וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום בחירות בתאילנד, אך המשבר צפוי להימשך

רויטרס

2.4.2006 / 10:27

מפלגות האופוזיציה מחרימות את הבחירות, ומושבים לא מעטים צפויים להישאר ריקים. הדבר ימנע הרכבה חוקית של ממשלה חדשה

תושבי [[תאילנד]] הלכו היום לבחירות בזק, עליהן הכריז ראש הממשלה, [[ת'אקסין שינאווטרה]]. הבחירות הוכרזו שלוש שנים לפני תום כהונתו השנייה של שינאווטרה, בה זכה בפברואר לפני שנה, במטרה לשים קץ למערכה של הפגנות רחוב הקוראת לו להתפטר באשמת שחיתות.

אולם המהלך צפוי רק להשקיע את המדינה בתסבוכת חוקתית, לאור חרם ה[[אופוזיציה]] על הבחירות, המבטיח שחלק מ-500 המושבים ב[[פרלמנט]] יישארו ריקים. כל מושבי הפרלמנט חייבים להיות מאוישים לפני שתוקם ממשלה חדשה.

במחוז בחירה אחד בצפון הבירה [[בנגקוק]] לא היו כלל מועמדים, בעקבות פסילתו ברגע האחרון של המועמד היחיד, ממפלגת "תאי ראק תאי" ("תאים אוהבים תאים") של ראש הממשלה. במחוזות רבים בדרום המדינה, לא צפויים מועמדי תר"ת להשיג את המינימום החוקי לזכייה, העומד על 20%. בחלקים הדרומיים של המדינה שוררת איבה קשה כלפי שינאווטרה, מיליארדר שעשה את הונו בתעשיית הטלקום, בשל שפיכות הדמים שגרמה ההתקוממות המוסלמית שם.

מפלגות האופוזיציה וארגון "הברית העממית לדמוקרטיה", שקמה במטרה לכפות על ת'אקסין פרישה, קוראים למצביעים לסמן את האפשרות "נמנע", כהצבעה נגד האיש שהם מאשימים בשחיתות ובשימוש לרעה בכוחו.

תוצאות ההצבעה ייצרו מבוי סתום שיימשך חודשים. התוצאה הסופית רחוקה מלהיות ברורה", אמר הפרשן והפרופסור למדע המדינה, סומג'אי פאגפאסיבאט.

המשבר כבר פוגע בכלכלה

למרות זאת צפוי ת'אקסין, שהפך את הבחירות למשאל עם על הנהגתו והבטיח לפרוש אם יקבל פחות מ-50% מהקולות, לנחול עוד ניצחון מוחץ, וזאת בזכות תמיכה בלתי מעורערת מההמונים הכפריים במדינה.

תאילנדים מאזורים חקלאיים, המונים כ-70% מתוך 63 מיליון אזרחי המדינה, הופיעו בשעות מוקדמות ובמספרים גדולים להצביע עבור ראש הממשלה, שהעניק להם שירותי בריאות ואשראי זולים במהלך חמש שנותיו הראשונות בתפקיד.

הקלפיות נפתחו בשעה שמונה בבוקר שעון תאילנד (שלוש לפנות בוקר שעון ישראל) והן צפויות להיסגר בשעה 10 בבוקר, שעון ישראל. תוצאות סופיות צפויות מחר בבוקר.

תאי ראק תאי, שזכתה ב-377 מושבים מתוך 500 בפברואר 2005 – הרוב הגדול ביותר בתולדות המדינה – מתמודדת לבדה ב-265 מתוך 400 מחוזות בחירה, אולם פרשנים חוזים שעד 50 ממועמדיה לא יצליחו לזכות במספר הקולות הדרוש לניצחון.

המשבר כבר נותן את אותותיו בכלכלת המדינה, משתק קבלת החלטות במגזר העסקי וגורם לנפילת ה[[בורסה]] במדינה, שרשמה את התוצאות השניות הכי חלשות באסיה השנה.

"כשהשופט שורק, כולנו צריכים ללחוץ ידיים"

ת'אקסין קרא למתנגדיו לקבל את תוצאות הבחירות, בהן זכאים השתתף כ-45 מיליון אזרחים. "אחרי הבחירות, כולם צריכים לשלב ידיים. זה בדיוק כמו בספורט. כשהשופט שורק, עלינו ללחוץ ידיים", אמר במהלך משחק גולף אתמול.

אולם בדרום הרחוק, הוא מואשם בחידוש האלימות מצד הבדלנים המוסלמים. 1,000 בני אדם נהרגו במהלך השנתיים הללו. גם באזורי הנופש המפורסמים של המדינה, כמו פוקט, צפויה מפלגתו של ת'אקסין להתקשות.

המערכה נגד שלטונו של איל ההון גברה בינואר האחרון, לאחר שקרובי משפחתו מכרו את שליטתם באימפריית הטלקום שייסד תמורת 1.9 מיליארד דולר, וקיבלו פטור ממס על הסכום העצום.

הברית העממית לדמוקרטיה נדרה להמשיך בהפגנות אחרי הבחירות, ומה שיקרה אז תלוי במידה שבה יהיו הבחירות "נקיות, נאותות ושקופות". כך אמר בכיר בחברת השקעות במדינה. "אם יקרה ההיפך מזה, עלולה להיות מהומה רבה ברחובות, וזו הסכנה לתאילנד ולכלכלתה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully