וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדברים באגרה - יורים בקשמיר

15.7.2001 / 15:20

24 בני אדם נהרגו בחבל הדמים מאז החלו שיחות הגישור בין הודו ופקיסטן; הפסגה ההיסטורית נפתחה ברגל ימין - בפגישת המנהיגים לא השתתפו היועצים; חשש מפעולת טרור של מתנגדי הוועידה

הפסגה ההיסטורית בין מנהיגי הודו ופקיסטן לא מצליחה להרגיע את חבל הדמים קשמיר. ביממה האחרונה נהרגו עשרה בדלנים מוסלמים על ידי כוחות הביטחון "בתקריות נפרדות". אתמול דיווחה המשטרה ההודית על מותם של 14 בני אדם בחבל. בסך הכל נהרגו מאז תחילת הפסגה 24 אנשים.

היום בשעות הצהריים הסתיים סבב השיחות הראשון של הפסגה, שנערכת בעיר אגרה שבהודו. במוקד השיחות בפסגה עומד חבל קשמיר - שטח המריבה בין שתי המדינות. בשיחה הראשונה בין נשיא פקיסטן, פרבז מושארף, וראש ממשלת הודו, אטאל בהארי ואג'פאי, לא השתתפו יועציהם.

הרושם שנוצר מסבב השיחות הראשון הוא שהשיחות נפתחו ברגל ימין. שני הצדדים באו לפסגה כשהם מאותתים על כך שלמרות חילוקי הדעות ביניהם, הם שותפים לכוונה אמיתית להגיע להסכמה.

מחמאות נדירות

ואולם, חרף האווירה החיובית, הודו תיגברה את כוחות האבטחה בעיר אגרה, משכן הטאג' מאהל. כ-20 אלף חיילים הגיעו לעיר כדי להגן על המשתתפים בפסגה. בהודו חוששים מהתקפת טרור של מורדים מוסלמים הנלחמים למען עצמאות קשמיר ומקנאים הינדים המתנגדים לפסגה. מלונות הנשיאים הועברו במלואם לידי שירותי הביטחון, ברחובות העיר מסתובבים שוטרים עם כלבי איתור חומר נפץ ועל גגות הבתים מוצבים צלפים.

בתקופה שלפני המפגש הבהיר מושארף כי הפסגה תצליח רק אם תתמקד בנושא קשמיר. אג'פאי, לעומת זאת, חזר ואמר כי לא יסכים לדון בנושא. אבל בימים האחרונים ריככו הצדדים את עמדתם. חברי המשלחת הפקיסטנית מסרו כי יש נושאים אחרים עליהם ירצה הנשיא לדון, אך קשמיר עדיין צריכה להיות במרכז הדיון. בצעד חסר תקדים הם כינו את ואג'פאי "מדינאי ופוליטיקאי נועז".

הודו, שאינה מעוניינת לוותר על זכות הריבונות שלה בקשמיר, מתייחסת לפסגה באגרה כאפשרות הטובה ביותר להתקדם בנושאים אחרים כמו קשרי מסחר ותרבות. בסעודה לכבוד מושארף קרא נשיא הודו, ק.ר. נריאן, לשלום בין שתי המדינות, שכבר פעמיים נלחמו בגלל חבל קשמיר. "בואו נאחד את כוחנו ואת כשרונות אזרחינו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully