וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמול הפסידה 57 מיליון שקל ברבעון הרביעי

אסף רותם

2.4.2006 / 13:08

שווי השוק של החברה עומד על 242 מיליון שקל והיא נסחרת ב-35% מתחת להונה העצמי

בצל המגעים לרכישת השליטה בחברה וכשבועיים לאחר אזהרת הרווח החמורה שפירסמה גמול, מתממשת האזהרה לאחר רבעון רביעי חלש ביותר, בו נאלצה החברה לבצע הפרשות ומחיקות רבות. גמול, שהציבה באזהרת הרווח טווח של 40 עד 60 מיליון שקל הפסד נקי, הפסידה 52.4 מיליון שקל ב-2005, לאחר שהפסידה 57.5 מיליון ברבעון הרביעי. אזהרת הרווח באה לאחר שהחברה קיבלה הערכות שווי של השקעות שונות, שגרמו להפרשות בגין ירידת ערך. גמול הרוויחה כ-5 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2005, כ-17 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד וכ-75.3 מיליון שקל ב-2004 כולה.

גמול היא חברת השקעות העוסקת בנדל"ן, בתקשורת, באנרגיה, בהיי-טק ובשוק הרכב. באוקטובר 2003 נרכשה השליטה בה על ידי אייל יונה ואמנון ברזילי, ומאז הציגה מספר חילופי מנהלים, בשעה ששמה נקשר באין ספור עסקות, כשמן הסתם רק חלקן הבשילו לכדי חתימה. לאחרונה פורסם כי קבוצת משקיעים מדרום אפריקה מעוניינת לרכוש את גרכין השליטה בחברה, והיום עלה שמה של ארזים כמי שמעוניינת לרכוש כשליש מחברת ההשקעות. אם אכן תירכש גמול תהיה זו העברת הבעלות השלישית בחמש השנים האחרונות: מרלז שבשליטת יונה וברזילי רכשה את השליטה בגמול מידי האחים אדי וג'ולס טראמפ באוקטובר, לפי שווי חברה של 120 מיליון דולר - פי ארבעה משווי השוק שלפיו נסחרה. שווי זה דמה לזה שבו רכשו האחים טראמפ את גמול שנתיים קודם לכן מידי קופות הגמל של בנק הפועלים וגופים מוסדיים והסתדרותיים אחרים.

אולם עד העברת השליטה סבלה החברה מרבעון ללא מימושים אשר יפצו במקצת על ההפחתות וההפרשות. גמול הציגה, בין השאר, הוצאה חד פעמים בסך 12.5 מיליון שקל על מסים; הוצאה של 4.3 מיליון שקל הנובעת ממימוש ערבויות שנתנה בגין פרויקט עיר הימים בנתניה; הפסדי חברות מוחזקות תרמו 13.6 מיליון שקל לשורת המינוס, כאשר הפסד זה כלל את הכוכבת גמול אלרן, שצירפה ל-7.8 מיליון שקל שתרמה להפסדים אזהרת "עסק חי". בנוסף, מחקה החברה 5 מיליון שקל בגין אג"ח של איילות, הקשור בעסקת מכירת חלקה של גמול בחברת הנדל"ן אמות לאלוני חץ.

הערכות השווי, ההפחתות הנובעות מכך וההפסדים העצומים, הם חלק מתהליך של ארגון מחדש והתמודדות עם חובות העבר של החברה על השקעותיה בשנות ה-90. בצד החיובי, גמול סיימה את רובן המוחלט של ההפרשות ומתקדמת בארגון הנכסים והחברות שתחתיה למספר חטיבות, הבולטות שבהן יהיו רכב - בה אחזקתה במטיס, ששולטת ב-50% מיפנאוטו, יבואנית סובארו. גמול בוחנת את הרחבת התחום וכניסה לליסינג, בין השאר. חטיבה נוספת היא אנרגיה, ובה תיכנס חברת ד.י.ג, שנרכשה מכונס נכסים לפני כשנתיים ומחזיקה ברשת של למעלה מ-200 תחנות תדלוק וחנויות הנוחות הצמודות, GPM.

בנוסף, חטיבת הנדל"ן של החברה עסוקה בימים אלה בשני פרויקטים בארה"ב, בחוף השנהב, ונראה כי היא מחפשת להרחיב את תחום הנדל"ן המניב, כשבין השאר נקשר שמה כמה פעמים במכרז לרכישת השליטה בחברת נצבא, חברת הנדל"ן של חברי וגמלאי אגד.

עם השלמת תהליך הרה ארגון, שצפוי להסתיים עוד השנה, עומדת החברה שבניהול אורי אומיד, בפני האתגר של הפיכתה לרווחית.

הונה העצמי של החברה נחתך ב-25% ל-371 מיליון שקל, שהיווה כחמישית מסך המאזן המאוחד. לשחיקה בהון העצמי תרם כמובן ההפסד ב-2005. עוד לפני ההפסד, נהנו בעלי השליטה מדיווידנד עליו הכריזו ביוני, בהיקף של 57.2 מיליון שקל. שינוי ביחס הון מאזן, נבע גם מגידול של 48% בהיקף המאזן כתוצאה מאיחוד של האשראי שנלקח למימון פעילות יפנאוטו, נכסי החברה בארה"ב והמלונות. חובותיה לבנקים כתוצאה מכך האמירו לכדי 771 מיליון שקל, מ-478 מיליון שקל בשנה הקודמת.

בנוסף, השקעות החברה, בעיקר בתחום הנדל"ן ומלאי הרכב ביפנאוטו כתוצאה מהאיחוד, הותירו אותה עם מינוס של 254 מיליון שקל בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת - גדול פי 8 מזה של 2004.

גמול מטפסת ב-5% כעת, במחזור נמוך. שווי השוק של החברה עומד על 242 מיליון שקל, והיא נסחרת ב-35% מתחת להונה העצמי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully