים אסורים שתרמו להישגים גרם לרבים לפקפק בכל שיא שהציב בונדס, ויש המרחיקים לכת וקוראים להוצאתו מהיכל התהילה ולפסילת השיאים.

אז כמה כשרים בארי בונדס ושיאיו? שתי דעות הפוכות.

רועי בן עברי בעד בארי: ציד המכשפות התורן של אמריקה

במהלך ההיסטוריה אנשים רבים שילמו מחיר אישי, על מנת שהסדר ישאר על כנו ושרוב הציבור יקבל את רצונו. בארה"ב הפכו את זה לדרך, במיוחד כאשר העניין משרת אינטרסים גדולים ורמי מעלה. עוד מהמאה ה-16, כאשר שרפו נשים יוצאות דופן בטענה שהן מכשפות, וגם במאה שעברה, ביוזמה של הסנאטור מקארתי לרדוף אחרי קומוניסטים לכאורה, וכל זאת על מנת להרגיע את הפאניקה והחשש ממלחמה קרה. הציבור, שהיה בלחץ מפחד למלחמות גרעיניות ופיתח פראנויה מתקדמת, קיבל את הואליום שלו. ואלה רק שתי דוגמאות. הצדקות אחרות למעשים לא מוסריים לא חסרות.

בארי בונדס הוא שחקן הבייסבול בעל המספרים המרשימים ביותר ב-30 השנים האחרונות. מה שקורה כעת באמריקה הוא הפיכתו למכשפה הפרטית של האזרחים. בואו נתחיל מהעובדות הברורות לכולם: בארי בונדס השתמש בחומרים אסורים. כמוהו רובם הגדול של שחקני הבייסבול, לפחות ב-12 השנים האחרונות, ואין הוכחות שלא לפני כן (ווילי מייז, סנדקו של בונדס, היה שותה שיקוי מסתורי בשנות ה-50, שאיש לא בחן את טיבו). אותם חומרים אסורים החזירו את הקהל למגרשים בסוף שנות ה-90, אחרי שהשביתה הגדולה של 1994 גרמה לכולם אובדן אמון וחשק במשחק. עוד עובדה די ברורה היא שהליגה לא באמת רוצה להילחם בבעיית החומרים האסורים, אלא עושה זאת רק למראית עין, כי הדחף לשיאים ולספקטאקל מצד שחקנים מוכר כרטיסים.

גם הציבור עצמו לא רוצה לחזור לתקופה שבה 30 הומראנים לעונה הייתה נחשבת עונה מעולה לשחקן. רבים מהצופים יאבדו עניין אם כך יהיה. איגוד השחקנים לא מתלהב מבדיקות סמים קשוחות, מכיוון שתפוקה פחות טובה פירושה משכורות מצומקות.

אז מה נשאר למדינה שלא רוצה לשנות יותר מדי, ובכל זאת מעוניינת לנקות את המצפון שלה מבעיה רצינית וכואבת? היא מחליטה למצוא מספר שעירים לעזאזל, לזרוק אותם לכלבים ובכך להשקיט את מצפונה, כשיחד עם זאת היא ממשיכה להעלים עין מהתופעה המסוכנת הנקראת סמים אסורים. עובדה היא שאת החומרים שבהם מואשם בונדס בלקיחה, אי אפשר כיום לגלות בבדיקות החדשות, היות שניתן לגלותם רק בבדיקת דם ולא בבדיקת שתן, כך שמי שרוצה יכול להמשיך להשתמש בחומרים אלה ללא הפרעה. אז למה בעצם לקחת אדם כמו בונדס ולנסות להפוך אותו למטרה?

כי הוא לא אדם נחמד. אין אדם ששיחק איתו, כתב עליו, או עקב אחרי הקריירה שלו, שיכול להגיד עליו שהוא אדם טוב. מה לעשות, שחקנים גדולים לא בהכרח צריכים להיות גם אהובים. בנוסף, שחקן שחור, המתקרב למספרים שנחשבים קדושים באמריקה הלבנה כמו שיאיו של בייב רות', לא יתקבל באהבה גדולה (גם הנק ארון שעבר את רות' בשנות ה70', קיבל איומים על חייו כשהתקרב לשיאים אלו).

כל זה מוביל ללחץ ציבורי שהמטרה שלו להעלות למוקד את "הרעים" ולהמשיך להנות ממשחק כמו שהוא כיום בלי באמת לגעת בבעיה הגדולה. אמריקה מחפשת אשמים, אבל לא רוצה לעצור את זרימת המזומנים. ואם טיפוס כמו בונדס הוא הקורבן? מה טוב.

איך אפשר לשפוט שחקנים על "פשעי עבר" כאשר אף אחד לא ניסה למנוע פשעים אלו? לא הליגה, לא איגוד השחקנים, ובטח לא התקשורת שבמהלך כל השנים בנתה את עצמה סביב כמות ההומראנים הבלתי נתפסת. אם אמריקה באמת רוצה לטפל בנושא הסמים בדרך הטובה ביותר, עליה לזנוח את מה שהיה ולדאוג למה שיהיה. לשנות את חוקי בדיקות הסמים ככה שאי אפשר יהיה לעבור על החוק יותר ולהנהיג מדיניות הענשה כואבת (ולא 10 משחקים כמו שנהוג היום) כלפי שחקנים שכן נתפסים. אם מישהו חושב שהבעיה תיפתר בכך שיזרקו כמה מהשחקנים (בעיקר שחקנים שפרשו או כאלה שעומדים לפרוש, כמו בונדס, רפאל פלמיירו, סמי סוסה ומארק מגווייר) לכלבים, הוא טועה. רק שאף אחד לא חושב כך. יש כאן צביעות ממדרגה ראשונה והתנהגות בלתי ראויה.

אז עם כל הכבוד - שיפסיקו לבלבל את המוח על מספרים שהושגו ברמאות. השיאים של בארי בונדס קבילים, בארי בונדס הוא אחד החובטים הגדולים בתולדות הליגה.

אריאל גרייזס נגד בארי: כן לשיאים, לא להיכל התהילה

התקשורת האמריקאית אוהבת לבחור לה, פעם בכמה חודשים, נבל תורן שלמעט רצח קנדי אשם בערך בכל דבר שלילי שקרה בארה"ב בחמישים השנה האחרונות. לפני מספר חודשים זה היה טרל אוונס, אחריו תפס את הבמה (שוב) רון ארטסט ועכשיו תורו של בארי בונדס. וכמו רוטינה שגורה היטב, גם אצל בונדס מיד קמים הקולות שבעצם לא הוא אשם, זה הקהל שרצה עוד הומראנס, זאת הנהלת הליגה שלא שמה פיקוח על הסמים, זה המאמנים שהסיטו את מבטם הצידה וזאת התקשורת הצבועה שאהבה את המירוץ אחרי השיאים ועכשיו כשהכל מתפוצץ היא נטפלת לשחקן הכי פגיע.

כל זה נכון, אבל לא משנה עובדה פשוטה - בונדס, למטרה פשוטה של רדיפת בצע ובעיקר, תהילה, דחס לגופו כמות של סמים שהיתה הופכת גם עכבר מעבדה למייטי מאוס. ואם בונדס רצה תהילה, זה בדיוק מה שצריך למנוע ממנו.

גם אני אודה, למרות שהייתי שמח לעשות זאת - את השיאים שלו כבר לא נוכל לקחת ממנו. אם ניקח לבונדס את שיאי ההומראנס שהוא קבע (או נשים עליהם כוכבית, כמו שחלק מציעים) נצטרך לבטל בערך כל שיא שנקבע ב-25 השנה האחרונות. לא רק בבייסבול, אלא כמעט בכל ספורט. כמעט כולם לקחו סמים, והשיאים הקודמים שנקבעו הם לא יותר נקיים מאלו של בונדס. אפילו שיאי ההומרנס של לפני עידן הסטרואידים, הם בחזקת חשוד - רוג'ר מאריס היה שחקן בינוני מרבית הקריירה שלו ש"פתאום" תפס עונת קריירה ואין לנו שום מושג מה הבייב הכניס לגוף שלו (חוץ מהרבה בירה, וויסקי והמבורגרים).

אני גם לא אנסה להתחסד ואנסה למכור לכם את הסיפור שהוצאת בונדס מספר השיאים תהווה אמצעי מרתיע. ילד בן 18 שרוצה להגיע ל-NFL או ל-MLB לא חושב על היכל התהילה, וכמו שידידי המלומד מלמעלה בוודאי יספר לכם, יש רק אמצעי הרתעה אחד אמיתי והוא ענישה אגרסיבית של הרחקה לתקופות משמעותיות מהמשחק של כל מי שנתפס.

אז מה אני כן מציע? את העונש היחיד האפשרי, שגם יפגע בבונדס בנקודה שהכי תכאב לו. תשאירו אותו מחוץ להיכל התהילה. בניגוד לביג מק או סמי סוסה, למשל, אצל בונדס יש לנו הוכחה ברורה שהשתמש בחומרים אסורים כדי לזכות בתהילה שהשניים הקודמים כביכול גזלו ממנו. למעשה, בונדס גם הודה כי לקח את אותם חומרים, רק שהוא טוען כי עשה זאת באין יודעין (ולא ארחיב על כמה אני, או שאר הציבור, מאמינים לו). ואיך המפקד שלי בצבא אמר לי, שניה לפני שריתק אותי (שוב) - " אני בטוח שאתה מצטער ולא תעשה זאת שוב. אבל, גרייזס, אתה טעית. ועל טעויות צריך לשלם". והאם יש דרך מושלמת מזו, לגרום לבונדס לשלם?

לצערי, תוך חודש, give or take, בונדס הולך לחלוף על פניו של שחקן הבייסבול הגדול בהיסטוריה ובהיותו גם דמות מבחילה למדי, הוא אפילו דאג שתהיה תוכנית ריאליטי שתעקוב אחריו בזמן שהוא עושה זאת. למעשה, בונדס כיוון כל הדרך לתקוע את זה לבמבינו, חובט שמאלי כמוהו אבל, בניגוד אליו - לבן כשלג (למרות סיפורים שהופצו בזמנו על מקורות שחורים). אם בונדס ימשיך בשלו, יש מצב שבסוף השנה, או תחילת העונה הבאה, הוא גם יעבור את האנק אהרון וייצב את עצמו במקום הראשון בכל הזמנים בטבלת ההומראנס, אולי השיא הכי יוקרתי באמריקה.

שניה לפני שהחגיגות משכיחות את כל שאר הדברים, בואו נקווה שבוחרי היכל התהילה לא יתעלמו ממה שהביא את בונדס הלום, וימנעו ממנו את אותו דבר, שלולא היה מתעקש להגדיל את תהילתו, היה מגיע אליו בכוחות עצמו, בלי עזרת הכימיקלים. כי מה שטוב בשבילי, בטוח טוב גם לבייסבול - בונדס טעה, בונדס צריך לשלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully