וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבעת החדשה של אורנוס היא כחולה

רויטרס

7.4.2006 / 12:12

הסיבה זהה לזו שהופכת את השמיים לכחולים - חלקיקים זעירים. המדענים מחפשים כעת טבעות סביב כוכבי לכת אחרים

צבע הטבעת החיצונית של כוכב הלכת [[אורנוס]], שקיומה התגלה לאחרונה, הוא כחול בהיר. הסיבה לכך זהה לסיבה שהשמיים כחולים – הטבעת עשויה חלקיקים זעירים. הטבעת "דומה במידה מפתיעה" לטבעת החיצונית של [[שבתאי]], שעל פי מסקנתם האחרונה של האסטרונומים, נוצרת על ידי אחד מירחי כוכב הלכת, לוויין ששמו אנקלאדוס.

כמו הטבעת של שבתאי, גם הטבעת של אורנוס כוללת ירח קטן, ששמו מאב. אולם מאב קטן וקר מכדי לפלוט גייזר של קרח שיתרום לטבעת, כפי שהאסטרונומים סבורים שקורה עם אנקלאדוס.

"הטבעת החיצונית של שבתאי היא כחולה, ואנקלאדוס יושב ממש על הנקודה הבהירה ביותר שלו. אורנוס דומה להדהים, עם טבעת כחולה בקצה מסלול הסיבוב של מאב", אמר אימקה דה פאטר, פרופסור לאסטרונומיה באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, שהוביל את המחקר.

"אני חושב שאין כל סיכוי שהטבעת הכחולה של אורנוס נוצרת על ידי פעילות [[גייזר]]", הוסיף דה-פאטר, שדו"ח המחקר שלו מתפרסם בכתב העת המוביל סיינס. דה-פאטר אמר עוד, כי החוקרים אינם יודעים מהו הרכב החלקיקים היוצרים את הטבעת.

החוקרים משערים שהטבעת נוצרת על ידי אבק חלל הנגרם כתוצאה מפגיעת [[מטאורים]] בירח מאב. הטבעת הכחולה התגלתה רק לאחר שהחוקרים השוו הערות מתצפיות באור אינפרא-אדום שנעשו באמצעות טלסקופ הקק בהאוואי ותצלומי אור רגיל שנלקחו על ידי [[טלסקופ החלל האבל]]. רוב הטבעות בחלל, כמו כל הטבעות של שבתאי למעט אחת, הן אדומות, משום שהן מורכבות מחלקים גדולים יחסית.

כעת ינסו החוקרים לחפש טבעות גם מסביב לכוכבי לכת אחרים, כמו [[מאדים]].

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully