וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוהה חלבון שמושך תאי סרטן לעצמות

רויטרס

30.3.2006 / 11:01

חוקרים זיהו את החלבון, והצליחו לעצור אותו. תרופות הבולמות אותו עשויות לשפר את איכות חייהן של החולות בסרטן השד

מדענים זיהו וחסמו את פעולתו של [[חלבון]] שקשור להתפשטותם של תאי [[סרטן]] השד, הערמונית והעור לעצמות. החלבון, הנקרא RANKL, מיוצר ב[[מוח העצם]]. מדענים מ[[אוסטריה]] ו[[קנדה]] שעשו מחקר על עכברים, גילו שבלימתו של החלבון יכולה לעצור את נדידתם של תאי הסרטן לעצמות. "RANKL הוא חלבון שקורא לתאי סרטן לבוא אליו", אמר פרופ' ג'וזף פנינגר מהאקדמיה למדעים בוינה. "הוא יושב על העצמות וכאשר תאי הסרטן נעים בגוף, הוא מושך אותם אליו".

כאשר סרטן מתפשט מעבר לאיבר שבו נוצר במקור, הוא נהיה קשה יותר לטיפול. 70 אחוזים מהמטופלות עם סרטן שד מתקדם ו-84 אחוזים מהמטופלים בסרטן הערמונית סובלים מהתפתחות של גרורות בעצמות. הממצאים, שדווחו בכתב העת Nature, מסבירים את התעלומה מדוע סוגי סרטן מסוימים מתפשטים לעצמות וכיצד התערבות בתהליך יכול לעצור את התפשטות המחלה.

כאשר החוקרים נתנו לעכברים עם [[סרטן העור]] תרופה שחסמה את החלבון, הם סבלו מפחות גידולים בעצמותיהם לעומת עכברים שלא טופלו בתרופה. יחד עם זאת, התרופה לא עצרה את התפשטות הסרטן לאיברים אחרים בגוף. פרופ' פנינגר ועמיתיו הדגישו שהמחקר התבצע בעכברים, אך הם הוסיפו שהתרופות שמעכבות את החלבון RANKL נמצאות בפיתוח, ויהיה אפשר לבחון אם הממצאים נכונים גם בקרב בני אדם.

כמעט לכל הגידולים של [[סרטן השד]] יש קולטן ל-RANKL, וזוהי לפי פרופ' פנינגר הוכחה לא ישירה לכך שהממצאים רלבנטיים גם לבני אדם. "מאחר שתרופות המעכבות את RANKL נמצאות בפיתוח, אנשים שחולים בסרטן שידוע כמתפשט לעצמות יכולים להתחיל לקחת את התרופה כאשר הם מאובחנים", אמר ד"ר הולסטד ג'ונס, מאוניברסיטת טורנטו.

סרטן השד וסרטן הערמונית הם שני סוגי הסרטן הנפוצים ביותר. יותר ממיליון מקרים חדשים של סרטן השד מתגלים מדי שנה ברחבי העולם וחצי מיליון גברים מאובחנים כסובלים מסרטן הערמונית. על פי הנתונים שבידי הסוכנות למחקר הסרטן בצרפת, מדי שנה מפתחים מיליון בני אדם גרורות בעצמות, במיוחד נשים עם סרטן השד. תרופות שבולמות את RANKL עשויות לסייע גם להקל על הכאבים הקשים שגרורות עשויות לעורר ולשפר את איכות החיים של המטופלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully