וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקור הזיהום במי המוביל הארצי: כשל במתקן מקורות

תמר נהרי

15.7.2001 / 22:34

משבר המים הגדול בשבוע שעבר נגרם בשל שלושה טונות אמוניה שדלפו למוביל הארצי בעקבות תקלה באחד המצופים; מקורות הודיעה כי תפעל כדי למנוע תקלות נוספות

התגלה מקור התקלה שגרמה לזיהום במי המוביל הארצי לגוש דן בשבוע שעבר. בבדיקה שקיימה היום אחר הצהריים חברת "מקורות" בראשות יושב ראש החברה, אורי שגיא, נמצא כי כשל במצוף המדידה במתקן החדרת האמוניה למי מוביל גרם לזרימה מוגברת של החומר למיכל העודפים באחד ממאגרי המים. לאחר מכן הוזרמו חלק מהמים עם האמוניה למוביל הארצי ויצרו את גל העכירות.

לפני האומדנים גלשו 3 טון אמוניה ממיכל במשקל 18 טון וזיהמו את מי המוביל בריכוז של פי 20. הזיהום התגלה בתחנת מקורות "זאב" בראש העין. מקורות הודיעה כי היא פועלת לשינוי הנוהלים כדי למנוע אפשרות שהתקלה תחזור שוב. כזכור, בעקבות התקלה, הכריזו במשרד הבריאות על מצב חירום ושתיית מי גוש דן נאסרה לחלוטין. לאחר יממה הודיע משרד הבריאות על סיום המשבר למרות שלא נמצאה סיבת התקלה.

מקורות: המחדל המשולש

הודעת מקורות הערב מצביעה על שרשרת מחדלים אפשריים באופן טיפולה בפרשה: אם לא די בכך שמקור התקלה הוא במתקן של מקורות, הרי שהחברה שללה בתחילה אפשרות זו, ולאחר שבחנה אותה לבסוף נכשלה הבדיקה הראשונה באיתור התקלה. התוצאה: בזבוז משאבים יקר על בדיקות חוזרות ופגיעה אנושה באמינות הגוף האחראי בלבדית על איכות מי השתיה. את הסיבות תצטרך מקורות להסביר לוועדת החקירה שהקים שר התשתיות, אביגדור ליברמן, לבדיקת הארוע.

בשעות אחר הצהריים של יום רביעי, הודיעה החברה כי לאחר סריקתם של 300 קידוחים לאורך המוביל הארצי, לא אותרה תקלה והבדיקה מתמקדת עתה באפשרות שמקור הזיהום היה במתקני החיטוי של מקורות. למחרת נמסרה הודעה, לפיה לא ארע הזיהום באחד ממתקני החיטוי. מקורות ביקשה להעביר את הבדיקה לנציב המים, שמעון טל, והבטיחה "שקיפות מלאה". טל סירב לערוך את הבדיקה, ובכך גרם למקורות לערוך בדיקה נוספת. הערב, כאמור, התברר שמקורות לא רק אחראית לתקלה, אלא אף נכשלה באיתורה.

חברת מקורות מזרימה דרך קבע אמוניה למערכת מי השתיה המרכזית, וזאת במסגרת הליך חיטוי המים. הזרמת אמוניה לצורכי חיטוי נעשית גם בתחנת מקורות בראש העין, שם הופיע לראשונה גל העכירות במים, בעקבותיו החליט משרד הבריאות לאסור על שימוש במים בגוש דן. רבים מאנשי מערכת הבריאות והמים טענו כבר ביום שני, עם זיהוי התקלה, כי הסבירות הגבוהה ביותר למקור הזיהום הוא במערכת החיטוי של מקורות. החברה שללה תחילה את האפשרות מכל וכל, ובחרה לערוך בדיקות ארוכות ויקרות.

עיתון "הארץ" דיווח, כי ביום רביעי טען המהנדס הראשי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, שלום גולדברגר, כי מיד לאחר שקיבל דיווח ממקורות על זיהום המים, העלה בפניהם את האפשרות כי הוא נגרם מתקלה במערכת הזרמת האמוניה של מקורות. לדבריו, הכחישו אנשי מקורות את האפשרות. טענה דומה השמיעה ואלרי פוהורילס, מהנדסת בריאות הסביבה של משרד הבריאות במחוז תל אביב. לדבריה, היא העלתה בפני אנשי מקורות את האפשרות כי מקור הזיהום הוא הזרמת האמוניה למערכת המים הכללית בראש העין, והוסיפה, כי היה מקום להודיע על כך גם לציבור.

גם בכיר במשרד הבריאות המעורה בנושא זיהום המים בגוש דן רמז כי מקורות ניסתה להסתיר את המידע בדבר האמוניה. "מקורות מנהלת את האירוע, היא גם שחקרה אותו ולמעשה עשתה בקרה עצמית. מכאן ברור שגם כשאנשי המקצוע במשרד הבריאות העלו בפני אנשי מקורות את האפשרות כי מדובר בתקלה במערכת הזרמת האמוניה של החברה, הם הסיחו את הדעת ולא רצו להתמקד בנושא, אלא טענו שמדובר בזיהום של חומרי דישון". לדבריו, משרד הבריאות לא היה מעורב בבדיקת מקור הזיהום במקורות.

דוברת מקורות, מרב אזולאי, מסרה באשר לטענות המופיעות בכתבה, כי אין אמת בטענה כאילו בחרה החברה להתמקד תחילה בבדיקת המקורות החיצוניים לזיהום, אלא ערכה את כל הבדיקות במקביל. טענה זו עומדת בסתירה מסוימת לכרונולוגיית הודעות החברה מן השבוע שעבר, כפי שהן מופיעות בכתבה. עוד מסרה אזולאי, כי "למרות הפניה לנציב המים וההודעה על כך שהבדיקות במהלך השבוע שעבר לא צלחו באיתו התקלה, הרי שעבודתו של צוות הבדיקה לא הופסקה בשום שלב. ועדת המומחים שביקשנו מטל היתה בפירוש אמורה לסייע לנו, במקביל להמשך הבדיקות שלנו. העובדה שלא איתרנו את התקלה בבדיקה הראשונה נבעה מכך שמד העכירות במתקן ראש העין לא הצביע על אפשרות כלשהי שהתקלה ארעה בו. הבטחנו שנגיע לחקר האמת וכך עשינו". אזולאי לא ידעה למסור הערב את ממדי הנזק הכספי שהסבה החקירה הממושכת לקופת המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully