וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: "אל על פוגעת בתחרות בענף התעופה"

שרון שפורר

28.3.2006 / 9:14

בדו"ח הבנק, שיפורסם באפריל, נכתב: "עד כה נעשו צעדים ראשוניים לשיפור התחרות. יש להמשיך ולנקוט בצעדי ליברליזציה"


"בישראל התחרותיות אינה מספיקה עקב הדומיננטיות של חברת אל על. כך עולה מניתוח מידת התחרותיות בענף התעופה בישראל שנערך במסגרת דו"ח בנק ישראל לשנת 2005, שיפורסם ב-2 באפריל 2006.

בבנק מציגים כדוגמה את העובדה שבקווים בעלי נפח נוסעים רב בחו"ל, מספר המובילים הנקובים (בעלי זכות לטוס טיסות סדירות בקו זה) גבוה יותר מאשר בישראל. "אין ספק", כותבים כלכלני הבנק, "שלשם שיפור התחרותיות נדרש מוביל ישראלי נוסף בקווים העמוסים, בפרט בקו לניו יורק, שם נתח השוק של אל על גבוה מאוד".

הוספת מוביל נקוב ישראלי בקו לניו יורק, הם קובעים, תשפר איפוא את רמת התחרות בקו.

על פי הדו"ח השנתי, ענף התעופה בישראל אינו פתוח לתחרות חופשית ומידת התחרות בכל קו נקבעת בהסכם דו-צדדי בין הרגולטור בארץ לעמיתו בחו"ל. חברות תעופה, יודעים לספר כלכלני הבנק, מספקות שלושה סוגי שירותים: טיסות סדירות, טיסות טרנזיט (הטסת נוסעים ממדינה א' למדינה ב' דרך מדינה ג') וטיסות שכר. בישראל, הרגולציה כוללת הגבלה של מספר הטיסות הסדירות, של מספר החברות הנהנות ממעמד של מוביל נקוב, של מספר הטיסות בשבוע (הגבלת התדירות), של מספר המושבים בטיסות (הגבלת הקיבולת) ושל זכויות הטייס.

באמצעות מחירי הכרטיסים, מידת התחרותיות משליכה על מידת הפתיחות של המשק, שנודעת לה השפעה חיובית על ביצועיו - ובפרט על רווחת הצרכן הישראלי ועל מספר התיירים המגיעים לישראל.

בעולם, כותבים בבנק ישראל, רגולציה דומה לזו השוררת בישראל היתה מקובלת בעולם, אך בעשורים האחרונים אנו עדים לליברליזציה הדרגתית של הענף - תחילה בארה"ב, שקבעה הסכמים בילטרליים ליברליים שאינם מגבילים את הקיבולת, התדירות ומספר המובילים הנקובים בכל קו. האיחוד האירופי קבע בתחומיו "שמיים פתוחים" לחלוטין, כלומר - הסרה מוחלטת של הרגולציה.

לדעת בנק ישראל, צעדי המדיניות המיושמים לאחרונה בענף - ובכללם אישור המוביל הנקוב הישראלי הנוסף בקו לניו יורק ומתן יותר אישורים לטיסות טרנזיט - הם צעדים ראשונים לקראת שיפור התחרותיות בו. עם זאת, כותבים בבנק המרכזי כי יש להמשיך ולשפר את התחרותיות בענף באמצעות צעדי ליברליזציה נוספים, כגון פתיחה למובילים נקובים זרים וישראליים נוספים, ובהמשך גם באמצעות ליברליזציה, המאפשרת פעילות של חברות "עלות נמוכה" (Low Cost). קרוב לוודאי, אומרים בבנק, שהשפעתם החיובית של צעדים אלה על המשק הישראלי תצדיק את העלות, שתהיה אולי כרוכה בהם.

ההמלצות של בנק ישראל מצטרפות למכה שניחתה על חברת אל על לפני כחודש, אז החליט בג"ץ לדחות את עתירותיה של אל על נגד ההכרזה על ישראייר כמוביל נקוב בקו לניו יורק.

בג"ץ דחה את שלוש העתירות אשר תקפו את החלטתו של שר התיירות, אברהם הירשזון, להכריז על חברת ישראייר כמוביל נקוב נוסף בקו לניו יורק. השופטים אהרון ברק, איילה פרוקצ'ה וסאלים ג'וברן - החליטו לדחות את העתירות.

המשמעות המעשית של החלטת בג"ץ, היתה שלראשונה תוכל חברת תעופה ישראלית נוספת להתחרות באל על כמוביל סדיר בקו לניו יורק. ההחלטה פותחת את השמיים לתחרות בקווים לארה"ב ומהווה ציון דרך להמשך אפשרות של פתיחת קווים נוספים של אל על לתחרות, כמו אירופה, לדוגמה.

היום, כאמור, מצטרף גם בנק ישראל, לדיעה שיש להגביר את התחרותיות בענף.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully